Resocjalizacja w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-3RES | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja w środowisku otwartym | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Podstawy resocjalizacji w środowisku otwartym. |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżowe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów studia stacjonarne Rok III pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dyscyplina i dziedzina nauki pedagogika, nauki humanistyczne Wymagania wstępne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej, metodyki wychowania resocjalizującego, psychologii społecznej Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia Metody dydaktyczne wykład, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, wizyty studyjne, prezentacja multimedialna, film Punkty ECTS 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 15 godz. Przygotowanie do kolokwium 5 godz. Przygotowanie pracy pisemnej 5 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. RAZEM 40 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 15 godz. Konsultacje 5 godz. RAZEM 35 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 75 1 punkt ECTS = 25-30 godzin 75 godzin: min 25 godzin = 3,0 ECTS 75 godzin: max 30 godzin = 2,5 ECTS Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 40 i punktów ECTS 1,6 nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 35 i punków ECTS 1,4 |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania, Code, Warszawa 2002. 2. Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009. 3. Hanulewicz M., Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym: konteksty krajowe i zagraniczne, Wyd. Instytut Śląski, Opole 2007. 4. Konopczyński M., Metody Twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa 2007. 5. Kozaczuk F. (red.), Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. 6. Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007. 7. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008. 2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, (w:) Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Teoria i Praktyka Pedagogiczna, Warszawa 2008. 3. Będkowska Heine V., Heine M., Rozwijanie poczucia odpowiedzialności u młodzieży objętej oddziaływaniami resocjalizacyjnymi [w:] A. Kamiński (red.) Uwarunkowania procesu resocjalizacji, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "KONIKA", Warszawa 2011. 4. Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005. 5. Cueff D., Dziecko na ulicy, przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: praca w środowisku otwartym – dokument PDF 6. Gulczyńska A. Empowerment młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych. Diagnoza i koncepcja działania, Gulczyńska A., Granosik M. (red) Empowerment i partycypacja w pracy socjalnej, WYG International, Warszawa, 2014 7. Kalinowski M., Pełka J., Zarys Dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003. 8. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001. 9. Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011. 10. Misztal M. (2013), Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych 11. Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2006. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W14 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych Sposób weryfikacji: egzamin/test K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej. Sposób weryfikacji: egzamin/test UMIEJĘTNOŚCI K_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. Sposób weryfikacji: egzamin/test KOMPETENCJE K_K07 Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. ocenianie ciągłe |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach - 80% Zaliczenie ćwiczeń Test jednokrotnego wyboru, zalicza 51% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Boćwińska-Kiluk | |
Prowadzący grup: | Beata Boćwińska-Kiluk, Piotr Chlebowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżowe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. | |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów studia stacjonarne Rok III pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dyscyplina i dziedzina nauki pedagogika, nauki humanistyczne Wymagania wstępne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej, metodyki wychowania resocjalizującego, psychologii społecznej Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia Metody dydaktyczne wykład, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, wizyty studyjne, prezentacja multimedialna, film Punkty ECTS 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 15 godz. Przygotowanie do kolokwium 5 godz. Przygotowanie pracy pisemnej 5 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. RAZEM 40 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 15 godz. Konsultacje 5 godz. RAZEM 35 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 75 1 punkt ECTS = 25-30 godzin 75 godzin: min 25 godzin = 3,0 ECTS 75 godzin: max 30 godzin = 2,5 ECTS Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 40 i punktów ECTS 1,6 nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 35 i punków ECTS 1,4 | |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania, Code, Warszawa 2002. 2. Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009. 3. Hanulewicz M., Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym: konteksty krajowe i zagraniczne, Wyd. Instytut Śląski, Opole 2007. 4. Konopczyński M., Metody Twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa 2007. 5. Kozaczuk F. (red.), Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. 6. Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007. 7. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008. 2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, (w:) Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Teoria i Praktyka Pedagogiczna, Warszawa 2008. 3. Będkowska Heine V., Heine M., Rozwijanie poczucia odpowiedzialności u młodzieży objętej oddziaływaniami resocjalizacyjnymi [w:] A. Kamiński (red.) Uwarunkowania procesu resocjalizacji, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "KONIKA", Warszawa 2011. 4. Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005. 5. Cueff D., Dziecko na ulicy, przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: praca w środowisku otwartym – dokument PDF 6. Gulczyńska A. Empowerment młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych. Diagnoza i koncepcja działania, Gulczyńska A., Granosik M. (red) Empowerment i partycypacja w pracy socjalnej, WYG International, Warszawa, 2014 7. Kalinowski M., Pełka J., Zarys Dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003. 8. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001. 9. Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011. 10. Misztal M. (2013), Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych 11. Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2006. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Boćwińska-Kiluk | |
Prowadzący grup: | Beata Boćwińska-Kiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżowe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. | |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów studia stacjonarne Rok III pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dyscyplina i dziedzina nauki pedagogika, nauki humanistyczne Wymagania wstępne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej, metodyki wychowania resocjalizującego, psychologii społecznej Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia Metody dydaktyczne wykład, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, wizyty studyjne, prezentacja multimedialna, film Punkty ECTS 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 15 godz. Przygotowanie do kolokwium 5 godz. Przygotowanie pracy pisemnej 5 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. RAZEM 40 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 15 godz. Konsultacje 5 godz. RAZEM 35 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 75 1 punkt ECTS = 25-30 godzin 75 godzin: min 25 godzin = 3,0 ECTS 75 godzin: max 30 godzin = 2,5 ECTS Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 40 i punktów ECTS 1,6 nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 35 i punków ECTS 1,4 | |
Literatura: |
Literatura podstawowa Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania, Code, Warszawa 2002. Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009. Hanulewicz M., Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym: konteksty krajowe i zagraniczne, Wyd. Instytut Śląski, Opole 2007. Kozaczuk F. (red.), Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Kalinowski, M. (1990). Nadzór kuratora sądowego – forma wychowania resocjalizacyjnego. Powstanie i rozwój kurateli sądowej dla nieletnich, [w:] K. Pospiszyl (red.). Resocjalizacja nieletnich. Doświadczenia i koncepcje. Warszawa: WSiP, s. 26, 284. ISBN 8302041092. Bębas, S. (2014). Metody i formy oddziaływań wychowawczych kuratorów sądowych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny t. XXXII I, s. 138, [online] fi le:///C:/Users/s26/Do-wnloads/184-274-1-SM.pdf [dostęp 26.01.2019]. Kufel J.P., Działalność kuratorów sądowych – rozważania w zakresie ustawodawstwa i praktyki, STUDIA PRAWNO-EKONOMICZNE, t. LXXXIII, 2011 PL ISSN 0081-6841 s. 133–148. Stróżewski B., Instytucja kuratora sądowego w polskim wymiarze sprawiedliwości, Journak of Modern Science, 2019;41(2):249–272. Kwadrans, Ł. (2010). 90 lat kurateli sądowej w Polsce. Historia – teraźniejszość – przyszłość. Warszawa: „Probacja”, nr 3–4, s. 122. ISSN 1689-6122. Pawlicka, M. (2007). Kuratela sądowa w Polsce, Europie i świecie – historia i stan obecny. Warszawa: Wydawnictwo Impuls 2007. ISBN 9788360856048 Ł. Wirkus (red.) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych, Adam Marszałek, Toruń 2017. Ł Kandrans, Metody pracy wychowawczo-resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Warszawa 2019. Mudrecka I., Wychowanie resocjalizujące w praktyce Ochotniczych Hufców Pracy, w: Profilaktyka i resocjalizacja w działalności Ochotniczych Hufców Pracy, red. Z. Jasiński, I. Mudrecka, Opolska Oficyna Wydawnicza, Opole 2001, s. 73-79. Zieliński J., Aktualność działań resocjalizacyjnych Ochotniczych Hufców Pracy w świetle badań świadomości istotnych obowiązków małżeńskich młodzieży OHP, Seminare 2016/37(2), s. 103-114. Por. Wychowanie w Ochotniczych Hufcach Pracy, Ochotnicze Hufce Pracy. Komenda Główna, kwiecień 2005, s. 7-12. Marszałek-Trzebińska Ż., Ochotnicze Hufce Pracy w Kaliszu (1975-2018). Pedagogika. Studia i Rozprawy 2019/ t. 28, s. 357-368. Vanková K., Kwadrans Ł., Rozwój instytucji probacji i mediacji w Republice Słowackiej w odniesieniu do doświadczeń wybranych krajów europejskich, w: K. Sawicki, R. Ćwikowski, A. Chańko (red.) Dylematy i wyzwania współczesnej resocjalizacji, Białystok 2015. Lewicka-Zelent A., Profilaktyczny i resocjalizacyjny wymiar mediacji w sprawach nieletnich, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej 2017/28. Cwalina M., Mediacja z udziałem nieletniego sprawcy czynu karalnego, Resocjalizacja Polska 2012/3, s. 253-262 Boćwińska-Kiluk B., Konsultacja terapeutyczna, Psychoterapia 2009/3, 31-42. Literatura uzupełniająca: Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, (w:) Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Teoria i Praktyka Pedagogiczna, Warszawa 2008. Będkowska Heine V., Heine M., Rozwijanie poczucia odpowiedzialności u młodzieży objętej oddziaływaniami resocjalizacyjnymi [w:] A. Kamiński (red.) Uwarunkowania procesu resocjalizacji, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "KONIKA", Warszawa 2011. Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005. Cueff D., Dziecko na ulicy, przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: praca w środowisku otwartym – dokument PDF Gulczyńska A. Empowerment młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych. Diagnoza i koncepcja działania, Gulczyńska A., Granosik M. (red) Empowerment i partycypacja w pracy socjalnej, WYG International, Warszawa, 2014 Kalinowski M., Pełka J., Zarys Dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003. 8. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001. 9. Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011. 10. Misztal M. (2013), Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych 11. Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.