Aspekty pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS2-2XGSC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Aspekty pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 2st. PS stac. sem letni Moduł wybory - stac. II stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia egzaminu w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma BlackBoard. Student przystępujący do egzaminu powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. |
Skrócony opis: |
Cele: • umożliwienie studentom pozyskania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu zróżnicowania kulturowego, • umożliwienie studentom zrozumienia i doświadczenia procesów grupowych wynikających ze zróżnicowania kulturowego, • zapoznanie studentów ze specyfiką pracy w grupach zróżnicowanych kulturowo. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny, moduł 4_do wyboru Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, socjologia, komunikacja społeczna, pedagogika Rok studiów/semestr: II rok, semestr IV Wymagania wstępne: student powinien posiadać podstawowe informacje z zakresu komunikacji społecznej, podstaw socjologii i podstaw pracy socjalnej, Liczba godzin zajęć: 30h ćwiczeń Metody dydaktyczne: warsztat, dyskusja, film, praca w grupach, prezentacja, gry symulacyjne, praca z tekstem, praca indywidualna, odgrywanie ról Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta - Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do ćwiczeń 25 godzin Przygotowanie do zaliczenia 25 godzin Wskaźniki ilościowe: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 30 godzin, Konsultacje – 20 godzin Dopuszcza się prowadzenie zajęć i konsultacji oraz zaliczenia w formie zdalnej. Podstawową platformą, na która prowadzi się zajęcia jest platforma BlackBoard. Student przystępujący do zajęć powinien mieć dostęp do komputera z podłączeniem do Internetu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, PWN, ACADEMICA, Warszawa 2009 2. Boydell T., Leary M., Identyfikacja potrzeb szkoleniowych, Oficyna Ekonomiczna, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2006 3. Martinelli S., Taylor M., (red.), Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy nr 4. T-kit, Strasburg 2000 4. Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2001 5. Hall E.T., Ukryty wymiar, Warszawa 1987 6. Training Course Conflict Transformation in Multi-cultural Youth Activities, (materiały szkoleniowe), Strasburg 2003 7. Paszkowska – Rogacz A. Olczak E., Kownacka E., Cieślowska D., Doradztwo zawodowe a wyzwania międzykulturowe, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej Warszawa 2006 8. Tomczyk K., Wielokulturowość a demokracja liberalna, O granicach tolerancji w społeczeństwach zachodnich, Warszawa 2013 9. Chutnik H., Szok kulturowy. Przyczyny, konsekwencje, przeciwdziałanie., Kraków 2007 10. Berry, Contexts of acculturation J.W., (w:) D.L. Sam, J.W. Berry (red.), The Cambridge handbook of acculturation psychology, Cambridge University Press, Cambridge 2006 Literatura uzupełniająca: 1. Przytuła S. Międzynarodowa kadra menadżerska, Uniwersytet Śląski, Wrocław 2011 2. Council of Europe, Domino – A Manual to use Peer Group Education as a Means to Fight Racism, Xenofobia, Anti-Semitism and Intolerance, Strasburg 1995 3. Brander P., Carendas C., Gomes R., Taylor M., Vincente Abad J., All different – All equal, Education Pack, European Youth Centre, 1995 4. Marshall Gordon (red.) Słownik socjologii i nauk społecznych, PWN, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. K_W02 s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja) Zna istotę klasycznych oraz nowych podejść w pracy socjalnej. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą założeń pomocy społecznej w oparciu o aktualne ustawodawstwo. K_W03 s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja) Umiejętności: Potrafi rozpoznawać mechanizmy rządzące zjawiskami społecznymi. Rozumie procesy i zjawiska kierujące zachowaniem ludzi. Rozróżnia rodzaje i funkcje różnic indywidualnych w zakresie działania jednostki oraz elementów struktury osobowości. K_U03 s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja) Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące pracy socjalnej z uwzględnieniem różnych ujęć K_U11 s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja) Kompetencje społeczne: Jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe. K_K05 s. weryfikacji - dyskusja, aktywność na zajęciach, praca w grupie (obserwacja prowadzącego), wynik końcowego zaliczenia (prezentacja) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć odbędzie się w formie prezentacji multimedialnej. Ocenie będzie podlegać: - zawartość merytoryczna, - zaangażowanie grupy, ogólna atrakcyjność prezentacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.