Warsztaty pracy w placówkach resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-3GOD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pracy w placówkach resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Diagnozowanie w placówkach resocjalizacyjnych 0800-ZS1-2GNZ |
Założenia (lista przedmiotów): | Diagnozowanie w placówkach resocjalizacyjnych 0800-ZS1-2GNZ |
Założenia (opisowo): | W trakcie trwania zajęć student zdobędzie praktyczne umiejętności w zakresie pracy z podopiecznymi przebywającymi w placówkach resocjalizacyjnych. Pogłębi również wiedzę teoretyczną z zakresu stosowania technik i metod warsztatowych adekwatnych do pracy w przestrzeni resocjalizacyjnej. Podczas zajęć warsztatowych student będzie miał okazję do poznania technik ułatwiających pokonanie oporu i kryzysu w grupie oraz przeanalizuje inne trudności, jakie może napotkać prowadzący w czasie pracy z grupą i klientem indywidualnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter warsztatowy, całkowicie praktyczny. Uczestnictwo w tych zajęciach wyposaża studenta w umiejętności niezbędne do pracy z podopiecznymi w wszelkiego typu placówkach prowadzących działalność resocjalizacyjną. |
Pełny opis: |
Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne,pedagogika Rok/semestr: III rok/ semestr zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych:30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 2 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w ćwiczeniach 30 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h - przygotowanie i realizacja projektu edukacyjnego 15 h Razem 50 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 h/1,0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 20 h/1,0 pkt.ECTS |
Literatura: |
• James O. Prochaska, John C. Norcross, Carlo C. DiClemente, zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany, który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki i nada twojemu życiu właściwy kierunek. Instytut Amity, Warszawa 2008. • Arnold P, Goldstein, Barry Glick, John C. Gibbs, Art. Program Zastępowania Agresji. Wydanie poprawione. Instytut Amity, Warszawa 2004. • Majewska- Gałęziak A., (red.) Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych: praca zbiorowa zespołu nauczycieli Szkoły Policealnej Pracowników Służb Społecznych w Gdańsku Katowice -Śląsk 1998. • Dąbrowska M., Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Adam Marszałek, Toruń 2003. • Gaś Z. B., Letni obóz terapeutyczny jako forma pracy terapeutyczno-rehabilitacyjnej z młodzieżą z zaburzeniami osobowości i zachowania, Fundacja Masz Szansę, Lublin 1992. • Sawicka K., Rozwój autokontroli emocjonalnej. Program socjoterapii dzieci agresywnych, IPSiR UW, Warszawa 1993. • Borecka-Biernat D., (red.), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania, Difin, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: • Jachimowska.- Wałbrzych M., Grupa bawi się i pracuje: zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Oficyna Wydawnicza Unus, Wrocław 1994. • Fuchs B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Jedność, Kielce 2009. • Fuchs B., Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 1999. • Portmann R., Gry i zabawy kształtujące pewność siebie, Jedność, Kielce 2001. • Portmann R., Gry i zabawy przeciwko agresji, Jedność, Kielce 1999. • Wójcik E., Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2000. • Gajewska G., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych. [Cz.] 1 [Wyd. 2 zm.], Gaja, Zielona Góra 2002. • Dąbrowska-Jabłońska I., (red.) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
K_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w procesie wychowania resocjalizującego. K_W10 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących K_W16 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej K_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności resocjalizacyjnej K_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U11 potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów resocjalizacyjnych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. aktywizujące metody zespołowe. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, wykonanie zadania praktycznego na forum grupy, przygotowanie i przeprowadzenie konspektu zajęć warsztatowych w oparciu o zagadnienia ćwiczone podczas zajęć. Zaliczenie przedmiotu na podstawie: • obecność na zajęciach dydaktycznych; • oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach; • realizacja zadania praktycznego na forum grupy; • przygotowanie konspektu zajęć; • ocena realizacji konspektu. Udział w zajęciach pozwoli studentowi na wzbogacenie wiedzy w zakresie diagnozowania poziomu demoralizacji jednostki w podstawowych skalach t.j.: gniew, wrogość, agresja fizyczna i agresja słowna. Ponadto student pozna praktyczne wskazówki nauki wychowanka realizowania podstawowych umiejętności społecznych służących konstruktywnemu wyrażania emocji. Oprócz umiejętności prawidłowego stawiania diagnozy w resocjalizacji oraz nauko zachowań akceptowanych społecznie student nauczyć się poszerzać świadomość poznawczą doświadczanych przez wychowanka emocji na skutek różnych zdarzeń społecznych w połączeniu z przebudową/rozbudową sfery moralnych przekonań jednostki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.