Współczesne koncepcje w pedagogice wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-WN2-2GMK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje w pedagogice wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. PW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zakłada się, że do realizacji tego przedmiotu Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i postawy będące świadectwem osiągnięcia efektów uczenia się przewidzianych dla studiów licencjackich na kierunku pedagogika (specjalności pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna). |
Skrócony opis: |
Ideą przedmiotu jest zapoznanie Studentów z najnowszymi tendencjami w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na świecie. Dokonany zostanie przegląd interesujących koncepcji teoretycznych, rozwiązań praktycznych oraz ich analiza i ocena z punktu widzenia rozwoju dziecka. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów (10 h). W ramach wykładów przewiduje się realizację następujących zagadnień: Zmiany w edukacji jako wyznacznik rozwoju i postępu; Rzeczywistość szkolna – zarysowujące się tendencje (obniżenie wieku, zmiany programowe, kształcenie zintegrowane, ocenianie opisowe, ocenianie kształtujące); Edukacja outdoorowa; Innowacje w edukacji wczesnoszkolnej – potrzeba czy moda; Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji wczesnoszkolnej |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bałachowicz J., A. Rowicka (red.). 2013. Nowoczesnych wychowawca –tutor, mentor, coach. Warszawa: WSP im. J. Korczaka. Klus-Stańska D. (red.). 2009. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP. Klus-Stańska D., Szczepska – Pustkowska M. 2010. Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: WAiP. Klus-Stańska D., Bronk D., Malenda A. (red.), 2011.Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, Warszawa Żak. Klus-Stańska D. (red.). 2014. (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków: Impuls. Kubik A. 2006. Innowacje pedagogiczne w edukacji wczesnoszkolnej - teoria a rzeczywistość. [w:] J. Szempruch (red.), Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości: teoria i praktyka pedagogiczna. Rzeszów: Wydaw. Uniw. Rzeszowskiego Wiśniewska-Kin M. 2013. Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź: Wyd. UŁ. Literatura uzupełniająca: Napiórkowska Z.. 2002 Samorządna organizacja życia klasy. Z doświadczeń freinetowskich. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls. Kołodziejczyk W., Polak M. 2011. Jak będzie zmieniać się edukacja., Warszawa, Instytut Obywatelski. Dudzikowa M. 1996. Osobliwości śmiechu uczniowskiego. Kraków: Impuls. |
Efekty uczenia się: |
1. Student posiada pogłębioną wiedzę na temat najnowszych tendencji w pedagogice wczesnoszkolnej, ich źródłach i miejscu w pedagogice oraz uczestnikach działalności edukacyjne - .K_W02; K_W05; K_W15 2. Student potrafi interpretować najnowsze podejścia edukacyjne o charakterze programowym, Organizacyjnym i metodycznych dotyczące edukacji dziecka na I szczeblu kształcenia oraz prezentować własne pomysły z uwzględnieniem wybranych koncepcji teoretycznych - K_U05 3. Student wykazuje się gotowością do podjęcia roli zawodowej, angażuje się w działania zespołowe i współpracę - K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy student zobowiązany jest do90 % obecności na zajęciach. Każda nieobecność powinna być zaliczona w terminie 2 tygodni od daty nieobecności Przedmiot kończy się egzaminem .Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach (90%).. Egzamin obejmuje treści z wykładów i ćwiczeń. Aby zdać egzamin należy uzyskać 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst Ustana forma zaliczenia egzaminu – student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość podpisanej oceny. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.