Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy kultury i filozofii średniowiecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS1-1KFSR
Kod Erasmus / ISCED: 08.151 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy kultury i filozofii średniowiecznej
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. I st. studia filozofii i etyki-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest ukazanie najistotniejszych kwestii średniowiecznej filozofii na tle kulturowym epoki.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie kształtowania się i rozwijania w okresie średniowiecza myśli filozoficznej oraz zapoznanie studentów z podstawowymi systemami, terminami i zagadnieniami filozoficznymi tej epoki na przykładzie konkretnych filozofów i ich dzieł. Wybrane dzieła lub fragmenty dzieł pozwolą zilustrować najważniejsze kwestie dyskutowane w filozofii średniowiecznej, tak aby ukazać nie tylko merytoryczne treści, ale również charakterystyczne dla średniowiecza odmiany stylu filozofowania i stosowaną przy nich metodę.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki.

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Moduł 2.

Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia.

Rok studiów/semestr: I r. I-go stopnia, sem. I.

Wymagania wstępne: brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., w tym 15 godz. wykładu i 15 godz. konwersatorium.

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny oraz rozmowa na podstawie przeczytanych tekstów, uwzględniająca analizę tekstów filozoficznych.

Punkty ECTS: 4 pkt ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 15h + 15h = 30h

Przygotowanie do zajęć: 45h

Przygotowanie do zaliczenia (samodzielne i z udziałem nauczyciela) i udział w nim: 30h + 5h + 2h

Razem: 112h (odpowiada 4 pkt. ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15h + 15h + 5 + 2 = 47h (2 pkt. ECTS)

- o charakterze praktycznym: 15h + 45h + 30h + 5h + 2h = 97h (4 pkt. ECTS)

Literatura:

- Piotr Abelard, Rozprawy, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1969 lub 2001.

- Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992.

- Juliusz Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996.

- Juliusz Domański, „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii, Kęty 2005.

- Richard Heinzmann, Filozofia średniowiecza, tłum. P. Domański, Kęty 1999.

- Elżbieta Jung-Palczewska (red.), Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, Warszawa 2000.

- Krystyna Krauze-Błachowicz (red.), Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku, Warszawa 2002.

- Josef Pieper, Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, tłum. T. Brzostowski, Warszawa 2000.

- Stefan Swieżawski, Człowiek średniowieczny, Warszawa 1999.

- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, kilka wydań.

- Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna w skrócie, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

a/ Na poziomie wiedzy:

- student zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim (KA6_WG1),

- student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć i koncepcji filozoficznych oraz idei moralnych (KA6_WG6),

- student zna stanowiska i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (KA6_WG7),

- student wie, na czym polegało historycznie i na czym może polegać dzisiaj praktyczne znaczenie filozofii (KA6_WG16),

- student wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką, sztuka i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu społecznym (KA6_WK4);

b/ na poziomie umiejętności:

- student czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny (KA6UW4),

- student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach (KA5_UW5),

- student posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorów (KA6_UK1),

- student samodzielnie czyta teksty filozoficzne (KA6_UU1);

- student zdobywa wiedzę ogólną potrzebną do zrozumienia problemów filozoficznych i moralnych (KA6_UU2);

c/ na poziomie kompetencji:

- student jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji (KA6_KO2),

- rozumie potrzebę śledzenia zdarzeń i zmian w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym (KA6_KO3),

- student rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych (KA6_KO4).

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin ustny lub pisemny (ocena podsumowująca).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Usakiewicz
Prowadzący grup: Joanna Usakiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Literatura:

- Piotr Abelard, Rozprawy, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 1969 lub 2001.

- Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, tłum. T. Włodarczyk, Warszawa 1992.

- Juliusz Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996.

- Juliusz Domański, „Scholastyczne” i „humanistyczne” pojęcie filozofii, Kęty 2005.

- Richard Heinzmann, Filozofia średniowiecza, tłum. P. Domański, Kęty 1999.

- Elżbieta Jung-Palczewska (red.), Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIV wieku, Warszawa 2000.

- Krystyna Krauze-Błachowicz (red.), Wszystko to ze zdziwienia. Antologia tekstów filozoficznych z XIII wieku, Warszawa 2002.

- Josef Pieper, Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej, tłum. T. Brzostowski, Warszawa 2000.

- Stefan Swieżawski, Człowiek średniowieczny, Warszawa 1999.

- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, kilka wydań.

- Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna w skrócie, Warszawa 2006.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)