Twórcza resocjalizacja w więzieniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZPN2-2JBJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Twórcza resocjalizacja w więzieniu |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
.2 rok 2st. Penitenc. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Diagnoza dziecka i rodziny 380-OS1-3DDR |
Założenia (lista przedmiotów): | Diagnoza dziecka i rodziny 380-OS1-3DDR |
Założenia (opisowo): | Głównym założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu twórczej resocjalizacji, jej założeń,metod, środków oddziaływań, poszukiwanych rezultatów oraz wykorzystanie jej w praktyce, w pracy w środowisku zamkniętym, izolacyjnym, w instytucjach penitencjarnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku penitencjarnym, ze zwróceniem szczególnej uwagi na specyfikę instytucji totalnej jaką jest więzienie. Szczególnym punktem odniesienia jest wykorzystanie twórczej resocjalizacji jako perspektywy teoretycznej i wykładni metodycznej dla działań resocjalizacyjnych. |
Pełny opis: |
Twórcza resocjalizacja w więzieniu to kreatywna działalność resocjalizacyjna, realizowana wśród osób inkarcerowanych, w środowisku penitencjarnym, z wykorzystaniem różnorodnych metod kulturo-technicznych i metod wspomagających rozwój społeczny i osobowy. Głównym celem praktycznych zabiegów twórczej resocjalizacji jest wywołanie w podopiecznym, nieprzystosowanym społecznie, pożądanych zmian w obszarze jego funkcjonowania, poprzez wychowawcze stymulowanie jego rozwoju, procesów poznawczych i twórczych, a przede wszystkim wyposażenie go w nowe kompetencje (emocjonalno - społeczne) i rozwijanie w nim jego zasobów i potencjałów. Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Studia niestacjonarne Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Specjalnościowy Rok studiów /semestr: II rok II stopnia/ semestr trzeci/ zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Ćwiczenia - 16 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 16 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godzin Dyskusja na forum - 4 godziny Razem: 40 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie projektu – 40 godzin Przygotowanie do zajęć - 25 godzin Analiza literatury - 20 godzin Razem: 85 godzin OGÓŁEM: 125 godzin Wskaźniki ilościowe: 125 godzin : 25 godzin (1ECTS)= 5 ECTS |
Literatura: |
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. W stronę działań kreujących, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014 Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) Sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej,Pedagogium, 2013. Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN Warszawa 2008. Arciszewska-Binnebesel A., Arteterapia, szczęśliwy świat tworzenia, Bea-Bleja, Toruń 2003 |
Efekty uczenia się: |
Student: KA7_WG1 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym KA7_WG3 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KA7_WG5 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę KA7_WK5 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących KA7_UW2 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny. Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja. Ćwiczenia: Metody dydaktyczne: praca indywidualna, grupowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa, analiza przypadków, scenki dramowe, itd. Kryteria oceniania:aktywny udział w zajęciach, przygotowanie projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.