Polityka spójności Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 400-US1-2PSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka spójności Unii Europejskiej |
Jednostka: | Filia Uniwersytetu w Białymstoku w Wilnie, Wydział Ekonomiczno-Informatyczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia europeistyki - przedmioty obowiązkowe - WILNO Wilno - Europeistyka 2 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie polityki spójności Unii Europejskich, instrumentów jej realizacji (funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności) oraz systemu ich zarządzania i wdrażania na poziomie krajowym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z tematyką polityki spójności, w szczególności omówienie zasad funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, wraz z genezą, celami i środkami polityki spójności głównie w obecnym okresie programowania a także omówienie możliwości pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych w Polsce w ramach dostępnych programów operacyjnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/sem. - rok II /sem. III, studia I stopnia Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu (w tym 6 zdalnie asynchronicznie) Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje. Punkty ECTS – 2. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. (w tym 6 zdalnie asynchronicznie), przygotowanie do zajęć i egzaminu 12,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 12,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 56 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 12,5 godz., co odpowiada 0,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Proniewski, Polityka spójności Unii Europejskiej w aspekcie rozwoju regionów peryferyjnych , 2012 2. M. Proniewski, Europejska polityka spójności 2007-2013 i kierunki jej zmian, 2010 3. L. Kupiec, Polityka spójności w układzie krajowym i regionalnym, 2013 4. Polityka spójności Unii Europejskiej : doświadczenia, wnioski i rekomendacje na lata 2014-2020. T. 2, Problemy i przykłady realizacji polityki spójności w polskich regionach i instytucjach / red. Bartosz Jóźwik, Mariusz Sagan, Tomasz Stępniewski ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Ekonomii i Zarządzania. 5. D. Murzyn Polityka spójności Unii Europejskiej a proces zmniejszania dysproporcji w rozwoju gospodarczym Polski, 2010 6. J. Kudełko, Europejska polityka spójności oraz jej efekty w Polsce, 2011 7. B. Jóźwik, Realna konwergencja gospodarcza państw członkowskich Unii Europejskiej z Europy Środkowej i Wschodniej : transformacja, integracja i polityka spójności , 2017 Literatura uzupełniająca: 1. Jankowska, T. Kierzkowski (red.), R. Knopik, Fudnusze strukturalne oraz fundusz Spójności, Wydawnictwo C.H.BECK, Warszawa 2009 r. 2. Augustyn A., Ostapowicz H. (red.), Fundusze europejskie w polityce spójności, Białystok 2013. 3. M. Dołowiec, D. Harasimiuk, M. Metlerska – Drabik, J. Ostałowski, R. Poździk, A. Wołyniec – Ostrowska, „Ustawa o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020. Komentarz, red. R. Poździk, Warszawa 2016. Akty prawne i dokumenty - Umowa partnerstwa 2021-2027 - Programy operacyjne 2021-2027 - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności - ROZPORZĄDZENIA ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1056 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1059 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu „Europejska współpraca terytorialna” (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego Strony internetowe http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ http://www.parp.gov.pl |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: absolwent zna i rozumie: KP6_WG6 - ma podstawową wiedzę w zakresie nauki o polityce a także nauki o państwie, zna zasady leżące u podstaw typowych systemów politycznych współczesnych państw; zna podstawowe zasady, instytucje i mechanizmy ustrojowe państw europejskich, procesy ich rozwoju oraz aktualne poglądy w tej materii KP6_WG9 - metody pozyskiwania danych ekonomicznych, zna metody i narzędzia analizy i interpretacji tekstów prawnych ze szczególnym uwzględnieniem wybranych instytucji oraz organizacji społecznych lub gospodarczych KP6_WK1 - podstawowe pojęcia, wybrane instytucje i mechanizmy właściwe ekonomii oraz europejskiej integracji gospodarczej, zna procesy ich rozwoju i postrzega je w kontekście prawnym i politycznym UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP6_UW2 - w sposób prawidłowy aplikować zdobytą wiedzę w zakresie podstaw ekonomii do rozwiązywania problemów praktycznych, również w wymiarze działalności zawodowej KP6_UW4 - ocenić przebieg wybranych procesów politycznych i gospodarczych, rozumie ich istotę i dostrzega ich przyczyny, efekty i znaczenie oraz wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania KP6_UO2 - odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP6_KO1 - uczestniczenia w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne Sposób weryfikacji: realizacja zadań w ramach zajęć zdalnych, egzamin pisemny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się egzaminem w formie pisemnej - test. 11-12 pkt - 3,0 13-14 pkt - 3,5 15-16 pkt - 4,0 17-18 pkt - 4,5 19-20 pkt - 5,0 W zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej zastrzega się możliwość przeprowadzenia egzaminu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Ziemblicki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Ziemblicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z tematyką polityki spójności, w szczególności omówienie zasad funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, wraz z genezą, celami i środkami polityki spójności głównie w obecnym okresie programowania a także omówienie możliwości pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych w Polsce w ramach dostępnych programów operacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina nauki prawne Rok studiów/sem. - rok II /sem. III, studia I stopnia Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu (w tym 6 zdalnie asynchronicznie) Metody dydaktyczne – wykład, konsultacje. Punkty ECTS – 2. Bilans nakładu pracy studenta – udział w zajęciach 30 godz. (w tym 6 zdalnie asynchronicznie), przygotowanie do zajęć i egzaminu 12,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 12,5 godz., egzamin 1 godz. Razem: 56 godz., co odpowiada 2 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godzin, co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 12,5 godz., co odpowiada 0,5 pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Proniewski, Polityka spójności Unii Europejskiej w aspekcie rozwoju regionów peryferyjnych , 2012 2. M. Proniewski, Europejska polityka spójności 2007-2013 i kierunki jej zmian, 2010 3. L. Kupiec, Polityka spójności w układzie krajowym i regionalnym, 2013 4. Polityka spójności Unii Europejskiej : doświadczenia, wnioski i rekomendacje na lata 2014-2020. T. 2, Problemy i przykłady realizacji polityki spójności w polskich regionach i instytucjach / red. Bartosz Jóźwik, Mariusz Sagan, Tomasz Stępniewski ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Nauk Społecznych. Instytut Ekonomii i Zarządzania. 5. D. Murzyn Polityka spójności Unii Europejskiej a proces zmniejszania dysproporcji w rozwoju gospodarczym Polski, 2010 6. J. Kudełko, Europejska polityka spójności oraz jej efekty w Polsce, 2011 7. B. Jóźwik, Realna konwergencja gospodarcza państw członkowskich Unii Europejskiej z Europy Środkowej i Wschodniej : transformacja, integracja i polityka spójności , 2017 Literatura uzupełniająca: 1. Jankowska, T. Kierzkowski (red.), R. Knopik, Fudnusze strukturalne oraz fundusz Spójności, Wydawnictwo C.H.BECK, Warszawa 2009 r. 2. Augustyn A., Ostapowicz H. (red.), Fundusze europejskie w polityce spójności, Białystok 2013. 3. M. Dołowiec, D. Harasimiuk, M. Metlerska – Drabik, J. Ostałowski, R. Poździk, A. Wołyniec – Ostrowska, „Ustawa o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – 2020. Komentarz, red. R. Poździk, Warszawa 2016. Akty prawne i dokumenty - Umowa partnerstwa 2021-2027 - Programy operacyjne 2021-2027 - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1057 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1296/2013 - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1058 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności - ROZPORZĄDZENIA ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1056 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji - ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1059 z dnia 24 czerwca 2021 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących celu „Europejska współpraca terytorialna” (Interreg) wspieranego w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz instrumentów finansowania zewnętrznego Strony internetowe http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/ http://www.parp.gov.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.