Systemy probacyjne w wybranych krajach europejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKN2-2HDR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy probacyjne w wybranych krajach europejskich |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. Kuratela RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | • zapoznanie studentów z aspektami prawnymi związanymi z probacją i środkami probacyjnymi • wyjaśnienie istoty, celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu probacji • zapoznanie z rozwiązaniami probacyjnymi stosowanymi w Polsce i innych krajach europejskich |
Skrócony opis: |
Treść zajęć obejmuje prezentację filozofii i analizę porównawczą charakterystycznych cech różnych systemów probacyjnych i rozstrzygnięć resocjalizacyjnych stosowanych w warunkach wolnościowych w wybranych państwach europejskich, w tym w Polsce. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z filozofią systemów probacyjnych i praktycznymi rozstrzygnięciami resocjalizacyjnymi prowadzonymi w warunkach wolnościowych w Polsce i wybranych państwach europejskich z uwzględnieniem aspektów prawnych i wykorzystywanych środków probacyjnych oraz wyjaśnienie istoty, celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu probacji |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Bałandynowicz, Probacja - wychowanie do wolności, Warszawa 1996 A. Bałandynowicz, Probacja. System sprawiedliwego karania, Warszawa 2002 A. Bałandynowicz, Probacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011 B. Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa 2013 K. Pierzchała, Europejskie standardy postępowania w sprawach objętych probacją. Synteza problemu w oparciu o materiały z Konferencji Senackiej (Popowo, 27−28 października 2008 r.) file:///C:/Users/Beata/AppData/Local/Temp/4pierzchala.pdf F. Ciepły, Sprawiedliwość naprawcza wobec przestępstwa, (w:) A. Gretkowski, D. Karbarz (red.), Mediacja w teorii i praktyce, Stalowa Wola 2009, s. 189–200. Literatura uzupełniająca: M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, Wydawnictwo „Pedagogium”/PWN, Warszawa 2007. R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG3 ma pogłębionąi uporządkowaną wiedzęo współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA7_WK6, ma uporządkowaną wiedzęo strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów KA7_UW2, potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych,opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych KA7_UO3, potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznym w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych KA7_KK1 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji: Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy: pracy w grupach, aktywności, przygotowania i zaprezentowanie wybranego systemu probacyjnego z uwzględnieniem różnić z system probacyjnym w Polsce oraz możliwościami implementacyjnymi rozwiązań innych państw. Sposób zaliczenia - zaliczenie na ocenę, zalicza 51% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.