Historia społeczna Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 400-IS1-1HUM1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.901
|
Nazwa przedmiotu: | Historia społeczna Europy |
Jednostka: | Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia informatyki - przedmioty humanizujące - WILNO Wilno - informatyka 1 rok 1 st. stacjonarne sem.letni |
Strona przedmiotu: | http://www.wilno.uwb.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | dodatkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Podkreślona zostanie rola chrześcijaństwa jako czynnika integracji społeczeństw europejskich w okresie średniowiecza oraz wpływ feudalizmu na rozwój społeczeństw i gospodarki Europy w okresie przedindustrialnym. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie przemian kulturalno-obyczajowych oraz aktywności politycznej i zawodowej społeczeństw europejskich w okresie industrialnym, który zapoczątkowała rewolucją przemysłową u schyłku XVIII wieku. Poruszone zostaną najważniejsze wyznawania przed którymi stanęły społeczeństwa państw europejskich w XIX i XX wieku oraz współczesne uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego Europy. Podczas wykładów będą także prezentowane doktryny społeczno-polityczne powstałe na kontynencie europejskim, zwłaszcza leżące u podstaw działalności nowoczesnych partii politycznych oraz powstania się w XIX stuleciu państw narodowych. Zostanie również omówiony proces integracji europejskiej po II wojnie światowej prowadzący do utworzenia Unii Europejskiej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Podkreślona zostanie rola chrześcijaństwa jako czynnika integracji społeczeństw europejskich w okresie średniowiecza oraz wpływ feudalizmu na rozwój społeczeństw i gospodarki Europy w okresie przedindustrialnym. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie przemian kulturalno-obyczajowych oraz aktywności politycznej i zawodowej społeczeństw europejskich w okresie industrialnym, który zapoczątkowała rewolucją przemysłową u schyłku XVIII wieku. Poruszone zostaną najważniejsze wyznawania przed którymi stanęły społeczeństwa państw europejskich w XIX i XX wieku oraz współczesne uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego Europy. |
Pełny opis: |
Profil studiów - praktyczny. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - do wyboru. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne/historia. Rok studiów i semestr - rok I/semestr II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładów. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 17,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 1,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32,5 godz., co odpowiada 1,3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 17,5 godz., co odpowiada 0,7 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. D. Janicka, Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 2. A. Skrzypek, Historia społeczna Europy w XIX i XX wieku, Poznań 2009. 3. J. Wiśniewski, Historia społeczna Europy, Olsztyn 2010 4. M. Kitchen, Historia Europy 1919-1939, Wrocław 2009. 5. N. Davies N, Europa - rozprawa historyka z historią, Kraków 1998. 6. A. Czubiński, Europa XX wieku, Poznań 2008 7. W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Absolwent ma i rozumie: KP6_WG2 - podstawowe założenia i terminologię właściwą naukom prawnym, politycznym, ekonomicznym oraz w sferze nauk o kulturze, dysponuje wiedzą w zakresie ich wzajemnych relacji oraz właściwych im więzi społecznych, KP6_WG7 - zna współczesne stosunki społeczne, kulturowe, wyznaniowe i etniczne, zna ich prawno-polityczne oraz cywilizacyjne podłoże i uwarunkowania. Umiejętności Absolwent potrafi: KP6_UW4 - prawidłowo ocenić przebieg wybranych procesów politycznych i gospodarczych, rozumie ich istotę i dostrzega ich przyczyny, efekty i znaczenie oraz wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania, KP6_UW6 - prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów prawnych, politycznych, ekonomicznych i zjawisk społecznych, KP6_UK1 - w ramach zdobytej wiedzy, analizować, komentować i interpretować konkretne procesy i specyficzne zjawiska społeczne dla danego kierunku studiów osadzając je w kontekście prawnym, politycznym, ekonomicznym czy kulturowym; potrafi prognozować ich dalszy rozwój, KP6_UU1 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Kompetencje społeczne Absolwent jest gotów do: KP6_KK1 - uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - I i II termin. Oceniana będzie umiejętność udzielania zwięzłych i wyczerpujących odpowiedzi na pięć pytań z listy zagadnień przekazanych studentom na wykładzie. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jaroslav Volkonovski | |
Prowadzący grup: | Jaroslav Volkonovski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | dodatkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi procesami politycznymi oraz przemianami społecznymi i gospodarczymi, które miały miejsce na kontynencie europejskim w okresie od średniowiecza do czasów najnowszych. Prezentacja doktryn społeczno-politycznych powstałych na kontynencie europejskim oraz wartości leżących u podstaw cywilizacji europejskiej. Omówienie procesów integracji europejskiej zachodzących po II wojnie światowej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - praktyczny. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - do wyboru. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne/historia. Rok studiów i semestr - rok I/semestr II. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. wykładów. Metody dydaktyczne - wykład, konsultacje. Punkty ECTS - 2. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 30 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 17,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 1,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32,5 godz., co odpowiada 1,3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 17,5 godz., co odpowiada 0,7 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
1. D. Janicka, Historia społeczna i polityczna Europy, Toruń 2007. 2. A. Skrzypek, Historia społeczna Europy w XIX i XX wieku, Poznań 2009. 3. J. Wiśniewski, Historia społeczna Europy, Olsztyn 2010 4. M. Kitchen, Historia Europy 1919-1939, Wrocław 2009. 5. N. Davies N, Europa - rozprawa historyka z historią, Kraków 1998. 6. A. Czubiński, Europa XX wieku, Poznań 2008 7. W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2002. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 99 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jaroslav Volkonovski | |
Prowadzący grup: | Jaroslav Volkonovski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.