Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie działań edukacyjnych w klasach I-III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-WS2-2GML
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Projektowanie działań edukacyjnych w klasach I-III
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. PW stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Do realizacji treści wskazana jest wiedza z zakresu dydaktyki, pedagogiki wczesnoszkolnej, metodyk nauczania przedmiotów w klasach 1-3 (j. polskiego, matematyki, środowiska społeczno-przyrodniczego, techniki, muzyki, plastyki, wychowania fizycznego) oraz współczesnych koncepcji w edukacji wczesnoszkolnej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest doskonalenie przez studenta umiejętności niezbędnych do efektywnej i innowacyjnej organizacji zajęć zintegrowanych na pierwszym etapie edukacyjnym. Studenci wzbogacą umiejętności planowania i organizacji interakcyjnego środowiska uczenia się z uwzględnieniem adekwatnych do potrzeb i możliwości uczniów metod i form; doskonalić będą kompetencje w zakresie stymulowania i wspierania aktywności edukacyjnej uczniów, optymalnej realizacji założeń pracy opiekuńczo-wychowawczej, tworzenia zespołu klasowego.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy - specjalnościowy

dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

rok studiów/semestr: II/4

wymagania wstępne: do realizacji treści przedmiotu wymagana jest sprawność w posługiwaniu się wiedzą na temat zasad i kryteriów organizacji zajęć w klasach 1-3 z różnych rodzajów edukacji oraz umiejętności planowania pracy nauczyciela i uczniów.

liczba godzin dydaktycznych: 35 godzin ćwiczeń

metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, projekty edukacyjne, dyskusje, ćwiczenia, konsultacje

Punkty ECTS: 5 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 35 godzin, przygotowanie się do zajęć - 40 godzin, przygotowanie do zaliczenia -20, opracowanie propozycji dydaktycznej - 25 godzin, udział w konsultacjach – 2 godziny,

wskaźniki ilościowe:

- wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 37 godzin, 1,5 pkt. ECTS

- o charakterze praktycznym: 75 godzin, 3 pkt. ECTS

Literatura:

Adamek I., Bałachowicz J., Między dwiema edukacjami. Dziecko /uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016.

Bałachowicz J., Korwin-Adamowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Warszawa 2017.

Chojak M., Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole, Warszawa 2021.

Czaja-Chudyba I., . Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności, Kraków 2013.

Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017.

Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne,, Toruń 2020.

Dudel B., Sietejko I., Metoda WebQuest w procesie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, Białystok 2021.

Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E., Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji wg Lwa Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwość aplikacji. Bydgoszcz 2015.

Głoskowska-Sołdatow M. (red.) Środowisko edukacyjne jako przestrzeń współpracy różnych podmiotów, Białystok 2020.

Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak pomóc dziecku pokonać niepowodzenia w nauce matematyki? Kraków 2021.

Hollins P., Błyskawiczne przyswajanie umiejętności, Gliwice 2021.

Klus-Stańska D., Gdy słowa wiodą na manowce. Krótka rzecz o pułapce polskiej metodyki, Problemy Wczesnej Edukacji, 2 (33), 2016.

Kovalčíková I., Muchacka B., Kognitywne podstawy procesu edukacji dziecka, Kraków 2021.

Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki, Poznań 2020.

Nakamura R., Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina, Warszawa 2013.

Nowicka M. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki - przestrzenie – konceptualizacje, Toruń 2010.

Płóciennik E., Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne, Łódź 2016.

Porzucek-Miśkiewicz M., Jednostka zdolna w przestrzeniach edukacyjnych, Poznań 2021.

Sawiński J. P., Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów, cz. I i II, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016.

Sternbeg R.J., Jarvin L., Grigorenko E.L., Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces? Łódź 2018.

Szczepańska M.., Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2000.

Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M.(red.) Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2013.

Uszyńska-Jarmoc J. (red.) Potrzeba autonomii, kompetencji i relacji społecznych dziecka w kontekście teorii oraz praktyki wczesnej edukacji, Białystok 2020.

Wisniewska-Kin M., Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź 2013.

Efekty uczenia się:

Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat założeń i zasad organizacji działalności edukacyjnej i wychowawczej uczniów w niższych klasach szkoły podstawowej. K_W05

Student potrafi dokonać analizy i interpretacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych w procesie zintegrowanego kształcenia. Generuje oryginalne rozwiązania metodyczne w tworzonym środowisku uczenia się uczniów niższych klas szkoły podstawowej, prognozuje sytuacje dydaktyczno- wychowawcze i ich efekty. K_U09

Student adekwatnie do potrzeb i możliwości percepcyjno- motorycznych uczniów dobiera metody, techniki i procedury osiągania celów edukacyjnych i wychowawczych przy planowaniu i realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych na pierwszym etapie edukacyjnym. K_U10

Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej na I szczeblu edukacji dziecka, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny na zaliczenie ćwiczeń jest minimum 90% obecności na zajęciach, aktywny udział, napisanie 4 dydaktycznych propozycji zajęć do klas I-III. Zdanie sprawy z przeczytanej książki nawiązującej do omawianych na zajęciach zagadnień a niewskazanej w zestawie literatury jest warunkiem uzyskania oceny bardzo dobrej na zaliczenie przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 35 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Dudel, Iwona Sztabińska
Prowadzący grup: Barbara Dudel, Iwona Sztabińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Adamek I., Bałachowicz J., Między dwiema edukacjami. Dziecko /uczeń wobec czasu zmiany, Łódź 2016.

Bąkowska M., Piłat S., Ocenianie kształtujące, Kielce, 2018.

Borzęcka A., Twaróg-Kanus A., (red.) Nauczyciel-uczeń w przestrzeniach życia i edukacji - dobre praktyki, Toruń.

Czaja-Chudyba I., Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności, Kraków 2013.

Dehaene S., Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd, Kraków 2022.

Dudel B., Stymulowanie rozwoju kompetencji emancypacyjnych uczniów w procesie realizacji treści geometrycznych w klasie trzeciej szkoły podstawowej. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2015.

Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2017.

Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne w edukacji wczesnoszkolnej – studium empiryczne, Toruń 2020.

Dudel B., Naruszewicz A. (red.), Zbiór koncepcji zajęć STEAM dla klas 1-3 szkoły podstawowej, Studenci – Studentom, Białystok 2022 https://old.noe.uwb.edu.pl/content/uploaded/20221028_141124_u635bc6eceed17_zbior_koncepcji_zajec_steam_w_klasach_i_iii_szkoy_podstawowej.pdf

Dudel B., Sietejko I., Metoda WebQest w procesie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, Białystok 2021 https://old.noe.uwb.edu.pl/content/uploaded/20211115_235908_u6192e63c23ec0_bsc_metoda_webquest_dudel_sietejko_www.pdf

Filipiak E., Organizacja procesu nauczania-uczenia się dziecka w wieku wczesnoszkolnym – wyzwania i zagrożenia dla edukacji i rozwoju [w:] M. Suświłło (red.) Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole, Olsztyn 2006.

Freire P., „Bankowa” koncepcja edukacji jako narzędzie opresji [w:] K. Blusz (red.), Edukacja i wyzwolenie, Kraków 2000.

Gross R., Myśleć jak Sokrates czyli sztuka zadawania pytań, Warszawa 2003.

Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym, Kraków 2010.

Klus-Stańska D., (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków 2014.

Klus-Stańska D., Gdy słowa wiodą na manowce. Krótka rzecz o pułapce polskiej metodyki, Problemy Wczesnej Edukacji, 2 (33), 2016.

Kołowacik E.,Żmijska M., Myślenie projektowe (Design Thinking ) z Klasą, Centrum Designu Lipman M., Myślenie w edukacji , Łódź, 2021

Nakamura R., Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina, Warszawa 2013.

Nowicka M., Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki - przestrzenie – konceptualizacje, Toruń 2010.

Płóciennik E., Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne, Łódź 2016.

Rebisch R., Luszczyński H., Diagnoza typów uczniów, Sopot 2014.

Rocławski B., O związkach nauczania matematyki z nauczaniem języka w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Gdańsk 2010.

Sawiński J. P., Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku. Pytania, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2014.

Szmidt, K. J., Płóciennik E., Myślenie pytajne, Łódź, 2020.

Sternbeg R.J., Jarvin L., Grigorenko E.L., Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu. Jak zapewnić uczniom sukces? Łódź 2018.

Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M., (red.) Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej(rozdz.4-12), Kraków 2013.

Winiarek M. (red) Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym w edukacji, Kielce 2022.

Wiśniewska-Kin M., Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy. Łódź 2013.

http://designthinking.pl/ - polski portal wiedzy na temat myślenia projektowego

http://www.biblioteki.org/poradniki/design_thinking_czyli_myslenie_projektowe_w_bibliotekach.html

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)