Filozofia i filozofowie w PRL (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS1-3PRL5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia i filozofowie w PRL (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filozofii-przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Omawiam ikony humanistyki polskiej 2 połowy XX – na ich dzieła oraz ich życie patrzę poprzez pewne wyrazy, pojęcia, idee, które nabierają rozpędu wraz z lekturą najważniejszych prac myślicieli wymienionych w dziale "Literatura". |
Pełny opis: |
Ideą przewodnią zajęć jest zaprezentowanie danego filozofa poprzez trzy pojęcia lub tylko hasła organizujące jego myślenie lub życie wraz z próbą dowiedzenia, że nie ma czystych pojęć, że każde pojęcie jest „zabagnione” przez życie. Chcę czytać książki i fragmenty książek filozofów, głównie z kręgu tzw. Warszawskiej Szkoły Historyków Idei. Ale chcę też czytać teksty pozwalające zrozumieć dziedzictwo PRL, jak wywiady M. Bajer czy J. Trznadla. Profil studiów: ogólnoakademickie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia Rok studiów/semestr: studia pierwszego stopnia Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium - 30 godzin Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, analiza tekstu Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta 75 godz. w tym: udział w wykładach: 30 godz.; przygotowanie się do zajęć (lektura tekstów): 35 godz.; przygotowanie referatów: 10 godzin Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz., 1 pkt. ECTS nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 45 godz., 2 pkt. ECTS |
Literatura: |
Wszystkie książki czytane fragmentami. Przykładowe tytuły, gdyż większość tekstów będziemy dobierać na bieżąco, na zasadzie konsensusu, tak by nie dublować lektur już przez Państwa znanych. Tatarkiewicz, O szczęściu Maurice Merleau-Ponty, Terror i humanizm Tadeusz Kroński, Wykłady z historii filozofii starożytnej Tadeusz Kroński, Rozważania wokół Hegla Leszek Kołakowski, Zbigniew Mentzel, Czas ciekawy, czas niespokojny. Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel L. Kołakowski, Światopogląd i życie codzienne Filozofia egzystencjalna. Wybrane teksty z historii filozofii, wyboru dokonali oraz wstępem opatrzyli L. Kołakowski i K. Pomian L. Kołakowski, D. Postel, O uchodźstwie, filozofii i balansowaniu na skraju otchłani L. Kołakowski, Bajki, Warszawa 1990. L. Kołakowski, Modlitwa Heloizy, kochanki Piotra Abelarda, kanonika i teologa Andrzej Walicki, Spotkania z Miłoszem Jonathan Lear, Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego Andrzej Walicki, Filozofia prawa rosyjskiego liberalizmu Józef Mackiewicz, Barbara Toporska, Listy do i od redakcji „Kultury” Andrzej Walicki, Polskie zmagania z wolnością widziane z boku Andrzej Walicki, Tradycje polskiego patriotyzmu Adam Schaff, Moje spotkania z nauką polską Julien Benda, Zdrada klerków Barbara Skarga, Wspomnienia Po wyzwoleniu... (1944-1956) |
Efekty uczenia się: |
KA6_UW3 Student/ka umie samodzielnie zdobywać wiedzę filozoficzną kierując się wskazówkami opiekuna naukowego KA6_UW4 Student/ka czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny KA6_UW5 Student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach KA6_UK1 Student/ka posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorów KA6_UU1 Student/ka samodzielnie czyta teksty filozoficzne KA6_UU2 Student/ka zdobywa wiedzę ogólną potrzebną do rozumienia problemów filozoficznych i moralnych KA6_UU3 Student/ka uczy się pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł, w tym cyfrowych KA6_KK1 Student/ka jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów KA6_KK5 Student/ka dostrzega złożoność współczesnego pluralistycznego społeczeństwa i kultury, szanuje odrębności kulturowe KA6_KO2 Student/ka jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go rzetelność oraz uczciwość w dyskusji KA6_KO3 Student/ka rozumie potrzebę śledzenia zdarzeń i zmian w życiu społecznym, gospodarczym i politycznym KA6_KO4 Student/ka rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca wypowiedzi ustnych i pisemnych studentów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Nowak | |
Prowadzący grup: | Piotr Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.