Praca penitencjarna z osobami niepełnosprawnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZPN2-2JBD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Praca penitencjarna z osobami niepełnosprawnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
.2 rok 2st. Penitenc. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem realizacji przedmiotu jest: 1. Zapoznanie z współczesnymi kierunkami zmian w podejściu do niepełnosprawności, osób niepełnosprawnych oraz ich funkcjonowania w wymiarze jednostkowym i społecznym; 2. Wyposażenie studentów w elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat współczesnego podejścia do problemów z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności; istotną z punku widzenia pracy kuratora 3. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok/ semestr: 2 rok/ 1 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 8 godz. - ćwiczenia Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - Liczba godzin: - Udział w ćwiczeniach 8h - Przygotowanie do ćwiczeń 20h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h - Przygotowanie d do zaliczenia 20h Razem: 50h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 8h/ 0,16 pkt ECTS - o charakterze praktycznym 42h/ 0,84 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa •Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. •Belzyt J, Połom M. Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej Nr 28/2017. •Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Warszawa 2013. ISBN 978-83-61638-92-6 •Podgórska-Jachnik D. Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami , Wyd. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. •Żywucka-Kozłowska E. Upośledzenie umysłowe w perspektywie prawa karnego. Olsztyn 2018. Literatura uzupełniająca: •Budnik A: Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle europejskiego i polskiego ustawodawstwa. Ars Educandi ,2017, 14, 103-126. •Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. •Zima−Parjaszewska M: Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w postępowaniach sądowych i przed innymi organami. Poradnik praktyczny. PSOUU, Warszawa 2015. ISBN 978−83−65060−02−0 •Szepietowska B, Ostrowska A. Problemy niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego . Cz. II Osoby z różnymi niepełnosprawnościami- specyficzne potrzeby , zagadnienia poradnictwa zawodowego. Warszawa 1998. ISBN 83-86313-62-5. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6, ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju osób z niepełnosprawnością w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym KA7_WK4, ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw społecznej inkluzji , integracji, adaptacji, rehabilitacji i aktywizacji osób z niepełnosprawnością KA7_UO4, potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarze pracy kuratora z osobami z niepełnosprawnością KA7_UU1, potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w pracy z osobami z niepełnosprawnością KA7_KK3 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki z niepełnosprawnością i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.