Projektowanie działań edukacyjnych w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-WN2-2GML |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie działań edukacyjnych w klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. PW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Do realizacji treści wskazana jest wiedza z zakresu dydaktyki, pedagogiki wczesnoszkolnej, metodyk nauczania przedmiotów w klasach 1-3 (j. polskiego, matematyki, środowiska społeczno-przyrodniczego, techniki, muzyki, plastyki, wychowania fizycznego) oraz współczesnych koncepcji w edukacji wczesnoszkolnej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest doskonalenie przez studenta umiejętności niezbędnych do efektywnej i innowacyjnej organizacji zajęć zintegrowanych na pierwszym etapie edukacyjnym. Studenci wzbogacą umiejętności planowania i organizacji interakcyjnego środowiska uczenia się z uwzględnieniem adekwatnych do potrzeb i możliwości uczniów metod i form; doskonalić będą kompetencje w zakresie stymulowania i wspierania aktywności edukacyjnej uczniów, optymalnej realizacji założeń pracy opiekuńczo- wychowawczej, tworzenia zespołu klasowego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy - specjalnościowy dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika rok studiów/semestr: II/4 wymagania wstępne: do realizacji treści przedmiotu wymagana jest sprawność w posługiwaniu się wiedzą na temat zasad i kryteriów organizacji zajęć w klasach 1-3 z różnych rodzajów edukacji oraz umiejętności planowania pracy nauczyciela i uczniów. liczba godzin dydaktycznych: 16 godzin ćwiczeń metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, dyskusje, ćwiczenia, konsultacje Punkty ECTS: 5 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 16 godzin, przygotowanie się do zajęć - 40 godzin, przygotowanie do zaliczenia -20, opracowanie propozycji dydaktycznej - 25 godzin, udział w konsultacjach –2 godziny, wskaźniki ilościowe: - wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 18 godzin, 1 pkt. ECTS - o charakterze praktycznym : 70 godzin, 3 pkt. ECTS |
Literatura: |
Adamek I., Bałachowicz J., Między dwiema edukacjami. Dziecko /uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016. Bałachowicz J., Korwin-Adamowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa 2017. Chojak M., Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole, Warszawa 2021. Czaja-Chudyba I., . Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności, Kraków 2013. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne,, Toruń 2020. Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E., Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji wg Lwa Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwość aplikacji. Bydgoszcz 2015. Głoskowska-Sołdatow M. (red.) Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Białystok 2020. Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Kraków 2021. Hollins P., Błyskawiczne przyswajanie umiejętności, Gliwice 2021. Klus-Stańska D., Gdy słowa wiodą na manowce. Krótka rzecz o pułapce polskiej metodyki, Problemy Wczesnej Edukacji, 2 (33), 2016. Kovalčíková I., Muchacka B., Kognitywne podstawy procesu edukacji dziecka, Kraków 2021. Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Poznań 2020. Nakamura R., Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina, Warszawa 2013. Nowicka M. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki - przestrzenie – konceptualizacje, Toruń 2010. Płóciennik E., Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne, Łódź 2016. Porzucek-Miśkiewicz M., Jednostka zdolna w przestrzeniach edukacyjnych, Poznań 2021. Sawiński J. P., Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów, cz. I i II, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016. Sternbeg R.J., Jarvin L., Grigorenko E.L., Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces? Łódź 2018. Szczepańska M.., Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2000. Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.) Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2013. Uszyńska-Jarmoc J. (red.), Potrzeba autonomii, kompetencji i relacji społecznych dziecka w kontekście teorii oraz praktyki wczesnej edukacji, Białystok 2020. Wisniewska-Kin M., Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź 2013. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat założeń i zasad organizacji działalności edukacyjnej i wychowawczej uczniów w niższych klasach szkoły podstawowej. K_W05 Student potrafi dokonać analizy i interpretacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych w procesie zintegrowanego kształcenia. Generuje oryginalne rozwiązania metodyczne w tworzonym środowisku uczenia się uczniów niższych klas szkoły podstawowej, prognozuje sytuacje dydaktyczno- wychowawcze i ich efekty. K_U09 Student adekwatnie do potrzeb i możliwości percepcyjno- motorycznych uczniów dobiera metody, techniki i procedury osiągania celów edukacyjnych i wychowawczych przy planowaniu i realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych na pierwszym etapie edukacyjnym. K_U10 Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej na I szczeblu edukacji dziecka, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny na zaliczenie ćwiczeń jest minimum 90% obecności na zajęciach, aktywny udział, napisanie 3 dydaktycznych propozycji zajęć do klas I-III. Zdanie sprawy z przeczytanej książki nawiązującej do omawianych na zajęciach zagadnień a niewskazanej w zestawie literatury jest warunkiem uzyskania oceny bardzo dobrej na zaliczenie przedmiotu. Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności. Liczba punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Dudel | |
Prowadzący grup: | Barbara Dudel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura: |
Adamek I., Bałachowicz J., Między dwiema edukacjami. Dziecko /uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016. Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące, Kielce, 2018. Borzęcka A., Twaróg-Kanus A., (red.) Nauczyciel-uczeń w przestrzeniach życia i edukacji - dobre praktyki, Toruń. Czaja-Chudyba I., Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności, Kraków 2013. Dehaene S., Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd, Kraków 2022. Dudel B., Stymulowanie rozwoju kompetencji emancypacyjnych uczniów w procesie realizacji treści geometrycznych w klasie trzeciej szkoły podstawowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2015. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017. Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne, Toruń 2020. Dudel B., Naruszewicz A. (red.), Zbiór koncepcji zajęć STEAM dla klas 1-3 szkoły podstawowej, Studenci – Studentom, Białystok 2022 https://old.noe.uwb.edu.pl/content/uploaded/20221028_141124_u635bc6eceed17_zbior_koncepcji_zajec_steam_w_klasach_i_iii_szkoy_podstawowej.pdf Dudel B., Sietejko I., Metoda WebQest w procesie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, Białystok 2021 https://old.noe.uwb.edu.pl/content/uploaded/20211115_235908_u6192e63c23ec0_bsc_metoda_webquest_dudel_sietejko_www.pdf Filipiak E., Organizacja procesu nauczania-uczenia się dziecka w wieku wczesnoszkolnym – wyzwania i zagrożenia dla edukacji i rozwoju [w:] M. Suświłło (red.) Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole, Olsztyn 2006. Freire P., „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 2000. Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym, Kraków 2010. Klus-Stańska D., (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014. Klus-Stańska D., Gdy słowa wiodą na manowce. Krótka rzecz o pułapce polskiej metodyki, Problemy Wczesnej Edukacji, 2 (33), 2016. Kołowacik E.,Żmijska M., Myślenie projektowe (Design Thinking ) z Klasą, Centrum Designu Lipman M., Myślenie w edukacji , Łódź, 2021 Nakamura R., Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina, Warszawa 2013. Nowicka M., Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki - przestrzenie – konceptualizacje, Toruń 2010. Płóciennik E., Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne, Łódź 2016. Rebisch R., Luszczyński H., Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014. Rocławski B., O związkach nauczania matematyki z nauczaniem języka w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Gdańsk 2010. Sawiński J. P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2014. Szmidt, K. J., Płóciennik E., Myślenie pytajne, Łódź, 2020. Sternbeg R.J., Jarvin L., Grigorenko E.L., Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces? Łódź 2018. Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., (red.) Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej(rozdz.4-12), Kraków 2013. Winiarek M. (red) Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym w edukacji, Kielce 2022. Wiśniewska-Kin M., Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź 2013. http://designthinking.pl/ - polski portal wiedzy na temat myślenia projektowego http://www.biblioteki.org/poradniki/design_thinking_czyli_myslenie_projektowe_w_bibliotekach.html |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.