Elementy kultury i filozofii starożytnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS1-1KFS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy kultury i filozofii starożytnej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest ukazanie najważniejszych filozofów i szkół filozoficznych starożytnej Grecji i Rzymu na ich tle kulturowym. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie początków filozofii w starożytnej Grecji i Rzymie na tle epoki, zapoznanie studentów z najistotniejszymi przedstawicielami filozofii starożytnej, najbardziej wpływowymi szkołami oraz wprowadzaną w tym okresie terminologią filozoficzną, w oparciu o teksty źródłowe i opracowania. Wybrane dzieła lub fragmenty dzieł pozwolą zilustrować najważniejsze kwestie filozoficzne podejmowane w tym okresie, ale również ukazać metody filozofowania. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Moduł 2. Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia. Rok studiów/semestr: I r. I-go stopnia, sem. I. Wymagania wstępne: brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., w tym 15 godz. wykładu i 15 godz. konwersatorium. Metody dydaktyczne: - wykład informacyjny oraz rozmowa na podstawie przeczytanych tekstów, uwzględniająca analizę tekstów filozoficznych. Punkty ECTS: 4 pkt ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 15h + 15h = 30h Przygotowanie do zajęć: 45h Przygotowanie do zaliczenia (samodzielne i z udziałem nauczyciela) i udział w nim: 30h + 5h + 2h Razem: 112h (odpowiada 4 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15h + 15h + 5h + 2h = 37h (2 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym: 15h + 45h + 30h + 5h + 2h = 97h (4 pkt. ECTS) |
Literatura: |
- Arystoteles, Metafizyka - Augustyn z Hippony, O naturze dobra; w: św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999 - Augustyn z Hippony, Wyznania - Dobrochna Dembińska-Siury, Plotyn, Warszawa 1995 - Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów - Epikur z Samos, Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015 - Janina Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996 - Pierre Hadot, Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000 - Pierre Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992 - Leon Joachimowicz, Seneka, Warszawa 2004 - Agnieszka Kijewska, Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza – jej źródła i recepcja, Kęty 2011 - G.S. Kirk, J.E. Raven, M. Schofield, Filozofia przedsokratejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, Warszawa -Poznań 1999 - Adam Krokiewicz, Zarys filozofii grackiej. Od Talesa do Platona, Warszawa 1971 - Irena Krońska, Sokrates, Warszawa 1989 - Kazimierz Leśniak, Materialiści greccy w epoce przedsokratejskiej, Warszawa 1972 - Kazimierz Leśniak, Platon, Warszawa 1993 - Marek Aureliusz, Rozmyślania - Platon, Fedon - Platon, Obrona Sokratesa. - Platon, Państwo - Platon, Uczta - Porfiriusz, Jamblich, Anomim, Żywoty Pitagorasa, Wrocław 1993 - Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, Lublin 1993-2002; tomy I-V - Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii. (Większość pozycji ma kilka wydań.) |
Efekty uczenia się: |
a/ Na poziomie wiedzy: - student zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim (KA6_WG1), - student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć i koncepcji filozoficznych oraz idei moralnych (KA6_WG6), - student zna stanowiska i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (KA6_WG7), - student wie, na czym polegało historycznie i na czym może polegać dzisiaj praktyczne znaczenie filozofii (KA6_WG16), - student wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką, sztuką i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu społecznym (KA6_WK4); b/ na poziomie umiejętności: - student czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny (KA6UW4), - student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach (KA5_UW5), - student posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorów (KA6_UK1), - student samodzielnie czyta teksty filozoficzne (KA6_UU1); - student zdobywa wiedzę ogólną potrzebną do zrozumienia problemów filozoficznych i moralnych (KA6_UU2); c/ na poziomie kompetencji: - student jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji (KA6_KO2), - rozumie potrzebę śledzenia zdarzeń i zmian w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym (KA6_KO3), - student rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych (KA6_KO4). |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin ustny lub pisemny (ocena podsumowująca). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Usakiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Usakiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Literatura: |
- Arystoteles, Metafizyka - Augustyn z Hippony, O naturze dobra; w: św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999 - Augustyn z Hippony, Wyznania - Dobrochna Dembińska-Siury, Plotyn, Warszawa 1995 - Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów - Epikur z Samos, Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015 - Janina Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996 - Pierre Hadot, Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000 - Pierre Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992 - Leon Joachimowicz, Seneka, Warszawa 2004 - Agnieszka Kijewska, Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza – jej źródła i recepcja, Kęty 2011 - G.S. Kirk, J.E. Raven, M. Schofield, Filozofia przedsokratejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, Warszawa -Poznań 1999 - Adam Krokiewicz, Zarys filozofii grackiej. Od Talesa do Platona, Warszawa 1971 - Irena Krońska, Sokrates, Warszawa 1989 - Kazimierz Leśniak, Materialiści greccy w epoce przedsokratejskiej, Warszawa 1972 - Kazimierz Leśniak, Platon, Warszawa 1993 - Marek Aureliusz, Rozmyślania - Platon, Fedon - Platon, Obrona Sokratesa. - Platon, Państwo - Platon, Uczta - Porfiriusz, Jamblich, Anomim, Żywoty Pitagorasa, Wrocław 1993 - Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, Lublin 1993-2002; tomy I-V - Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii. (Większość pozycji ma kilka wydań.) Literatura uzupełniająca: - M. Beard, Pompeje. Życie rzymskiego miasta - M. Błaszak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010 - A. Everitt, Chwała Aten. Dzieje najwspanialszej cywilizacji na świecie - Th. Martin, Starożytna Grecja. Od prehistorii do czasów hellenistycznych - Th. Martin, Starożytny Rzym. Od Romulusa do Justyniana - Walter D. Penrose Jr., The Discourse of Disability in Ancient Greece, The Classical World, vol. 108, No. 4 (2015), 499-523 - Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, - www.universaldesign.com |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.