Programowanie mikroprocesorów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FG1-1PM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programowanie mikroprocesorów |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
fizyka gier komputerowych 1 rok I stopień sem. letni 2023/2024 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Programowanie obiektowe 0900-FG1-1PO |
Założenia (lista przedmiotów): | Lektorat języka angielskiego 2 0900-FG1-1LJA2 |
Założenia (opisowo): | Przedmiot wprowadza do programowania mikrokontrolerów - skupiając się na jednej ich rodzinie Atmel AVR (8-mio bitowe). Wszystko służy budowaniu układów elektronicznych, wykorzystujących różne czujniki oraz elementy mechaniczne (np. silniki). W perspektywie prowadzi do tworzenia Internetu Rzeczy (IoT), inteligentnych domów czy prostych robotów autonomicznych. Zawiera wizualiację danych w Processingu. Wymagana jest umiejętność obsługi komputera osobistego w systemach Linux lub Windows oraz rozumienia pojęć z dziedziny informatyki (systemów operacyjnych). Ponieważ będziemy programować - wymagane jest ukończenie podstawowych zajęć z programowania w języku C i C++. |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza do programowania mikrokontrolerów - skupiając się na jednej ich rodzinie Atmel AVR (8-mio bitowe). Są to zajęcia praktyczne na bazie popularnej platformy Arduino, łączące w sobie wiadomości z podstaw elektroniki oraz programowania. Podczas zajęć student buduje wiele układów elektronicznych, uczy się oprogramowywać czujniki, ekrany LCD, podzespoły mechaniczne (silniki, w tym także serwo-silniki). Wszystko służy budowaniu autonomicznych układów elektronicznych - w perspektywie tworzenia Internetu Rzeczy (IoT), inteligentnych domów czy prostych robotów autonomicznych. Zawiera wizualiację danych w Processingu. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:obowiązkowy, moduł 4 Kształcenie praktyczne i specjalistyczne Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 2 rok, 2 semestr, studia I-go stopnia Wymagania wstępne: wymagane zaliczenie następujących przedmiotów: Systemy operacyjne, Programowanie strukturalne, Programowanie obiektowe, Wstęp do elektroniki Liczba godzin dydaktycznych: wykład 15h, laboratoria 30h Metody dydaktyczne: wykład, praca laboratoryjna, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 4.00 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 0,6 ECTS, udział w laboratoriach: 1,2 ECTS, praca własna w domu: 1,2 ECTS, przygotowanie do zaliczenia: 1 ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,8 ECTS, nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 1,2 ECTS TEMATYKA ZAJĘĆ WYKŁAD - omówienie następujących zagadnień: 1) mikrokontroler, parametry, porty cyfrowe i analogowe, charakterystyka parametrów, bootloader, Arduino IDE, typy danych w rodzinie 8-bitowych procesorów, pamięć RAM, FLASH, EEPROM 2) kod Arduino - opis uproszczonego języka C/C++, "prawdziwy" kod C/C++, porty cyfrowe i analogowe (potencjometr) 3) komunikacja z mikrokontrolerem (UART, one wire, I2C/TWI, SPI) 4) wyświetlacze LCD 5) silniki i serwo-silniki 6) czujniki elektroniczne (czujnik odległości, temeratury, wilgotnosci, ciśnienia) 7) komunikacja z innymi płytkami Arduino - przewodowa oraz bezprzewodowa 8) środowisko Processing 9) mikrokontroler bez platformy Arduino - ATtiny13A, ATmegaX8 - czysty język C (nie dialekt Arduino) LABORATORIA - polegają na dogłębnym ćwiczeniu poznanych zagadnień z cyklu wykładów, tj. 1) instalowanie środowiska programistycznego Arduino IDE, kompilacja kodu, programowanie mikrokontrolera 2) proste układy z diodami elektroluminescyjnymi (LED) na płytce stykowej i ich oprogramowywanie 3) wirtualna płytka Arduino - bezpłatny symulator Arduino ze stron internetowych 4) komunikacja z ekranem komputera, metody tekstowe i binarne wysyłania danych, szybkość transmisji, korekcja błędów 5) potencjometr i odbieranie danych analogowych, fotorezystor, sterowanie jasnością LED-ów przy pomocy modulacji PWM, analogowe joysticki 6) środowisko Processing 7) komunikacja przewodowa pomiędzy Arduinami 8) komunikacja bezprzewodowa pomiędzy Arduinami (radiowa) 9) programowanie ATtiny13a, ATmegaX8 - czysty język C (nie dialekt Arduino) |
Literatura: |
1. Arduino. 36 projektów dla pasjonatów elektroniki, Simon Monk, Wydawnictwo Helion 2. Arduino dla początkujących. Kolejny krok, Simon Monk, Wydawnictwo Helion 3. Arduino. 65 praktycznych projektów , John Boxall, Wydawnictwo Helion 4. Zrób to sam z Arduino. Zaawansowane projekty dla doświadczonych twórców, Andrews Warren, Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Student 1) zna charakterystyczne parametry mikrokontrolera [K U25] [K KO3] [K KO3] 2) potrafi wymienić różnice pomiędzy rodziną mikrokontrolerów Atmega AVR [K U25] [K KO3] [K KO3] 3) potrafi zainstalować środowisko Arduino IDE [K U22] [K U25] 4) potrafi programować płytkę Arduino UNO [K W25] [K U22] 5) potrafi budować układy elektroniczne na płytce stykowej [K W25] [K U22] 6) potrafi wykorzystywać czujniki elektroniczne do współpracy z Arduino [K W25] 7) potrafi komunikować się pomiędzy wieloma płytkami Arduino [K W25] [K U25] 8) potrafi sterować silnikami i serwo-silnikami [K W25] 9) umie przedstawić graficznie dane pomiarowe (wysyłane przez Arduino) w środowisku Processing [K W25] [K U22] [K U25] [K W25] zna podstawy programowania w wybranym języku wyższego poziomu [K U22] umie pracować w środowisku różnych systemów operacyjnych oraz korzystać z wybranych programów aplikacyjnych [K U23] umie napisać prosty program komputerowy w wybranym języku programowania, skompilować go i uruchomić [K U25] umie wyszukiwać i wykorzystywać specjalistyczne oprogramowanie komputerowe w zasobach Internelu z poszanowaniem własności Intelektualnej oraz zasad użytkowania [K KO1] zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych [K KO3] rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób [K KOs] potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Inlernetu, także w językach obcych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gawryluk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gawryluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza do programowania mikrokontrolerów - skupiając się na jednej ich rodzinie Atmel AVR (8-mio bitowe). Są to zajęcia praktyczne na bazie popularnej platformy Arduino, łączące w sobie wiadomości z podstaw elektroniki oraz programowania. Podczas zajęć student buduje wiele układów elektronicznych, uczy się oprogramowywać czujniki, ekrany LCD, podzespoły mechaniczne (silniki, w tym także serwo-silniki). Wszystko służy budowaniu autonomicznych układów elektronicznych - w perspektywie tworzenia Internetu Rzeczy (IoT), inteligentnych domów czy prostych robotów autonomicznych. Zawiera wizualiację danych w Processingu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:obowiązkowy, moduł 4 Kształcenie praktyczne i specjalistyczne Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 2 rok, 2 semestr, studia I-go stopnia Wymagania wstępne: wymagane zaliczenie następujących przedmiotów: Systemy operacyjne, Programowanie strukturalne, Programowanie obiektowe, Wstęp do elektroniki Liczba godzin dydaktycznych: wykład 15h, laboratoria 30h Metody dydaktyczne: wykład, praca laboratoryjna, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 4.00 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 0,6 ECTS, udział w laboratoriach: 1,2 ECTS, praca własna w domu: 1,2 ECTS, przygotowanie do zaliczenia: 1 ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,8 ECTS, nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 1,2 ECTS TEMATYKA ZAJĘĆ WYKŁAD - omówienie następujących zagadnień: 1) instalacja i użycie środowisko programistycznego Arduino IDE oraz Processing , kompilacja kodu, programowanie mikrokontrolera, 2) wirtualizacje płytki Arduino, 3) komunikacja z mikrokontrolerem, tekstowe i binarne przesyłanie danych, szybkość transmisji, 4) komunikacja przewodowa i bezprzewodowa pomiędzy układami/płytkami Arduino, 5) język C dla mikroprocesorów serii ATtiny13a, ATmegaX8, 6) Budowa układów opartych o płytkę Arduino. Wykonywanie sterowań i akwizycji cyfrowo/analogowych z wykorzystaniem: fotorezystora, potencjometru, diod LED, itp. LABORATORIA - polegają na ćwiczeniu zagadnień poznanych na wykładzie , tj. 1) instalacja i użycie środowisko programistycznego Arduino IDE oraz Processing , kompilacja kodu, programowanie mikrokontrolera, 2) wirtualizacje płytki Arduino, 3) komunikacja z mikrokontrolerem, tekstowe i binarne przesyłanie danych, szybkość transmisji, 4) komunikacja przewodowa i bezprzewodowa pomiędzy układami/płytkami Arduino, 5) język C dla mikroprocesorów serii ATtiny13a, ATmegaX8, 6) Budowa układów opartych o płytkę Arduino. Wykonywanie sterowań i akwizycji cyfrowo/analogowych z wykorzystaniem: fotorezystora, potencjometru, diod LED, itp. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Walczyk | |
Prowadzący grup: | Cezary Walczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza do programowania mikrokontrolerów - skupiając się na jednej ich rodzinie Atmel AVR (8-mio bitowe). Są to zajęcia praktyczne na bazie popularnej platformy Arduino, łączące w sobie wiadomości z podstaw elektroniki oraz programowania. Podczas zajęć student buduje wiele układów elektronicznych, uczy się oprogramowywać czujniki, ekrany LCD, podzespoły mechaniczne (silniki, w tym także serwo-silniki). Wszystko służy budowaniu autonomicznych układów elektronicznych - w perspektywie tworzenia Internetu Rzeczy (IoT), inteligentnych domów czy prostych robotów autonomicznych. Zawiera wizualiację danych w Processingu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:obowiązkowy, moduł 4 Kształcenie praktyczne i specjalistyczne Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 2 rok, 2 semestr, studia I-go stopnia Wymagania wstępne: wymagane zaliczenie następujących przedmiotów: Systemy operacyjne, Programowanie strukturalne, Programowanie obiektowe, Wstęp do elektroniki Liczba godzin dydaktycznych: wykład 15h, laboratoria 30h Metody dydaktyczne: wykład, praca laboratoryjna, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 4.00 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 0,6 ECTS, udział w laboratoriach: 1,2 ECTS, praca własna w domu: 1,2 ECTS, przygotowanie do zaliczenia: 1 ECTS Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,8 ECTS, nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 1,2 ECTS TEMATYKA ZAJĘĆ WYKŁAD - omówienie następujących zagadnień: 1) instalacja i użycie środowisko programistycznego Arduino IDE oraz Processing , kompilacja kodu, programowanie mikrokontrolera, 2) wirtualizacje płytki Arduino, 3) komunikacja z mikrokontrolerem, tekstowe i binarne przesyłanie danych, szybkość transmisji, 4) komunikacja przewodowa i bezprzewodowa pomiędzy układami/płytkami Arduino, 5) język C dla mikroprocesorów serii ATtiny13a, ATmegaX8, 6) Budowa układów opartych o płytkę Arduino. Wykonywanie sterowań i akwizycji cyfrowo/analogowych z wykorzystaniem: fotorezystora, potencjometru, diod LED, itp. LABORATORIA - polegają na ćwiczeniu zagadnień poznanych na wykładzie , tj. 1) instalacja i użycie środowisko programistycznego Arduino IDE oraz Processing , kompilacja kodu, programowanie mikrokontrolera, 2) wirtualizacje płytki Arduino, 3) komunikacja z mikrokontrolerem, tekstowe i binarne przesyłanie danych, szybkość transmisji, 4) komunikacja przewodowa i bezprzewodowa pomiędzy układami/płytkami Arduino, 5) język C dla mikroprocesorów serii ATtiny13a, ATmegaX8, 6) Budowa układów opartych o płytkę Arduino. Wykonywanie sterowań i akwizycji cyfrowo/analogowych z wykorzystaniem: fotorezystora, potencjometru, diod LED, itp. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.