Resocjalizacja w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZS1-3RES |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawy resocjalizacji w środowisku otwartym. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami i kierunkami w pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym z naciskiem na znaczenie struktur lokalnych w procesie reintegracji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zapoznanie z metodami pracy w środowisku otwartym w profilaktyce, prewencji i resocjalizacji – probacja, instytucje publiczne i samorządowe, dozór elektroniczny, praca socjalna, organizacje młodzieżowe i osoby godne zaufania, asysta rodzinna, placówki wsparcia dziennego, Ochotnicze Hufce Pracy, profilaktyka i resocjalizacja w placówkach oświatowych, streetworking i praca podwórkowa. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów studia stacjonarne Rok III pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dyscyplina i dziedzina nauki pedagogika, nauki humanistyczne Wymagania wstępne podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej, metodyki wychowania resocjalizującego, psychologii społecznej Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 15 godz. wykład, 15 godz. ćwiczenia Metody dydaktyczne wykład, konsultacje, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, wizyty studyjne, prezentacja multimedialna, film Punkty ECTS 3 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 15 godz. Przygotowanie do kolokwium 5 godz. Przygotowanie pracy pisemnej 5 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. RAZEM 40 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 15 godz. Konsultacje 5 godz. RAZEM 35 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 75 1 punkt ECTS = 25-30 godzin 75 godzin: min 25 godzin = 3,0 ECTS 75 godzin: max 30 godzin = 2,5 ECTS Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela wyrażony liczbą godzin 40 i punktów ECTS 1,6 nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym wyrażony liczbą godzin 35 i punków ECTS 1,4 |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania, Code, Warszawa 2002. 2. Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009. 3. Hanulewicz M., Profilaktyka społeczna w środowisku otwartym: konteksty krajowe i zagraniczne, Wyd. Instytut Śląski, Opole 2007. 4. Konopczyński M., Metody Twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa 2007. 5. Kozaczuk F. (red.), Optymalizacja oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce i w niektórych krajach europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006. 6. Pospiszyl I., Konopczyński M., Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007. 7. Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Bałandynowicz, Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008. 2. Bałandynowicz A., Profilaktyka i środki probacyjne w praktyce resocjalizacyjnej, (w:) Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Teoria i Praktyka Pedagogiczna, Warszawa 2008. 3. Będkowska Heine V., Heine M., Rozwijanie poczucia odpowiedzialności u młodzieży objętej oddziaływaniami resocjalizacyjnymi [w:] A. Kamiński (red.) Uwarunkowania procesu resocjalizacji, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "KONIKA", Warszawa 2011. 4. Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005. 5. Cueff D., Dziecko na ulicy, przewodnik metodologiczny dla pedagogów ulicy: praca w środowisku otwartym – dokument PDF 6. Gulczyńska A. Empowerment młodzieży z sąsiedztw społecznie niejednorodnych. Diagnoza i koncepcja działania, Gulczyńska A., Granosik M. (red) Empowerment i partycypacja w pracy socjalnej, WYG International, Warszawa, 2014 7. Kalinowski M., Pełka J., Zarys Dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 2003. 8. Kozaczuk F., Urban B. (red.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001. 9. Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011. 10. Misztal M. (2013), Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych 11. Paszkiewicz A., Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Norbertinum, Lublin 2006. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W14 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych Sposób weryfikacji: egzamin/test K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej. Sposób weryfikacji: egzamin/test UMIEJĘTNOŚCI K_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej. Sposób weryfikacji: egzamin/test KOMPETENCJE K_K07 Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. ocenianie ciągłe |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach - 80% Zaliczenie ćwiczeń Test jednokrotnego wyboru, zalicza 51% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.