Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZN1-3GIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem praktyki zawodowej jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy zdobywanej na studiach oraz kształtowanie kompetencji i nabywanie doświadczeń niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej. Praktyki są odbywane w instytucjach, których profil działania umożliwia zrealizowanie ww. celów. Wykaz sugerowanych miejsc do realizacji praktyki zawodowej znajduje się na stronie Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku (Zakładka: STUDENCI - PRAKTYKI STUDENCKIE - WYKAZ ORGANIZATORÓW PRAKTYK). Zgodnie z regulaminem studiów uzyskanie przez studenta zaliczeń ze wszystkich praktyk przewidzianych w planie kształcenia jest m. in. warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego. Zaliczenie praktyki w danym roku akademickim jest jednym z kryterium zaliczenia roku. |
Pełny opis: |
Zasadniczym celem praktyki studenckiej jest wykorzystanie zdobytej podczas studiów wiedzy teoretycznej niezbędnej do realizacji zadań, podejmowanych w konkretnym środowisku lokalnym przez instytucje i placówki funkcjonujące w obszarze pracy pedagogicznej.Istotne jest skonfrontowanie jej z rzeczywistością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą, profilaktyczną i resocjalizacyjną pod kątem przyszłej pracy zawodowej. Zadaniem studentów jest wieloaspektowe poznanie funkcjonowania placówki, stosowanych metod pracy i procedur organizacyjnych.Celem praktyki jest ponadto zdobycie przez studentów doświadczenia w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, zdobycie i doskonalenie kompetencji i umiejętności organizacyjnych oraz społecznych niezbędnych do samodzielnego planowania ścieżki rozwoju oraz wypełniania w przyszłości obowiązków zawodowych z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej. Liczba godzin wymagających bezpośredniego kontaktu z nauczycielem akademickim: Konsultacje - 25 godzin Omówienie praktyk, zaliczenie - 5 godzin Hospitacja praktyk - 15 godzin Razem: 45 godzin Godziny pracy własnej studenta: Analiza literatury: 5 godzin Przygotowanie do praktyk: 30 godzin Liczba godzin realizacji praktyki studenckiej: 120 godzin Razem: 200 godzin ECTS - 200 godzin : 25 godzin (1 ECTS)= 8 ECTS Punkty ECTS: 8 |
Efekty uczenia się: |
Student: K_W14 ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych K_W15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W16 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W17 ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych K_W18 ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju K_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) K_U07 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U12potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych K_U14 potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu K_K03 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki K_K08 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
STUDENCI zobowiązani są do: - uczestnictwa w zebraniu organizacyjnym z opiekunem praktyk z ramienia uczelni; - zapoznania się z Programem praktyk i przedstawienia go Organizatorowi praktyk (tj. w instytucji w której będzie odbywał praktykę); - zapoznania się z Regulaminem praktyk - pozyskania Organizatora praktyk, w której będzie realizowana praktyka - uzyskania wstępnej zgody; - pobrania z dziekanatu dokumentów niezbędnych do odbycia praktyki i przekazania ich Organizatorowi praktyk; - stosowania się do poleceń Organizatora praktyk i przestrzegania obowiązującego regulaminu pracy; - wykonywania zadań stawianych przez opiekuna praktyki; - systematycznego dokumentowania przebiegu praktyki i gromadzenia dokumentacji wymaganej do zaliczenia praktyki. Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest na podstawie: rozmowy ze studentem na temat przebytych praktyk, zaliczenia praktyki przez opiekuna z ramienia placówki/instytucji przyjmującej (zaliczenie w ocenie), hospitacji wybranych zajęć studenta, wniosków z rozmowy opiekuna praktyk ze strony uczelni z opiekunem praktyk ze strony instytucji przyjmującej, uzupełnionego dzienniczka praktyk (wg kryteriów wskazanych przez opiekuna praktyk z ramienia uczelni), raportu z odbytej praktyki, konspektów zajęć zrealizowanych przez studenta, zaakceptowanych przez opiekunów praktyk i zrealizowanych (potwierdzenie opiekuna ze strony instytucji przyjmującej). Rok akademicki 2020/2021 z uwagi na wyjątkową sytuację epidemiczną umożliwia odbywanie praktyk w formie zdalnej o ile efekty kształcenia zostaną osiągnięte i zatwierdzone przez opiekuna praktyk z ramienia uczelni. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.