Warsztaty pracy w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-3GOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pracy w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP |
Założenia (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość pedagogiki resocjalizacyjnej, diagnozy pedagogicznej i resocjalizacyjnej, metodyki wychowania w warunkach otwartych z uwzględnieniem metody case-worku, współczesnych programów profilaktycznych, prawnych podstaw resocjalizacji. Umiejętność konstruowania zróżnicowanych programów wychowawczych i profilaktycznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym. Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym. Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów:Pedagogika resocjalizacyjna Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Studia stacjonarne Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Specjalnościowy Rok studiów /semestr III rok I stopnia/ semestr piąty Wymagania wstępne -z najomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia - 30 Liczba punktów ECTS: 2 Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: - udział w ćwiczeniach 30 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h Razem: 35 godzin Samodzielna praca studenta: - przygotowanie i realizacja projektu 15 h Razem: 15 godzin Wskaźniki ilościowe: OGÓŁEM: 50 godzin: 25 (1ECTS)= = 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: A. Jaworska, Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. D. Rybczyńska, Ciągłość, zmiana i resocjalizacja, Impuls, Chorzów 2003 I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. L. Pytka, Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986. A.Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006 Z. Ostrihanska, A. Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005 M. Misztal, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, Warszawa 2013. A. Bałandynowicz, Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2007. E. Bielecka (red.),Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: A. Gulczyńska, Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. M. Kuć., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011. R. Opora, Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006. A. Paszkiewicz, Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005. |
Efekty uczenia się: |
Student: K_W06 Ma podstawową wiedzę o rodzajach i specyfice więzi społecznych w środowiskach otwartych i o rządzących nimi prawidłowościach . K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce pracy w środowisku otwartym. Ma elementarną wiedzę o procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. K_U09 Potrafi ocenić i wybrać odpowiednie metody do pracy w środowisku otwartym z młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym i z młodzieżą nieprzystosowaną. K_U13 Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. K_K03 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. Ocenianie ciągłe. Zaliczenie na ocenę. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie i realizacja projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.