Pedagogika kreatywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-WS2-2PKR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika kreatywności |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. PW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W ramach tego przedmiotu studenci zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości ECTS: 3 pkt. Język przedmiotu - polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł IX Rok studiów /II rok/ IV semestr Wymagania wstępne: Pedagogika ogólna Liczba godzin dydakt. – 30, w tym 15 wykładów i 15 ćwiczeń Bilans nakładu pracy studenta –30 godz. wykłady i ćwiczenia, 5 godz. konsultacje indywidualne, 15 godz. – przygotowanie autorskiego projektu, 25 samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej. Wskaźniki ilościowe – 35 godz. – 1,5 pkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 40 godz. – 1,5 pkt – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego i przygotowanie się do zaliczenia. |
Pełny opis: |
Celem tego przedmiotu jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozy potencjału twórczego dziecka, poznanie szkolnych i przedszkolnych stymulatorów i inhibitorów aktywności twórczej dziecka. Analiza i oceny koncepcji i programów rozwijania twórczości dzieci w wieku przedszkolnym. Autorskie projektowanie działań z dziećmi zgodnie z uzyskaną wiedzą naukową i metodyczną. Planowanie oraz integrowanie treści, metod i zadań twórczych w sytuacjach przedszkolnych i szkolnych. |
Literatura: |
Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP. Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP. Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN. Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej. Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin. Uszyńska-Jarmoc J., 2003, Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania...., Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Trans Humana. Wiśniewska E., 2021, Efektywność treningu kreatywności dzieci i młodzieży, Warszawa, Wyd. APS Literatura ćwiczenia Bonar J., 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wyd. UŁ. Jankowska D., Gajda A., Karwowski M., 2022, Kompas kreatywności. Program rozwijania kreatywności i kompetencji wielokulturowych, Wrocław, Wyd. UWr. Szmidt K.J., 2016, Sesje twórczej pomysłowości, dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wyd. Helion. Nęcka E., 1998, Trening twórczości, Kraków, Wyd. Impuls. Szmidt K.J., 2008, Trening kreatywności, Gliwice, Wyd. Helion. Braun D., 2007, Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce, Wyd. Jedność. Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże – skarby – przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych, Białystok, Trans Humana. Olczak M., 2009, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”. Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka,. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 Student metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. KA7_UW3 Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy. KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. KA7_UO2 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów. KA7_KK4 Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne wykładu (zadanie problemowe). Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51%) 91-100% - ocena bdb 81-90% - ocena db plus 71-80% - ocena dobra 61-70% - ocena dost. plus 51-60% - ocena dostateczna 0-50% - ocena niedostateczna Zaliczenie ćwiczeń: - dwie prace metodyczne (projektowe); - aktywność na ćwiczeniach, - samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.