Myślicielki od XVI do XIX wieku (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS1-3MYS5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Myślicielki od XVI do XIX wieku (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. I. st. studia filozofii i etyki - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej aktywnej obecności kobiet w historii filozofii od XVI do XIX wieku, zapoznanie studentów z wybranymi filozofkami, ich poglądami oraz sytuacją kulturowo-społeczną, w której funkcjonowały. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W okresie od XVI do XIX wieku choć instytucjonalne kształcenie ciągle było ograniczone lub wręcz niedostępne dla kobiet, to w dyskurs filozoficzny włączyło się wiele myślicielek. Kilka z nich pozostawiło po sobie istotny ślad w postaci dzieł oraz korespondencji. W XVII wieku pierwsza kobieta uzyskała stopień doktora filozofii na europejskim uniwersytecie. Tematem zajęć będą biografie filozofek tego okresu, ich pisma oraz poglądy, a także kwestia dostępu kobiet do kształcenia. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia. Rok studiów/semestr: III r. I-go stopnia, sem. V. Wymagania wstępne: znajomość w wymiarze podstawowym historii filozofii. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. konwersatorium. Metody dydaktyczne: - wykład informacyjny oraz rozmowa na podstawie przedstawionych zagadnień. Punkty ECTS: 3 pkt ECTS Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach: 30h Przygotowanie do zajęć: 30h Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 30h + 1h Razem: 91h (odpowiada 3 pkt. ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h + 1h + 20h = 51h (2 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym: 30h + 30h = 60h (2 pkt. ECTS) |
Literatura: |
- Prudence Allen, The Concept of Woman, Grand Rapids, Michigan 1985-2016 (tom III) - Jacqueline Broad, Women Philosophers of the Seventeenth Century, Cambridge University Press, Cambridge 2002 - Margaret Cavendish, Observations upon Experimental Philosophy, Cambridge 2001 - Anne Conway, Zasady filozofii najstarszej i najnowszej …, Aureus, Kraków 2002 - A History of Women Philosophers, ed. Mary Ellen Waithe, Dordrecht/Boston/London 1991 (tom II-III) - Damaris Cudworth Masham, Occasional Thoughts in Reference to a Vertuous or Cristian Life, Londyn 1705 - Anna Maria van Schurman, Problem praktyczny: Czy chrześcijańskiej kobiecie przystoi zamiłowanie do studiowania nauk?, „Studia z Historii Filozofii” 1(10)/2019 - Joanna Usakiewicz, Bonum et (im)mutabilitas. Myśl filozoficzna Anne Conway (1631-1679), Białystok 2002 - Pieta van Beek, The First Female University Student: Anna Maria van Schurman (1636), Utrecht 2004 - Mary Wollstonecraft, Wołanie o prawa kobiet, Mamania, Warszawa 2011 - Eleonora Ziemięcka, Myśli o filozofii, „Biblioteka Warszawska. Pismo poświęcone naukom, sztukom i przemysłowi”, 1941, vol. 2, s. 3888-422 (przedruk: „Kronos” 3(46)/2018) - Eleonora Ziemięcka, Myśli o wychowaniu kobiet, Warszawa 1843 |
Efekty uczenia się: |
a/ Na poziomie wiedzy absolwent: - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć i koncepcji filozoficznych; KA6_WG6, - wie, na czym polegało historycznie praktyczne znaczenie filozofii; KA6_WG16; b/ na poziomie umiejętności absolwent: - umie samodzielnie zdobywać wiedzę filozoficzną, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; KA6_UW3, - czyta za zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny; KA6_UW4, - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach; KA6_UW5, - posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym i rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorek; KA6_UK1, - samodzielnie czyta teksty filozoficzne; KA6_UU1, - zdobywa wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia problemów filozoficznych; KA6_UU2, - uczy się pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł, w tym cyfrowych; KA6_UU3; c/ na poziomie kompetencji społecznych absolwent: - jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; KA6_KK1, - jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji; KA6_KO2, - rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych; KA6_KO4. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: ustne lub pisemne kolokwium zaliczeniowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.