Konstruktywne zwalczanie stresu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS2-2XGTW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Konstruktywne zwalczanie stresu |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 2st. PS stac. sem zimowy Moduł wybory - stac. II stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł stresogennych, analiza sytuacji prowadzących do wzrostu napięcia emocjonalnego i uświadomienie zróżnicowanych form indywidualnych sposobów reagowania na nie. Zwrócenie uwagi na możliwość zmiany destrukcyjnych, nieefektywnych osobistych reakcji na stres w kierunku zachowań o charakterze konstruktywnym. |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne drugiego stopnia Moduł specjalnościowy Praca Socjalna Rok 2, semestr III Podstawy kursu z psychologii ogólnej 30 godz. ćwiczeń Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi Punkty ECTS: 4,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 60 godz. - 2,00 ECTS - o charakterze praktycznym 60 godz. - 2,00 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734. Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39. Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum. Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS. Literatura uzupełniająca: Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP. Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo–wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych w obrębie różnych struktur społecznych (KA7_WG8) W zakresie umiejętności: student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2). Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zarówno ze specjalistami w zakresie dyscypliny, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (KA7_UK3). Potrafi pracować w zespole; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych (KA7_UO2). Potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role (KA7_UO3). Jest gotowy do nawiązywania kontaktu z klientem oraz skutecznego motywowania go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (KA7_UO5). W zakresie kompetencji społecznych: student jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe (KA7_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Konstruktywne zwalczanie stresu to przedmiot ukazujący potencjalne źródła sytuacji stresowych, podejmujący analizę mechanizmów psychologicznych prowadzących do wzrostu napięcia emocjonalnego, pozwalający na uświadomienie zróżnicowanych form indywidualnych sposobów reagowania na stres. Zwraca uwagę na możliwość zmiany destrukcyjnych, nieefektywnych osobistych reakcji na stres w kierunku zachowań o charakterze konstruktywnym. |
|
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne drugiego stopnia Moduł specjalnościowy Praca Socjalna Rok 2, semestr III Podstawy kursu z psychologii ogólnej 30 godz. ćwiczeń Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi Punkty ECTS: 4,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 60 godz. - 2,00 ECTS - o charakterze praktycznym 60 godz. - 2,00 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734. Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39. Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum. Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS. Literatura uzupełniająca: Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP. Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.