Kryminologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-2GOH |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Kryminologia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Podczas wykładu z przedmiotu "Kryminologia" student zapozna się z podstawowymi pojęciami z zakresu kryminologii jako nauki o przestępczości oraz przestępstwie i jego sprawcy, zapozna się z przejawami współczesnej przestępczości (głównie w Polsce), zostaną mu wyjaśnione czynniki determinujące zachowanie przestępne sprawców różnych przestępstw, pozna problemy związane z zapobieganiem przestępczości w Polsce oraz przedstawione mu zostaną sposoby analizy informacji o stanie przestępczości, umiejętnego wskazywania źródeł zachowań przestępczych oraz poszukiwania możliwości efektywnego przeciwdziałania zjawisku. |
Skrócony opis: |
Przedmiot kryminologii, pojęcie i działy. Charakterystyka przestępczości w Polsce. Czynniki utrudniające zwalczanie przestępczości w Polsce. Związki patologii społecznych z przestępczością Etiologia i determinanty przestępczości Zapobieganie przestępczości |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów - rok II/sem. IV. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 45 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 50 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 28 godz., egzamin 2 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. |
Literatura: |
E.W. Pływaczewski, S. Redo, E.M. Guzik-Makaruk, K. Laskowska, W. Filipkowski, E. Glińska, E. Jurgielewicz-Delegacz, M. Perkowska, Kryminologia. Stan i perspektywy rozwoju, Wolters Kluwer, Warszawa 2019. J. Błachut, A. Gaberle, K. Krajewski, Kryminologia, Gdańsk 2004 B. Hołyst, Kryminologia, Lexis Nexis, Warszawa 2009 M. Iwański, A. Papierz, M. Stożek, K. Bułat, P. Czarniak, A. Gorzelak, K. Grabowski, M. Grzyb, P. Jakubek, J. Jodłowski, M. Małek, S. Młodawska-Mąsior, Kryminologia. Repetytorium, Wolters Kluwer Polska - LEX, Warszawa 2012 M. Kuć, Kryminologia, Warszawa 2013 I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Difin, Warszawa 2007 E. Łuczak, Przemiany w rozwoju zjawiska narkomanii, Wyd. WSH im. A. Gieysztora, Pułtusk 2004 M. Jarosz, Samobójstwo. Ucieczka przegranych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 M. Jędrzejko (red.), Prostytucja jako problem społeczny, moralny i zdrowotny, Wyd. AH im. A. Gieysztora, Pułtusk 2006 W. Filipkowski, E. M. Guzik-Makaruk, E. Jurgielewicz-Delegacz, K. Laskowska, M. Perkowska, E. W. Pływaczewski, Kryminologia. Stan i perspektywy rozwoju, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: E. Pływaczewski (red.), Przestępczość zorganizowana, Warszawa 2011. L. Paprzycki, Z. Rau (red.), Praktyczne elementy zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu, Warszawa 2009. A. Siemaszko (red.), Geografia występku i strachu, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2008. A. Siemaszko, B. Gruszczyńska, M. Marczewski, Atlas przestępczości 4, Warszawa 2009. Z. Rau, Przestępczość zorganizowana w Polsce i jej zwalczanie, Kraków 2002. J. Stanik (red.), Psychospołeczne uwarunkowania i mechanizmy kryminogenezy a zachowania paraprzestępcze i przestępcze, Komandor, Warszawa 2007 R. Gardian, Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Impuls, Kraków 2007 L. Cierpiałkowska (red.), Oblicza współczesnych uzależnień, Wyd. UAM, Poznań 2006 |
Efekty uczenia się: |
ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w zakresie profilaktyki, resocjalizacji i readaptacji społecznej docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zajęć: wykład. Zaliczenie przedmiotu: egzamin w formie testu na platformie e-learnigowej Blackboard. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.