Warsztat pracy z rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-SS2-2XICK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat pracy z rodziną |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2rok 2st. PS stac. sem zimowy Moduł wybory - stac. II stop. Praca socjalna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość prawidłowości funkcjonowania rodziny w poszczególnych cyklach życia, znajomość specyfiki i źródeł pojawiających się kryzysów. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Diagnoza dziecka i rodziny, Psychologia rozwojowa, Socjoterapia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z systemowym rozumieniem rodziny oraz narzędziami diagnostycznymi pomocnymi w pracy z dzieckiem i rodziną. Formy pomocy terapeutycznej dziecku i rodzinie. Indywidualne i grupowe formy pracy z rodziną. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji UwB Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 380-SS2-2XADK Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: do wyboru Rok studiów /semestr - II rok, 3 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 4.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 30 godz. Udział w konsultacjach 20 godz. RAZEM 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 20 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS): - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin -2.00 ECTS - o charakterze praktycznym - 50 godzin- 2.00 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bruhn J. (2011). Efekt grupy. Spójność społeczna i jej konsekwencje dla zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Crane D.R. (2004). Podstawy terapii małżeństw. Gdańsk: GWP. Dakowicz A. (2004). Systemowe ujęcie życia rodzinnego. W: A. Dakowicz (red.), Rodzina podlaska wobec różnych wyzwań egzystencjalnych. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, 11-20. Field D. (1996). Osobowości rodzinne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza "Logos". Goldenberg H., Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo UJ. Gottman J.M., Silver A. (2006). Siedem zasad udanego małżeństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kratochvil S. (2003). Podstawy psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Margasiński A. (2015). Teoria i wybrane modele systemów rodzinnych. W: A. Margasiński (red.), Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 6-32. Namysłowska I. (1997). Terapia rodzin. Warszawa: Springer PWN. Pietras T. (2014). Współczesne nurty w terapii rodzin. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa: WN PWN SA, 527-536. Literatura uzupełniająca: Grzesiuk L. (red.) (1994). Psychoterapia – szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Popiel A., Pręgłowska E. (2008). Psychoterapia poznawczo – behawioralna. Teoria i praktyka,. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Rostowska T. (2009). Psychologia rodziny: małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Virginia S. (2000). Terapia rodzin. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat problemów społecznych, ich mechanizmów, genezy, identyfikacji oraz strategii ich rozwiązywania; posiada rozszerzoną wiedzę z obszaru nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce (WG6); ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat metod i modeli pracy socjalnej z jednostką, grupą i społecznością; posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktury prowadzenia diagnozy jednostek i grup (WG7). Umiejętności: potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (UW2); potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zarówno ze specjalistami w zakresie dyscypliny, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (UK3); potrafi sprawnie realizować standardy działalności zawodowej we współdziałaniu z jednostką, rodziną, grupą i społecznością lokalną z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy (UO1); potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności społecznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych (UO4); jest gotowy do nawiązywania kontaktu z klientem oraz skutecznego motywowania go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (UO5). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone metodami aktywizującymi z wykorzystaniem i analizą testów związanych z diagnozą funkcjonowania rodziny. Ocena zaliczająca przedmiot na podstawie pisemnego testu wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z systemowym rozumieniem rodziny oraz narzędziami diagnostycznymi pomocnymi w pracy z dzieckiem i rodziną. Formy pomocy terapeutycznej dziecku i rodzinie. Indywidualne i grupowe formy pracy z rodziną. |
|
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji UwB Nazwa kierunku studiów: Praca socjalna Poziom kształcenia: Studia drugiego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 380-SS2-2XADK Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: do wyboru Rok studiów /semestr - II rok, 3 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń Punkty ECTS - 4.00 Bilans nakładu pracy studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 30 godz. Udział w konsultacjach 20 godz. RAZEM 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 20 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS): - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin -2.00 ECTS - o charakterze praktycznym - 50 godzin- 2.00 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bruhn J. (2011). Efekt grupy. Spójność społeczna i jej konsekwencje dla zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Crane D.R. (2004). Podstawy terapii małżeństw. Gdańsk: GWP. Dakowicz A. (2004). Systemowe ujęcie życia rodzinnego. W: A. Dakowicz (red.), Rodzina podlaska wobec różnych wyzwań egzystencjalnych. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, 11-20. Field D. (1996). Osobowości rodzinne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza "Logos". Goldenberg H., Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo UJ. Gottman J.M., Silver A. (2006). Siedem zasad udanego małżeństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kratochvil S. (2003). Podstawy psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Margasiński A. (2015). Teoria i wybrane modele systemów rodzinnych. W: A. Margasiński (red.), Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 6-32. Namysłowska I. (1997). Terapia rodzin. Warszawa: Springer PWN. Pietras T. (2014). Współczesne nurty w terapii rodzin. W: I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny. Warszawa: WN PWN SA, 527-536. Literatura uzupełniająca: Grzesiuk L. (red.) (1994). Psychoterapia – szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Popiel A., Pręgłowska E. (2008). Psychoterapia poznawczo – behawioralna. Teoria i praktyka,. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Rostowska T. (2009). Psychologia rodziny: małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Virginia S. (2000). Terapia rodzin. Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.