Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawne i organizacyjne podstawy kurateli sądowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ZKN2-2HDL
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawne i organizacyjne podstawy kurateli sądowej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. Kuratela RES niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

W trakcie zajęć student zostanie zapoznany z podstawowymi aktami prawnymi opisującymi zadania kurateli sądowej w Polsce. Dzięki realizacji przedmiotu student będzie potrafił scharakteryzować instytucję kurateli w świetle obowiązujących rozwiązań prawnych. W szczególności będzie potrafił wskazać różnice między dozorem a nadzorem, a także omówić zadania, obowiązki i uprawnienia kurateli sądowej lub osoby objętej dozorem/nadzorem kuratorskim z perspektywy kodeksu karnego, kodeksu karnego wykonawczego oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - niestacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i pedagogika.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. III.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 8 godzin wykładu

Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje.

Punkty ECTS - 4.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 8 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 42 godz. Razem: 100godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co

odpowiada 2 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS.

Literatura:

1. T. Jedynak, K. Stasiak (red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, LexisNexis 2014

2. K. Gromek, Ustawa o kuratorach sądowych. Komentarz, wyd. II, LexisNexis 2004.

3. A. Bałandynowicz, Humanistyczny model kurateli wychowującej

w Wielkiej Brytanii, Probacja 2010, nr 3–4

4. Probacyjne środki polityki karnej - stan i perspektywy Materiały z konferencji zorganizowanej przez Komisję Praw Człowieka i

Praworządności 20-21 października 2000 r., Warszawa, 2001 r.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent ma:

- pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących -

KA7_WK5;

- uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej - KA7_WK8;

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych - KA7_UW2;

- sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych - KA7_UO3;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest:

- przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych - KA7_KO1

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny. W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu przy użyciu środków komunikacji

elektronicznej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)