Elektryczność i magnetyzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FM1-2EIM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elektryczność i magnetyzm |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Fizyka medyczna - I stopień stacjonarne - obow fizyka medyczna 2 rok I stopień sem.zimowy 2022/2023 |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu (realizowanego w formie wykładu, konwersatorium oraz laboratorium) jest zapoznanie studentów z: (i) podstawowymi pojęciami oraz z formalizmem związanym z opisem źródeł pola elektrycznego, i magnetycznego; (ii) podstawowymi zjawiskami elektromagnetycznymi; (iii) podstawami optyki geometrycznej i falowej. Studenci mają możliwość zapoznania się z tymi zjawiskami poprzez ich prezentacje na wykładzie oraz w trakcie własnoręcznie wykonanych doświadczeń w laboratorium. Wykład jest ilustrowany materiałami multimedialnymi. Na konwersatorium wykonywane są ćwiczenia rachunkowe umożliwiające jakościową i ilościową analizę wybranych praw z elektryczności, magnetyzmu i optyki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 1: Podstawy fizyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 2 rok/ 3 semestr Wymagania wstępne: Elementy podstaw fizyki (mechanika) oraz matematyki (elementy rachunku różniczkowego i całkowego) Liczba godzin zajęć dydaktycznych 90 godzin : wykład - 30, konwersatorium - 30 laboratorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium, dyskusja, konsultacje, Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach (wykłady - 30, konwersatorium - 30 laboratorium - 30 godz.) udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie do zaliczeń oraz egzaminu. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 5.4 ECTS. Zakres tematów: Ładunki i pola, prawo Coulomba, wektor natężenia pola elektrycznego, prawo Gaussa, praca i energia w elektrostatyce, potencjał elektryczny Gradient funkcji skalarnej, dywergencja funkcji wektorowej, twierdzenie Gaussa-Ostrogradskiego, laplasjan, rotacja funkcji wektorowej, twierdzenie Stokesa, równanie Poissona i równanie Laplace’a Pole elektryczne wokół przewodników, pojemność przewodnika, kondensator próżniowy, prąd elektryczny, gęstość prądu, opór elektryczny, prawo Ohma, Siła elektromotoryczna ogniwa, prawa Kirchhoffa, prawa elektrolizy Faraday’a, pola elektryczne wokół ładunku w ruchu, Pole magnetyczne, prawo Biota-Savarta, prawo Ampera, siła Lorentz’a, przewodnik z prądem w polu magnetycznym, ruch ładunku w polu elektrycznym i magnetycznym Indukcja elektromagnetyczna, równania Maxwella Obwody prądu zmiennego, oscylacje harmoniczne w obwodzie LC, drgania wymuszone w obwodzie RLC, rezonans, prąd i napięcie skuteczne Optyka geometryczna – pomiary prędkości światła, prawa odbicia i załamania, zasada Fermata, całkowite wewnętrzne odbicie, światłowody, dyspersja światła Zwierciadła sferyczne, soczewki cienkie, podstawowe przyrządy optyczne Drgania swobodne i wymuszone, równanie falowe, fale płaskie i kuliste, wektorowa natura fali elektromagnetycznej, prędkość fazowa i grupowa, interferencja światła - doświadczenie Younga, interferometr Michelsona, interferencja światła przy wielokrotnym odbiciu Długość spójności, dyfrakcja światła na pojedynczej szczelinie, dyfrakcja Fraunhofera Kryterium Raileigha, siatka dyfrakcyjna Falowy opis powstawania obrazu w mikroskopie, filtracja przestrzenna, holografia Polaryzacja światła, prawo Malusa, aktywność optyczna, magnetooptyczne efekty Faraday’a i Kerra |
Literatura: |
Samuel J. Ling, Jeff Sanny, William Moebs, Fizyka dla szkół wyższych, (2018) Katalyst Education, ISBN-13 wersji PDF, 978-83-948838-4-3, OpenStax Polska. D. Holliday, R.Resnick, J.Walker, Podstawy fizyki, PWN 2008. E.M.Purcell, Elektryczność i magnetyzm, PWN Warszawa 1974. S. Szczeniowski, Fizyka doświadczalna: elektryczność i magnetyzm, PWN Warszawa 1966. R.J.Meyer-Arendt, Wstęp do optyki, PWN Warszawa1977. S. Szczeniowski, Fizyka doświadczalna: cz V, Optyka, PWN Warszawa 1967. |
Efekty uczenia się: |
Student 1. rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego K_W01 2. rozumie rolę modelu ilościowego i abstrakcyjnego opisu obiektu fizycznego oraz zjawiska fizycznego w zakresie podstawowych działów fizyki K_W02 3. uzyskuje świadomość wagi eksperymentu jako sposobu weryfikacji koncepcji teoretycznych oraz świadomość niepewności eksperymentalnych K_W03 4. zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz wybrane zjawiska dotyczące elektryczności i magnetyzmu - rozumie treść równań Maxwella K_W10 5. ma wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i formalizmu optyki oraz fizyki elektromagnetycznych zjawisk falowych a także teoretycznych modeli wybranych układów optycznych i falowych, zna i rozumie granice ich stosowalności - K_W14 6. zna sposoby eksperymentalnej weryfikacji praw i koncepcji fizycznych, zna budowę oraz zasady działania aparatury pomiarowej do wybranych doświadczeń z zakresu optyki i fizyki elektromagnetycznych zjawisk falowych - K_W15 7. umie analizować problemy z zakresu elektryczności i magnetyzmu, znajdować i przedstawiać ich rozwiązania w oparciu o zdobytą wiedzę oraz przy wykorzystaniu poznanych narzędzi matematyki wykonywać analizy ilościowe i wyciągać wnioski jakościowe K_U08 8. umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu elektryczności i magnetyzmu, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować K_U09 9. umie analizować problemy z zakresu optyki i fizyki zjawisk falowych, znajdować i przedstawiać ich rozwiązania w oparciu o zdobytą wiedzę oraz przy wykorzystaniu poznanych narzędzi matematyki wykonywać analizy ilościowe i wyciągać wnioski jakościowe - K_U12 10. umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu optyki i fizyki zjawisk falowych , krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować - K_U13 11. umie ze zrozumieniem i krytycznie korzystać z literatury i zasobów Internetu w odniesieniu do problemów elektryczności i magnetyzmu K_U17; 12. zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych K_K01; 13. potrafi pracować w zespole przyjmując w nim różne role, w tym w szczególności rolę kierowniczą, potrafi przyjąć odpowiedzialność za realizowane zadanie zespołowe K_K02. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie konwersatorium uwzględnia: (i) wyniki kolokwiów z ćwiczeń rachunkowych; (ii) oceny aktywności w trakcie zajęć (iii) oceny z rozwiązywania zadań domowych. Zaliczenie laboratorium uwzględnia: (i) merytoryczne przygotowanie do eksperymentu, w tym rozumienie działania zestawu doświadczalnego, (ii) rzetelność przeprowadzonych pomiarów; (iii) sposób opracowania wyników i dyskusji błędów pomiarowych; (iv) zdolność do współpracy w zespole laboratoryjnym. Egzamin z wykładu składa się z części pisemnej i ustnej uwzględnia się znajomość efektów omawianych na wykładzie (zrozumienia pokazywanych eksperymentów) oraz wprowadzonych formalizmów do opisu elektryczności, magnetyzmu i optyki. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Maziewski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Maziewski, Iosif Sveklo, Luba Uba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.