Praca kuratora sądowego z osobami niepełnosprawnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKS2-2HDN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Praca kuratora sądowego z osobami niepełnosprawnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. KRES stac. sem zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem realizacji przedmiotu jest: 1. Zapoznanie z współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób niepełnosprawnych oraz ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; 2. Wyposażenie studentów w elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat współczesnego podejścia do problemów z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności; istotną z punku widzenia pracy kuratora 3. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: 2 rok/ 1 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w ćwiczeniach 15h - Przygotowanie do ćwiczeń: 16h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 3 h - Przygotowanie d do zaliczenia 16h Razem: 50h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15h/ 0,6 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 35h/ 1,64 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Belzyt J, Połom M. Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej Nr 28/2017. Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Warszawa 2013. ISBN 978-83-61638-92-6 Podgórska-Jachnik D. Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami , Wyd. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Upośledzenie umysłowe w perspektywie prawa karnego. Olsztyn 2018. Literatura uzupełniająca: •Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. •Smith D. Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa 2009. •Szepietowska B, Ostrowska A. Problemy niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego . Cz. II Osoby z różnymi niepełnosprawnościami- specyficzne potrzeby , zagadnienia poradnictwa zawodowego. Warszawa 1998. ISBN 83-86313-62-5. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6, ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju osób z niepełnosprawnością w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym KA7_WK4, ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw społecznej inkluzji , integracji, adaptacji, rehabilitacji i aktywizacji osób z niepełnosprawnością KA7_UO4, potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarze pracy kuratora z osobami z niepełnosprawnością KA7_UU1, potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w pracy z osobami z niepełnosprawnością KA7_KK3 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki z niepełnosprawnością i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest: 1. Zapoznanie studentów z współczesnymi kierunkami zmian w polityce i zarządzaniu społecznym niepełnosprawnością, osobami niepełnosprawnymi oraz ich funkcjonowaniem w wymiarze jednostkowym i społecznym; 2. Wyposażenie studentów w elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat współczesnej polityki i zarządzania problemami psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, istotnych z punku widzenia pracy kuratora 3. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością przydatnych w pracy kuratora sądowego |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: 2 rok/ 1 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w ćwiczeniach 15h - Przygotowanie do ćwiczeń: 16h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 3 h - Przygotowanie do zaliczenia 16h Razem: 50h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15h/ 0,6 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 35h/ 1,64 pkt ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Belzyt J, Połom M. Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej Nr 28/2017. Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Warszawa 2013. ISBN 978-83-61638-92-6 Podgórska-Jachnik D. Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami , Wyd. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014 Upośledzenie umysłowe w perspektywie prawa karnego. Olsztyn 2018. Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna. Wydawnictwo. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2005. Kazanowski Z. Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej. Annales Universitatis Mariae Curie Skłodowska, Lublin 2015. Zima−Parjaszewska M: Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w postępowaniach sądowych i przed innymi organami. Poradnik praktyczny. PSOUU, Warszawa 2015. Żywucka -Kozłowska E. Upośledzenie umysłowe w perspektywie prawa karnego. Olsztyn 2018. Smith D. Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Szepietowska B, Ostrowska A. Problemy niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego . Cz. II Osoby z różnymi niepełnosprawnościami- specyficzne potrzeby , zagadnienia poradnictwa zawodowego. Warszawa 1998. ISBN 83-86313-62-5. Budnik A.: Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle europejskiego i polskiego ustawodawstwa. Ars Educandi ,2017, 14, 103-126. Kowalik S. Psychologia rehabilitacji. Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Osińska M. Praktyczny wymiar probacji wobec osób niepełnosprawnych w Polsce – studium przypadku. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 2017, 28. Otapowicz D., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Wyrzykowska-Koda D. Autonomia osób z niepełnosprawnością. Trans Humana, Białystok, 2016. Parchomiuk M. Potencjał osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Implikacje dla edukacji i rehabilitacji społeczno-zawodowej. Człowiek – Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 2018, nr 3(41), s. 63–79. Silecka-Marek E. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec osób z niepełnosprawnością – trudności i zagrożenia [w:] H. Karaszewska, E. Silecka-Marek (red.), Sytuacje trudne w perspektywie jednostkowej i społecznej. Wyd. UAM, Poznań 2016. Szeroczyńska M. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną sprawcą czynu zabronionego, Szkoła Specjalna, 2014 , Nr 4 (275), 289-299. Sytuacja osób głuchych w Polsce Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa, 2014. Vašek Š., Stankowski A.: Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.