Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Myślicielki od XVI do XIX wieku (fakultet)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS1-3MYS5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Myślicielki od XVI do XIX wieku (fakultet)
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 3L stac. I. st. studia filozofii i etyki - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej aktywnej obecności kobiet w historii filozofii od XVI do XIX wieku, zapoznanie studentów z wybranymi filozofkami, ich poglądami oraz sytuacją kulturowo-społeczną, w której funkcjonowały.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W okresie od XVI do XIX wieku choć instytucjonalne kształcenie ciągle było ograniczone lub wręcz niedostępne dla kobiet, to w dyskurs filozoficzny włączyło się wiele myślicielek. Kilka z nich pozostawiło po sobie istotny ślad w postaci dzieł oraz korespondencji. W XVII wieku pierwsza kobieta uzyskała stopień doktora filozofii na europejskim uniwersytecie. Tematem zajęć będą biografie filozofek tego okresu, ich pisma oraz poglądy, a także kwestia dostępu kobiet do kształcenia.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki.

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki: humanistyka, filozofia.

Rok studiów/semestr: III r. I-go stopnia, sem. V.

Wymagania wstępne: znajomość w wymiarze podstawowym historii filozofii.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. konwersatorium.

Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny oraz rozmowa na podstawie przedstawionych zagadnień.

Punkty ECTS: 3 pkt ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30h

Przygotowanie do zajęć: 30h

Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 30h + 1h

Razem: 91h (odpowiada 3 pkt. ECTS)

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30h + 1h + 20h = 51h (2 pkt. ECTS)

- o charakterze praktycznym: 30h + 30h = 60h (2 pkt. ECTS)

Literatura:

- Prudence Allen, The Concept of Woman, Grand Rapids, Michigan 1985-2016 (tom III)

- Jacqueline Broad, Women Philosophers of the Seventeenth Century, Cambridge University Press, Cambridge 2002

- Margaret Cavendish, Observations upon Experimental Philosophy, Cambridge 2001

- Anne Conway, Zasady filozofii najstarszej i najnowszej …, Aureus, Kraków 2002

- A History of Women Philosophers, ed. Mary Ellen Waithe, Dordrecht/Boston/London 1991 (tom II-III)

- Damaris Cudworth Masham, Occasional Thoughts in Reference to a Vertuous or Cristian Life, Londyn 1705

- Anna Maria van Schurman, Problem praktyczny: Czy chrześcijańskiej kobiecie przystoi zamiłowanie do studiowania nauk?, „Studia z Historii Filozofii” 1(10)/2019

- Joanna Usakiewicz, Bonum et (im)mutabilitas. Myśl filozoficzna Anne Conway (1631-1679), Białystok 2002

- Pieta van Beek, The First Female University Student: Anna Maria van Schurman (1636), Utrecht 2004

- Mary Wollstonecraft, Wołanie o prawa kobiet, Mamania, Warszawa 2011

- Eleonora Ziemięcka, Myśli o filozofii, „Biblioteka Warszawska. Pismo poświęcone naukom, sztukom i przemysłowi”, 1941, vol. 2, s. 3888-422 (przedruk: „Kronos” 3(46)/2018)

- Eleonora Ziemięcka, Myśli o wychowaniu kobiet, Warszawa 1843

Efekty uczenia się:

a/ Na poziomie wiedzy absolwent:

- zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się pojęć i koncepcji filozoficznych; KA6_WG6,

- wie, na czym polegało historycznie praktyczne znaczenie filozofii; KA6_WG16;

b/ na poziomie umiejętności absolwent:

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę filozoficzną, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; KA6_UW3,

- czyta za zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny; KA6_UW4,

- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach; KA6_UW5,

- posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym i rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorek; KA6_UK1,

- samodzielnie czyta teksty filozoficzne; KA6_UU1,

- zdobywa wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia problemów filozoficznych; KA6_UU2,

- uczy się pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł, w tym cyfrowych; KA6_UU3;

c/ na poziomie kompetencji społecznych absolwent:

- jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; KA6_KK1,

- jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji; KA6_KO2,

- rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych; KA6_KO4.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: ustne lub pisemne kolokwium zaliczeniowe

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)