Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy kultury i filozofii starożytnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS1-1KFS
Kod Erasmus / ISCED: 08.151 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy kultury i filozofii starożytnej
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest ukazanie najważniejszych filozofów i szkół filozoficznych starożytnej Grecji i Rzymu na ich tle kulturowym.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie początków filozofii w starożytnej Grecji i Rzymie na tle epoki, zapoznanie studentów z najistotniejszymi przedstawicielami filozofii starożytnej, najbardziej wpływowymi szkołami oraz wprowadzaną w tym okresie terminologią filozoficzną, w oparciu o teksty źródłowe i opracowania. Wybrane dzieła lub fragmenty dzieł pozwolą zilustrować najważniejsze kwestie filozoficzne podejmowane w tym okresie, ale również ukazać metody filozofowania.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki.

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Moduł 2.

Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia.

Rok studiów/semestr: I r. I-go stopnia, sem. I.

Wymagania wstępne: brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., w tym 15 godz. wykładu i 15 godz. konwersatorium.

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny oraz rozmowa na podstawie przeczytanych tekstów, uwzględniająca analizę tekstów filozoficznych.

Punkty ECTS: 4 pkt ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 15h + 15h = 30h

Przygotowanie do zajęć: 45h

Przygotowanie do zaliczenia (samodzielne i z udziałem nauczyciela) i udział w nim: 30h + 5h + 2h

Razem: 112h (odpowiada 4 pkt. ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15h + 15h + 5h + 2h = 37h (2 pkt. ECTS)

- o charakterze praktycznym: 15h + 45h + 30h + 5h + 2h = 97h (4 pkt. ECTS)

Literatura:

- Arystoteles, Metafizyka

- Augustyn z Hippony, O naturze dobra; w: św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999

- Augustyn z Hippony, Wyznania

- Dobrochna Dembińska-Siury, Plotyn, Warszawa 1995

- Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów

- Epikur z Samos, Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015

- Janina Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996

- Pierre Hadot, Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000

- Pierre Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992

- Leon Joachimowicz, Seneka, Warszawa 2004

- Agnieszka Kijewska, Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza – jej źródła i recepcja, Kęty 2011

- G.S. Kirk, J.E. Raven, M. Schofield, Filozofia przedsokratejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, Warszawa -Poznań 1999

- Adam Krokiewicz, Zarys filozofii grackiej. Od Talesa do Platona, Warszawa 1971

- Irena Krońska, Sokrates, Warszawa 1989

- Kazimierz Leśniak, Materialiści greccy w epoce przedsokratejskiej, Warszawa 1972

- Kazimierz Leśniak, Platon, Warszawa 1993

- Marek Aureliusz, Rozmyślania

- Platon, Fedon

- Platon, Obrona Sokratesa.

- Platon, Państwo

- Platon, Uczta

- Porfiriusz, Jamblich, Anomim, Żywoty Pitagorasa, Wrocław 1993

- Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, Lublin 1993-2002; tomy I-V

- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii.

(Większość pozycji ma kilka wydań.)

Efekty uczenia się:

a/ Na poziomie wiedzy:

- student zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim (KA6_WG1),

- student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć i koncepcji filozoficznych oraz idei moralnych (KA6_WG6),

- student zna stanowiska i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (KA6_WG7),

- student wie, na czym polegało historycznie i na czym może polegać dzisiaj praktyczne znaczenie filozofii (KA6_WG16),

- student wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką, sztuką i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu społecznym (KA6_WK4);

b/ na poziomie umiejętności:

- student czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny (KA6UW4),

- student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach (KA5_UW5),

- student posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorów (KA6_UK1),

- student samodzielnie czyta teksty filozoficzne (KA6_UU1);

- student zdobywa wiedzę ogólną potrzebną do zrozumienia problemów filozoficznych i moralnych (KA6_UU2);

c/ na poziomie kompetencji:

- student jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji (KA6_KO2),

- rozumie potrzebę śledzenia zdarzeń i zmian w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym (KA6_KO3),

- student rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych (KA6_KO4).

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin ustny lub pisemny (ocena podsumowująca).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Usakiewicz
Prowadzący grup: Joanna Usakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Literatura:

- Arystoteles, Metafizyka

- Augustyn z Hippony, O naturze dobra; w: św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999

- Augustyn z Hippony, Wyznania

- Dobrochna Dembińska-Siury, Plotyn, Warszawa 1995

- Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów

- Epikur z Samos, Listy oraz wybór świadectw, Warszawa 2015

- Janina Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996

- Pierre Hadot, Czym jest filozofia starożytna, Warszawa 2000

- Pierre Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe, Warszawa 1992

- Leon Joachimowicz, Seneka, Warszawa 2004

- Agnieszka Kijewska, Filozof i jego muzy. Antropologia Boecjusza – jej źródła i recepcja, Kęty 2011

- G.S. Kirk, J.E. Raven, M. Schofield, Filozofia przedsokratejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, Warszawa -Poznań 1999

- Adam Krokiewicz, Zarys filozofii grackiej. Od Talesa do Platona, Warszawa 1971

- Irena Krońska, Sokrates, Warszawa 1989

- Kazimierz Leśniak, Materialiści greccy w epoce przedsokratejskiej, Warszawa 1972

- Kazimierz Leśniak, Platon, Warszawa 1993

- Marek Aureliusz, Rozmyślania

- Platon, Fedon

- Platon, Obrona Sokratesa.

- Platon, Państwo

- Platon, Uczta

- Porfiriusz, Jamblich, Anomim, Żywoty Pitagorasa, Wrocław 1993

- Giovanni Reale, Historia filozofii starożytnej, Lublin 1993-2002; tomy I-V

- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii.

(Większość pozycji ma kilka wydań.)

Literatura uzupełniająca:

- M. Beard, Pompeje. Życie rzymskiego miasta

- M. Błaszak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010

- A. Everitt, Chwała Aten. Dzieje najwspanialszej cywilizacji na świecie

- Th. Martin, Starożytna Grecja. Od prehistorii do czasów hellenistycznych

- Th. Martin, Starożytny Rzym. Od Romulusa do Justyniana

- Walter D. Penrose Jr., The Discourse of Disability in Ancient Greece, The Classical World, vol. 108, No. 4 (2015), 499-523

- Lidia Winniczuk, Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu,

- www.universaldesign.com

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)