Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i prognoza penitencjarna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ZPN2-2JBC
Kod Erasmus / ISCED: 05.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i prognoza penitencjarna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: .2 rok 2st. Penitenc. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

1. Diagnoza wybranych aspektów niedostosowania społecznego.

2. Uwarunkowania procesu diagnozy w resocjalizacji.

3. Diagnoza prognostyczna. Teleologia oddziaływań resocjalizacyjnych.

4. Wybrane modele diagnozy stosowane wobec nieletnich.

5. Analiza procesu niedostosowania społecznego nieletnich – studium indywidualnych przypadków.

6. Praktyczne aspekty zastosowania technik wywiadu i obserwacji w diagnozie resocjalizacyjnej.

7. Diagnoza penitencjarna – wybrane problemy.

8. Diagnoza warunków oraz skuteczności i efektywności oddziaływań resocjalizacyjnych.

Literatura:

Barczykowska A., Dzierzyńska-Breś S., Muskała M. (2015) Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki. Poznań: wyd. UAM, rozdział 2.

Niewiadomska I. (2010) Diagnozowanie penitencjarne jako ważny – zaniedbany – możliwy kierunek rozwoju psychologii sądowej, (w:) B. Gulla B., I. Niewiadomska, M. Wysocka-Pleczyk (red.) Białe plamy w psychologii sądowej. Kraków: WUJ.

Pytka L. (2005) Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa, rozdział 3.

Szecówka A. (2007) Teleologia resocjalizacyjna, (w:) T. Pilch (red.) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa.

Szecówka A. (2013) Powrotność na drogę przestępczą nieletnich zwolnionych z różnych typów zakładów poprawczych, (w:) B. Jezierska, A. Rejzner, P. Szczepaniak, A. Szecówka, (red.) Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji. Doświadczenia, problemy, perspektywy międzynarodowe. Wydawnictwo IPSiR Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)