Konstruktywne zwalczanie stresu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS2-2XGTW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Konstruktywne zwalczanie stresu |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 2st. PS stac. sem zimowy Moduł wybory - stac. II stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł stresogennych, analiza sytuacji prowadzących do wzrostu napięcia emocjonalnego i uświadomienie zróżnicowanych form indywidualnych sposobów reagowania na nie. Zwrócenie uwagi na możliwość zmiany destrukcyjnych, nieefektywnych osobistych reakcji na stres w kierunku zachowań o charakterze konstruktywnym. |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne drugiego stopnia Moduł specjalnościowy Praca Socjalna Rok 2, semestr III Podstawy kursu z psychologii ogólnej 30 godz. ćwiczeń Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi Punkty ECTS: 4,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 60 godz. - 2,00 ECTS - o charakterze praktycznym 60 godz. - 2,00 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734. Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39. Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum. Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS. Literatura uzupełniająca: Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL. Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP. Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo–wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych w obrębie różnych struktur społecznych (KA7_WG8) W zakresie umiejętności: student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2). Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zarówno ze specjalistami w zakresie dyscypliny, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (KA7_UK3). Potrafi pracować w zespole; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych (KA7_UO2). Potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role (KA7_UO3). Jest gotowy do nawiązywania kontaktu z klientem oraz skutecznego motywowania go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (KA7_UO5). W zakresie kompetencji społecznych: student jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe (KA7_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.