Interdyscyplinarne aspekty fizyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 390-FS2-2INAF |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.205
|
Nazwa przedmiotu: | Interdyscyplinarne aspekty fizyki |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Fizyka - II stopień stacjonarne - obow fizyka ogólna 2 rok II stopień teoretyczna sem. letni 2023/2024 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym skorzystanie z literatury anglojęzycznej i przygotowanie wystąpienia seminaryjnego w języku angielskim |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Student wybiera do samodzielnego opracowania zagadnienia z zakresu związku metod fizycznych stosowanych w innych dziedzinach nauki (chemii, biologii, sztuki, prawa, ...) i przemyśle. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł "Podsumowanie kształcenia" Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki fizyczne, fizyka Rok studiów/semestr: 2 rok/3 semestr, studia II stopnia Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym skorzystanie z literatury anglojęzycznej i przygotowanie wystąpienia seminaryjnego w języku angielskim Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Seminarium 30 godz. Metody dydaktyczne: Wystąpienia seminaryjne studentów (2-3 wystąpienia) w języku angielskim, ocena prezentacji oraz dyskusja w tym języku Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w seminarium (30 godz.), praca własna (przygotowanie wystąpień, korzystanie z zasobów Internetu) -30 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godz. - 4 punktów ECTS. Tematy podejmowane na Seminarium: 1. Działy interdyscyplinarne nauk przyrodniczych 2. Nowoczesne zastosowania technik fizycznych, np. techniki impulsowe, rozpraszanie sprężyste i niesprężyste. 3. Metody radiograficzne. 4. Techniczne aspekty fizyki: samoorganizujące się układy, materiały klasy smart, nanostruktury np. typu wiskersów, materiały swichowe, np. multiferroiki 5. Medyczne aspekty zastosowań fizyki, zagadnienia do wyboru: diagnostyka: USG 2D - ultrasonografia płaska, CT – tomografia komputerowa, MRI - tomografia rezonansu magnetycznego, terapia neutronowa. 6. Radioizotopowe metody pomiarowe, dozymetria, typowe dawki, dawki graniczne, dawki letalne, hormeza radiacyjna. 7. Przemysłowe aspekty fizyki, np. energetyka jądrowa, odnawialne źródła energii, alternatywne źródła energii. Proponowane zagadnienia do samodzielnego opracowania: - energetyka jądrowa, - alternatywne źródła energii, - odnawialne źródła energii, - diagnostyka medyczna, - terapia medyczna, - zastosowanie eksperymentalnych technik impulsowych, - wykorzystanie technik neutronowych, - zastosowanie metod fizycznych w kryminalistyce, - zastosowanie metod fizycznych w datowaniu przedmiotów, - badania współczesnych materiałów (grafen, nanowarstwy, materiały inteligentne, ...) |
Literatura: |
1. Źródła (artykuły naukowe i Internet) do samodzielnego wykorzystania. 2. J. I. Pfeffer, S. Nir, Modern Physics An Introductory Text, Imperial College Press 2000. 3. A. Oleś, Metody eksperymentalne fizyki ciała stałego, WNT Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
Student: - K_U01 - umie w sposób popularny omówić współczesne osiągnięcia w zakresie poznanych działów fizyki, - K_U13 - umie zastosować wiedzę z zakresu fizyki do wybranych problemów spoza dyscypliny i krytycznie korzystać z fachowej literatury i zasobów Internetu - w tym źródeł w języku angielskim - w od niesieniu do wybranych problemów matematyki i informatyki, - K_U19 potrafi przygotować i zrealizować wystąpienie publiczne w języku polskim lub angielskim dotyczące bieżących problemów fizyki, - K_K01 ma świadomość odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zawodu, szczególnej odpowiedzialności za rzetelne prowadzenie prac badawczych i prezentacji ich wyników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci aktywnie uczestniczą w zajęciach seminaryjnych. Główne problemy do dyskusji nakreśla prowadzący, wskazując materiały źródłowe i czas niezbędny na samodzielne opracowanie wybranych zagadnień. Po prezentacji tematu seminaryjnego otwierana jest dyskusja na bazie zgromadzonego materiału i opracowanych przykładów. Student trzykrotnie w semestrze referuje w języku angielskim wybrane przez siebie zagadnienia z zakresu związku fizyki współczesnej i dyscyplin pokrewnych. Wystąpienia przygotowywane są na podstawie anglojęzycznej literatury i źródeł internetowych. Oceniane są: - jakość i merytoryczna treść przygotowywanych prezentacji - biegłość w posługiwaniu się językiem angielskim |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nikołajuk | |
Prowadzący grup: | Marek Nikołajuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Przeszowski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Przeszowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.