Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-2PRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest - zapoznanie studentów z podstawami pedagogiki resocjalizacyjnej, jej specyfiką (jako interdyscyplinarnego obszaru wiedzy) w systemie nauk o wychowaniu, a w szczególności: -zapoznanie z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami oddziaływań resocjalizacyjnych - analiza doświadczeń z zakresu realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych w wymiarze instytucjonalnym oraz pozainstytucjonalnym w Polsce i za granicą - przybliżenie problematyki nieprzystosowania społecznego w wymiarze etiologii oraz symptomatologii i profilaktyki - zapoznanie z podstawami readaptacji i reintegracji. Studenci powinni posiadać podstawy wiedzy z zakresu podstaw filozofi, psychologii i socjologii. |
Skrócony opis: |
Treści obejmują charakterystykę pedagogiki resocjalizacyjnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii nieprzystosowania społecznego w sferze etiologii, symptomatologii oraz typologii zachowań z jednoczesnym określeniem wymiarów działalności diagnostycznej i metodycznej w obszarach: opieki, wychowania i terapii ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań z zakresu readaptacji i reintegracji. |
Pełny opis: |
przedmiot obejmuje takie takie zagadnienia, jak: 1. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej 2. Interdyscyplinarność pedagogiki resocjalizacyjnej, 3. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej 4. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji 5. Funkcjonalny model resocjalizacji 6. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie) 7. Dzieje resocjalizacji nieletnich. Historia i współczesność 8. Systemy wychowania resocjalizującego 9. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych 10. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych 11. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika 12. Readaptacja i reintegracja |
Literatura: |
Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998 Urban B., Dewiacje wśród młodzieży : uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001. Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000 T. Ward, S. Maruna, Rahabilitation. Beyond the risk paradigm, Routledge, Taylor & Francis, New York 2007 Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996 Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich: analiza pedagogiczna. Lublin 2000 Kalinowski M.: Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991 Kozaczuk F., Radochoński M:. (red.) Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej. Rzeszów 2000. Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. G. Robinson, I. Crow, Offender Rehabilitation. Theory, Research and Practice, Sage, Los Angeles 2009. J.Burfeind, D. J., Bartusch, Juvenile Delinquency. An integrated approach Third edition, Routledge Taylor&Francis, London dna New York 2016 K. Sawicki, Relacje nieletnich z policją w środowisku otwartym w perspektywie profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2018 nr 15, str 93-103. M. Bernasiewicz, Religia i konwersja jako potencjał w resocjalizacji, Resocjalizacja Polska 2017 nr 14, str. 29-39. K. Szafrańska, Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Resocjalizacja Polska 2016 nr 12, str 59-75. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot. - ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą przyczyn, dynamiki i specyfiki zjawiska nieprzystosowania społecznego oraz rozumie różnorodne jego uwarunkowania. - potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiazywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiązywania problemów społecznych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Preferowane metody - wykład, dyskusja, praca w grupach. Podstawą przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu oceną pozytywną. Egzamin w formie pisemnej (test - podstawą do zaliczenia minimum 51% prawidłowych odpowiedzi) lub ustnej (treści poruszane na wykładzie oraz ćwiczeniach). Ocena końcowa - średnia z oceny z ćwiczeń oraz testu z wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.