Podstawy treningu interpersonalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-3GOE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy treningu interpersonalnego |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP |
Założenia (lista przedmiotów): | Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności z zakresu efektywnej komunikacji interpersonalnej, umiejętności współpracy w grupie. Podczas zajęć nacisk kładziony jest na interakcje z innymi uczestnikami, doświadczanie "tu i teraz", eksperymentowanie z nowymi zachowaniami, ekspresję emocji i uczuć. Praca warsztatowa ukierunkowana jest na ocenę i rozwój własnych kompetencji interpersonalnych oraz poznanie kompetencji wymaganych w realizowaniu zróżnicowanych ról zawodowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Nadrzędnym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę treningu interpersonalnego, a także rozwijanie przez nich umiejętności komunikowania się z drugim człowiekiem, poprzez uwrażliwienie ich na partnera - rozmówcę oraz głębsze poznanie siebie. Trening interpersonalny daje sposobność do odczuwania,doświadczania, nazywania i wyrażania własnych uczuć i emocji oraz zrozumienia ich wpływu na swoje zachowanie i reakcje innych. Jest też wspaniałą okazją do poznania własnych zasobów, potencjałów, zrozumienia procesów społecznych zachodzących w kontaktach interpersonalnych i grupowych, a także odkrywania różnych sposobów funkcjonowania wśród innych ludzi. |
Pełny opis: |
Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Studia stacjonarne Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Specjalnościowy Rok studiów /semestr III rok I stopnia/ semestr piąty / zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Ćwiczenia - 30 Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach – 30 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godzin Razem: 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie projektu – 25 godzin Razem: 25 godzin OGÓŁEM: 75 godzin Wskaźniki ilościowe: 75 godzin : 25 godzin (1ECTS)= 3 ECTS Trening interpersonalny polega na wykorzystywaniu rozmaitych działań w interakcji z innymi ludźmi, uzyskiwaniu osobistych doświadczeń, które towarzyszą wskazanym działaniom, a także na opracowaniu poznawczym tych osobowych, subiektywnych doświadczeń. Cały ten proces odbywa się w atmosferze życzliwości, bezpieczeństwa, przy wsparciu trenera, co umożliwia stymulację pewnych doświadczeń emocjonalnych uczestników. Podczas zajęć studenci mają możliwość nie tylko czynnego udziału w rozmaitych ćwiczeniach doskonalących i kształtujących i kompetencje społeczne, ale również poznania struktury treningu i zrozumienia wykonywanych zadań, podejmowanych przez trenera działań i własnych aktywności. Uczestnictwo w treningu interpersonalnym pozwala na ćwiczenie umiejętności interpersonalnych, budowanie wrażliwości interpersonalnej, empatii, kształtowanie i rozwijanie umiejętność ekspresji, udzielania informacji zwrotnych w relacjach z innymi osobami w grupie, a także analizę własnych zachowań w kontaktach społecznych. Uczestnicząc w zajęciach studenci kształtują swoją wrażliwość na przejawy zachowań innych osób w grupie, czego wyrazem są takie umiejętności jak: aktywne słuchanie czy współpraca.Poszerzają również zdolność samoobserwacji i konstruktywnej koncentracji na osobach z grupy (analiza zachowań i spostrzeżeń dotyczących relacji w grupie, poczucie akceptacji, poczucie własnej wartości, samoocena, autorefleksja). |
Literatura: |
Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008 lub 2011. Mellibruda J., Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Nasza Księgarnia, Warszawa 1986. Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy - techniki, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1997. Egan, G., Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny, Zysk i S-ka, Poznań 2001. Johnson S, Umiejętności interpersonalne samorealizacja, J.Santorski & Spółka Warszawa 1998. Zaborowski Z, Trening interpersonalny, Ossolineum, Wrocław 1985. Literatura uzupełniająca: Praszkier R., Różycki A., Bliskie spotkania; rzecz o treningu grupowym, Warszawa 1983 Baer U., Gry dyskusyjne, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2000. |
Efekty uczenia się: |
1. Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, kompetencji interpersonalnych istotnych z perspektywy przyszłej pracy związanej z planowaniem i realizowaniem oddziaływań resocjalizacyjnych K_W08 2. Student ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju K_W18 3. Student ma rozwinięte umiejętności, kompetencje interpersonalne, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U07 4. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności korekcyjno - naprawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych K_U12 5. Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w swojej działalności resocjalizacyjne K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. Zaliczenie na ocenę. Forma zaliczenia ćwiczeń: obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie i przeprowadzenie projektu końcowego (w parach). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.