Dziecko i zdrowie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-WN2-2GMM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Dziecko i zdrowie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. PW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z podstaw pedagogiki, biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, dydaktyki, metodyki, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia/edukacji zdrowotnej. Studentki i Studenci są zapoznawani z podstawowymi teoriami wykorzystywanymi w edukacji odnoszącej się do różnych aspektów zdrowia dziecka, systemu rodzinnego/ systemów społecznych. Założeniem przedmiotu jest przygotowywanie młodzieży akademickiej do rozpoznawania źródeł czynników zagrażających zdrowiu i życiu człowieka, oraz realizacji programów w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. |
Pełny opis: |
Opis Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: studia drugiego stopnia Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: grupa zajęć 8d moduł do wyboru Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: II rok, sem. I Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Studentka, Student powinien posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z podstaw pedagogiki, biomedycznych podstaw rozwoju człowieka, dydaktyki, metodyki, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji 1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych. 2.Znajomość zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego. 3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. 4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 10godz.; Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, aktywizujące, konsultacje, Punkty ECTS: 2,5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godz. - udział w konsultacjach 15 godz. - przygotowanie do egzaminu: 50 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. - o charakterze praktycznym: 50 godz. |
Literatura: |
Literatura: T. Brazelton, J. Sparrow, Rozwój Dziecka od 0 do 3 lat, 2020 A.Brzezińska, B. Ziółkowska, K. Apelt, Psychologia rozwoju człowieka, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2019 B.Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2022 T. Hellbrugge, Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I - II, Kraków 2016 M. Wójtowicz- Szefler, Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Cz.1, 2, 2018 I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Wyd. IV, 2021 Uniwersalne projektowanie w edukacji. Doświadczenia nauczycieli: Austria, Litwa, Polska, Finlandia, A. Galkienė (red.), 2021 K. Cichocka-Segiet, P. Mostowski, P. Rutkowsk, Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych, w: Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, red. I. Chrzanowska, G. Szumski, Warszawa 2019 B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji, Warszawa 2021 Zaburzenia okresu adolescencji red. A. Cybal-Michalska, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania: redakcja naukowa Paweł Chruściel, Wiesława Ciechaniewicz. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. Źródła uzupełniające: Narodowy Program Zdrowia na lata 2021 – 2025, https://www.gov.pl/web/zdrowie/npz-2021-2025 https://www.who.int/ http://hej.sagepub.com/ |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 Studentka, Student zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. KA7_KK4 Studentka, Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie minimum 51%. Uzyskanie 51% punków z egzaminu pisemnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.