Podstawy probacji i penitencjarystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-2GOG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy probacji i penitencjarystyki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP |
Założenia (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP |
Założenia (opisowo): | Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnienimii z zakresu resocjalizacji z udziałem społeczeństwa, kształtowania się i funkcjonowania systemu penitencjarnego w Polsce i na świecie, współczesnych trudności i problemów penitencjarystyki, norm i regulacji prawa krajowego dotyczących wykonywania kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania. Dzięki uczestnictwu w zajęciach studenci będą mieli możliwość nabycia umiejętności projektowania oddziaływań korekcyjno – naprawczych w procesie resocjalizacji osadzonych w zakładach karnych i aresztach śledczych oraz osób będących pod dozorem kuratora sądowego czy odbywających karę w systemie dozoru elektronicznego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy problematyki kary pozbawienia wolności i tymczasowego aresztowania, a także odbywania kary w warunkach wolnościowych. |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Studia stacjonarne Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy (M_5) Rok studiów /semestr: II rok I stopnia/ semestr czwarty / letni Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia - 30 Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:. Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Udział w konsultacjach - 5 godz. RAZEM 35 godzin Samodzielna praca studenta: przygotowanie do ćwiczeń (analiza literatury) - 5 godz. przygotowanie do zaliczenia - 10 godz. RAZEM 15 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 50 GODZIN 50 godzin : 25 godzin = 2.00 ECTS Obszary tematyczne omawiane na zajęciach: ▪ Penitencjarystyka - czym jest? ▪ Od izolacji do probacji. ▪ Instytucje totalne – świat podwładnych. ▪ Instytucje totalne – świat personelu. ▪ Kara i teorie kary. ▪ Więzienie, jako główna forma kary. ▪ Historyczne systemy penitencjarne. ▪ Instytucje penitencjarne w Polsce i na świecie. ▪ Mężczyzna i kobieta w izolacji penitencjarnej. ▪ Problem prizonizacji. ▪ Pomoc penitencjarna i postpenitencjarna w kontekście działań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. ▪ Readaptacja społeczna. ▪ Resocjalizacja w oparciu o społeczeństwo. System probacji. |
Literatura: |
E. Goffman, Instytucje totalne, Wyd. GWP, Sopot 2011 M. Kuć, Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2011. J. Utrat-Milecki, Kara. Teoria i kultura penalna: perspektywa integralno kulturowa, WUW, Warszawa 2010. Z. Majchrzyk, Kiedy kobieta zabija, Wyd. UKSW, Warszawa 2009. A. Jaworska, Kryminologia i kara kryminalna. Wybrane zagadnienia, Wyd. Impuls, Kraków 2008. M. Snopek, Izolacja penitencjarna z perspektywy pejoratywnej i melioratywnej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2012. H. Machel, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2006. A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. B. Urban, M. Konopczyński(red.), Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Wyd. UJ, Kraków 2012. T. Bulenda, R. Musidłowski, System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Instytut spraw publicznych, Warszawa 2003. A. Fidelus, Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wyd. UKSW, Warszawa 2012. E. Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, GWP, Gdańsk 2007. H. Machel (red.), Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Polsce - w poszukiwaniu skuteczności, Wyd. WUG, Gdańsk 2006. M. Marczak (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. T. Nelson, Psychologia uprzedzeń, GWP, Gdańsk 2003. Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004. I. Pospiszyl, M. Konopczyński (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Wydawnictwo PEDAGOGIUM, Warszawa 2007. D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003 A. Szymanowska, Więzienie i co dalej, Wyd. Żak, Warszawa 2003. W. Zalewski, Przestępca „niepoprawny” jako problem polityki kryminalnej, Wyd. Arche, Gdańsk 2010. G. Szczygieł, Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym, Wyd. Temida 2, Białystok 2002 Literatura uzupełniająca: J. Braithwaite, Crime, Shame and Reintegration. Cambridge – New York – Melbourne, Cambridge University Press 1999. D. Husak, Overcriminalization. The limits of the Criminal Law. Oxford – New York, Oxford University Press 2009. I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986. P. Zimbardo, Efekt Lucyfera: dlaczego dobrzy ludzie czynią zło, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia 1. Zna elementarną terminologię używaną w penitencjarystyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. K_W01 2. Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, którą wykorzystuje do analizy indywidualnych losów osadzonych w instytucjach penitencjarnych czy jednostek przebywających na „kontrolowanej wolności”. K_W06 3. Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesu resocjalizacji- przebywających w instytucjach penitencjarnych, bądź funkcjonujących w systemie probacji pod nadzorem kuratora sądowego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. K_U11 4. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu z zakresu pracy z osobami osadzonymi, bądź będącymi pod nadzorem kuratorskim. K_U14 5. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych oddziaływań resocjalizacyjnych zarówno w środowisku otwartym (wykonywanie kary nieizolacyjnej), jak i zamkniętym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań z zakresu resocjalizacji. K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: • praca indywidualna • praca w grupach • dyskusja • projekt Kryteria oceniania: • Zaliczenie na ocenę • Obecność i aktywność na zajęciach • Kolokwium pisemne 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.