Systemy probacyjne w wybranych krajach europejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZKS2-2HDR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy probacyjne w wybranych krajach europejskich |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. KRES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Analiza wybranych systemów probacji realizowanych w Europie |
Skrócony opis: |
Treść zajęć obejmuje prezentację filozofii i analizę porównawczą charakterystycznych cech różnych systemów probacyjnych i rozstrzygnięć resocjalizacyjnych stosowanych w warunkach wolnościowych w wybranych państwach europejskich, w tym w Polsce. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z filozofią systemów probacyjnych i praktycznymi rozstrzygnięciami resocjalizacyjnymi prowadzonymi w warunkach wolnościowych w Polsce i wybranych państwach europejskich z uwzględnieniem aspektów prawnych i wykorzystywanych środków probacyjnych oraz wyjaśnienie istoty, celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu probacji Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy Rok studiów/semestr II rok st. II st., semestr letni Wymagania wstępne Podstawy: pedagogika resocjalizacyjna, teoretyczne podstawy pracy resocjalizacyjnej, psychologia społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykładu 30 godz. Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody nauczania: grupowa, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, zadaniowa Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę, suma z zadań Punkty ECTS 4punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie prezentacji 10 godz. Przygotowanie recenzji 5 godz. Przygotowanie odpowiedzi na zadania 5 RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 20 godz. RAZEM 50 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 100 1 punkt ECTS = 25-30 godzin 100 godzin: min 25 godzin = 4,0 ECTS 100 godzin: max 30 godzin = 3,3 ECTS Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 50 i punktów ECTS 2,0 nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 50 i punków ECTS 2,0. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Bałandynowicz, Probacja - wychowanie do wolności, Warszawa 1996 A. Bałandynowicz, Probacja. System sprawiedliwego karania, Warszawa 2002 A. Bałandynowicz, Probacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011 B. Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa 2013 A. Kacprzak, Współczesne aspekty resocjalizacji przestępców w wybranych krajach europejskich, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 62, 2017 B. Skowroński, Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa 2018. A. Barczykowska, Oddziaływania probacyjne wobec osób w konflikcie z prawem, Warszawa, 2010 W. Kotowski, Kurzępa B., Dozór elektroniczny, Warszawa, 2009 J. Zagórski, Wykonywanie środków probacji i readaptacji skazanych w Polsce, Warszawa, 2008 Kancelaria Senatu,, Polski system probacji, stan i kierunki rozwoju, Warszawa, 2010 Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Europejskie reguły dotyczące sankcji i środków alternatywnych. Zalecenie nr R (92) 16 i memorandum wyjaśniające, Warszawa, 2008 Reguły międzynarodowe, Wzorcowe Reguły Minimalne Narodów Zjednoczonych dotyczące środków o charakterze nieizolacyjnym (Zasady Tokijskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 45/110 z dnia 14 grudnia 1990 r., , 1990 Literatura uzupełniająca: B Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa, 2013 B Urban, M. Konopczyński, Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012 M. Kalinowski, Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, Warszawa, 2005 Skowroński B., Probacja. Teoria i praktyka, Warszawa, 2018 P. Moczydłowski, Przestępca na uwięzi. Elektroniczny monitoring sprawców przestępstw, Warszawa, 2006 T. Bulenda, R. Musidłowski, System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa, 2003 |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG3 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe KA7_WK6 - ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji,zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów - – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe, recenzja KA7_UW2 - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe KA7_UO3 - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych – ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe, recenzja KA7_KK1 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności,rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego– ocenianie ciągłe, prezentacja, zadania problemowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji: Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy: - ocenianie ciągłe - przygotowania i zaprezentowanie wybranego systemu probacyjnego z uwzględnieniem różnić z system probacyjnym w Polsce oraz możliwościami implementacyjnymi rozwiązań innych państw - recenzja artykułów Sposób zaliczenia - zaliczenie na ocenę, - cena końcowa: średnia z zadań, zalicza 51% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Treść zajęć obejmuje prezentację filozofii i analizę porównawczą charakterystycznych cech różnych systemów probacyjnych i rozstrzygnięć resocjalizacyjnych stosowanych w warunkach wolnościowych w wybranych państwach europejskich, w tym w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z filozofią systemów probacyjnych i praktycznymi rozstrzygnięciami resocjalizacyjnymi prowadzonymi w warunkach wolnościowych w Polsce i wybranych państwach europejskich z uwzględnieniem aspektów prawnych i wykorzystywanych środków probacyjnych oraz wyjaśnienie istoty, celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu probacji Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy Rok studiów/semestr II rok st. II st., semestr letni Wymagania wstępne Podstawy: pedagogika resocjalizacyjna, teoretyczne podstawy pracy resocjalizacyjnej, psychologia społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykładu 30 godz. Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody nauczania: grupowa, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, zadaniowa Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę, suma z zadań Punkty ECTS 4punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie prezentacji 10 godz. Przygotowanie recenzji 5 godz. Przygotowanie odpowiedzi na zadania 5 RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 20 godz. RAZEM 50 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 100 1 punkt ECTS = 25-30 godzin 100 godzin: min 25 godzin = 4,0 ECTS 100 godzin: max 30 godzin = 3,3 ECTS Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 50 i punktów ECTS 2,0 nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 50 i punków ECTS 2,0. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Bałandynowicz, Probacja - wychowanie do wolności, Warszawa 1996 A. Bałandynowicz, Probacja. System sprawiedliwego karania, Warszawa 2002 A. Bałandynowicz, Probacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011 B. Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa 2013 A. Kacprzak, Współczesne aspekty resocjalizacji przestępców w wybranych krajach europejskich, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 62, 2017 B. Skowroński, Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa 2018. A. Barczykowska, Oddziaływania probacyjne wobec osób w konflikcie z prawem, Warszawa, 2010 W. Kotowski, Kurzępa B., Dozór elektroniczny, Warszawa, 2009 J. Zagórski, Wykonywanie środków probacji i readaptacji skazanych w Polsce, Warszawa, 2008 Kancelaria Senatu,, Polski system probacji, stan i kierunki rozwoju, Warszawa, 2010 Senat Rzeczypospolitej Polskiej, Europejskie reguły dotyczące sankcji i środków alternatywnych. Zalecenie nr R (92) 16 i memorandum wyjaśniające, Warszawa, 2008 Reguły międzynarodowe, Wzorcowe Reguły Minimalne Narodów Zjednoczonych dotyczące środków o charakterze nieizolacyjnym (Zasady Tokijskie). Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 45/110 z dnia 14 grudnia 1990 r., , 1990 Literatura uzupełniająca: B Hołyst, E. Wojtera, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badań ogólnopolskich, Warszawa, 2013 B Urban, M. Konopczyński, Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2012 M. Kalinowski, Resocjalizacja nieletnich w państwach europejskich i pozaeuropejskich, Warszawa, 2005 Skowroński B., Probacja. Teoria i praktyka, Warszawa, 2018 P. Moczydłowski, Przestępca na uwięzi. Elektroniczny monitoring sprawców przestępstw, Warszawa, 2006 T. Bulenda, R. Musidłowski, System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa, 2003 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.