Warsztaty pracy w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-3GOC | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pracy w środowisku otwartym | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Wymagania (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP |
||
Założenia (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP |
||
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość pedagogiki resocjalizacyjnej, diagnozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, metodyki wychowania w warunkach otwartych z uwzględnieniem metody case-worku, współczesnych programów profilaktycznych, prawnych podstaw resocjalizacji. Umiejętność konstruowania zróżnicowanych programów wychowawczych i profilaktycznych. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym. Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym. Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. |
||
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów:Pedagogika resocjalizacyjna Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Studia stacjonarne Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Specjalnościowy Rok studiów /semestr III rok I stopnia/ semestr piąty Wymagania wstępne -z najomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 30 Liczba punktów ECTS: 2 Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: - udział w ćwiczeniach 30 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h Razem: 35 godzin Samodzielna praca studenta: - przygotowanie i realizacja projektu 15 h Razem: 15 godzin Wskaźniki ilościowe: OGÓŁEM: 50 godzin: 25 (1ECTS)= = 2 ECTS |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003 I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986. A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006 Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005 M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013. A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007. E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011. R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006. A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005. |
||
Efekty uczenia się: |
Student: K_W06 Ma podstawową wiedzę o rodzajach i specyfice więzi społecznych w środowiskach otwartych i o rządzących nimi prawidłowościach . K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce pracy w środowisku otwartym. Ma elementarną wiedzę o procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. K_U09 Potrafi ocenić i wybrać odpowiednie metody do pracy w środowisku otwartym z młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym i z młodzieżą nieprzystosowaną. K_U13 Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. K_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. Ocenianie ciągłe. Zaliczenie na ocenę. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie i realizacja projektu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Boćwińska-Kiluk | |
Prowadzący grup: | Beata Boćwińska-Kiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.