Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Epistemologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS1-1EPI
Kod Erasmus / ISCED: 08.151 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Epistemologia
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest wprowadzenie do epistemologii (teorii poznania), czyli przestawienie jej podstawowych pojęć, teorii i stanowisk, zaznajomienie studenta z najważniejszymi pracami z zakresu epistemologii, wyrobienie umiejętności dostrzegania różnic i zależności między epistemologią a innymi dyscyplinami filozoficznymi, w tym etyki, oraz deskryptywnymi naukami o poznaniu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Wykłady prowadzone w formie prezentacji multimedialnych

Ćwiczenia w formie dyskusji nad zagadnieniami poruszonymi w lekturach.

Egzamin z wykładu – sprawdzian pisemny

Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

wykład: 15 godz.

ćwiczenia: 15 godz.

4 punkty ECTS

Udział w wykładach 15 godzin

Udział w ćwiczeniach 15 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń (lektury) 30 godzin

Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godziny

Przygotowanie do egzaminu z wykładu 30 godzin

Wskaźniki ilościowe:

godziny wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 (1 punkt ECTS)

o charakterze praktycznym: 0

Literatura:

Wykład - literatura podstawowa:

Brandt, R.B. (1996), Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, tłum. B. Stanosz, Warszawa: WN PWN, rozdz. II-IV, VII-X.

Grobler, A. (2019), Epistemologia. Sandwiczowa teoria wiedzy, Kraków: Universitas, rozdz. 1, 3-6, 8-9, 11-12.

Paprzycka, K. (2013), Pojęcie wiedzy, w: R. Ziemińska (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: Wydawnictwo WAM, 117-150.

Gettier, E. (1990), Czy uzasadnione i prawdziwe przekonanie jest wiedzą?, tłum. J. Hartman, J. Rabus, „Principia” 1.

Wykład - literatura uzupełniająca:

Ajdukiewicz, K. (2003), Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, część I. Teoria poznania, Kęty – Warszawa: Wydawnictwo

Antyk – Fundacja Aletheia.

Frege, G. (1977), Myśl: studium logiczne, w: Pisma semantyczne, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa: PWN.

J. Katz, J. (1962), The Problem of Induction and Its Solution, Chicago: University of Chicago Press.

Kemeny, J. (1953), The Use of Simplicity in Induction, „Philosophical Review” 62.

Kuhn, T. (2001), Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa: Aletheia.

Lakatos, I. (1995), Pisma z filozofii nauk empirycznych, tłum. W. Sady, Warszawa: PWN.

Laudan, L. (1977), Progress and Its Problems. Towards a Theory of Scientific Growth, Berkeley: University of California Press.

Morton A. (2002), Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, Warszawa: Wydawnictwo Spacja,

2002.

Popper, K.R. (1977), Logika odkrycia naukowego, tłum. U. Niklas, Warszawa: PWN.

Popper, K.R. (1999), Prawda, racjonalność i rozwój wiedzy naukowej, w: Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, tłum. S. Amsterdamski,

Warszawa: PWN, 340-424.

Quine, W.V.O. (2002), Znaczenie i prawda, w: Filozofia logiki, tłum. B. Stanosz, Warszawa: Fundacja Aletheia.

Reichenbach, H. (1938), Experience and Prediction, Chicago: University of Chicago Press.

Efekty uczenia się:

KA6_WG1: zna podstawową terminologię epistemologiczną w języku polskim.

KA6_WG2: ma podstawową wiedzę dotyczącą epistemologii jako dyscypliny filozoficznej

KA6_WG4: zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej epistemologii

KA6_WK1: rozumie miejsce i znaczenie epistemologii w relacji do nauk szczegółowych, zwłaszcza humanistycznych i społecznych

KA5_UW5: potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach

KA6_UK1: posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorów

KA6_KK1: jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maja Białek
Prowadzący grup: Maja Białek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)