Totalitaryzm - ujęcie filozoficzne (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS1-3TUF5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Totalitaryzm - ujęcie filozoficzne (fakultet) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. I. st. studia filozofii i etyki - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem zajęć jest analiza twórczości Hannah Arendt, jednej z najwybitniejszych myślicielek ubiegłego wieku, uczennicy Martina Heideggera i Karla Jaspersa. Na zajęciach zamierzam przybliżyć sens jej twórczości rozpatrywanej na przykładzie – poprzez pryzmat – jej najważniejszych utworów filozoficznych, szczególną uwagę poświęcając analizie Korzeni Totalitaryzmu. |
Pełny opis: |
1. Egzystencjalistka (analiza przepływu inspiracji myśli M. Heideggera na wczesna fazę jej twórczości; krytyka filozofii Heideggera) 2. Źle urodzona (jak Arendt rozumiała swoje żydostwo i co to znaczy, że miało ono charakter polityczny) 3. Niemka (co dla Arendt znaczyło bycie Niemką po doświadczeniach drugiej wojny światowej i Szoa; analiza Korzeni totalitaryzmu) Dygresja: Niemiecki gruz (o twórczości W.G. Sebalda) 4. Amerykanka (przeciwstawienie rewolucji amerykańskiej i rewolucji francuskiej; proces Adolfa Eichmanna widziany z amerykańskiej perspektywy – spór ze środowiskiem żydowskim) Dygresja: Twórczość Jeana Amery’ego i Primo Leviego 5. Greczynka (analiza Kondycji ludzkiej) 6. Poetka (jej przyjaźń z W.H. Audenem i spór z B. Brechtem; Arendt rozumienie poezji) 7. Filozofka (trzy „krytyki” Kanta i ich arendtowski analogon w postaci dwóch części The Life of Mind; co jest władza sądzenia – wykłady Arendt o Kancie) Dygresja: Zło radykalne w ujęciu Kanta i Schellinga. |
Literatura: |
Kant, rozprawa o religii Schelling, rozprawa o wolności Arendt: Eichmann w Jerozolimie: rzecz o banalności zła (1963), tłum. Adam Szostkiewicz, wyd. Znak, Kraków 1987; O rewolucji (1963), tłum. Mieczysław Godyń, Wydawnictwo X, Dom Wydawniczy Totus, Kraków 1991; Myślenie (1971), tłum. Hanna Buczyńska-Garewicz, wyd. Czytelnik, Warszawa 1991; Korzenie totalitaryzmu (1951), t. 1-2, tłum. Mariola Szawiel i Daniel Grinberg, wyd. Niezależna Oficyna Wydawnicza, Krytyka, Warszawa 1993; Między czasem minionym a przyszłym: osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. Mieczysław Godyń i Wojciech Madej, wyd. Aletheia, Warszawa 1994; Wola, tłum. Robert Piłat, przedm. Hanna Buczyńska-Garewicz, wyd. Czytelnik, Warszawa 1996; O przemocy; Nieposłuszeństwo obywatelskie, tłum. Anna Łagocka, Wojciech Madej, wyd. Aletheia, Warszawa 1998; Kondycja ludzka (1958), tłum. Anna Łagodzka, wyd. Aletheia, Warszawa 2000; Odpowiedzialność i władza sądzenia, tłum. Wojciech Madej, Mieczysław Godyń, wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2006. Polityka jako obietnica, tłum. Wojciech Madej, Mieczysław Godyń, wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2007. Róża Luksemburg (1871-1919), tłum. Rafał Kuczyński, Bartosz Kuźniarz, Kronos 4/2007. Salon berliński i inne eseje, tłum. Sebastian Szymański, Mieczysław Godyń, wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2008. Korzenie totalitaryzmu, t. 1-2, tłum. Mariola Szawiel i Daniel Grinberg, wyd. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Pisma żydowskie, tłum. Mieczysław Godyń, Piotr Nowak, Ewa Rzanna, wstępem poprzedził i przekład opracował Piotr Nowak, wyd. Biblioteka kwartalnika KRONOS, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w etyce, filozofii, w naukach i w życiu publicznym K_W04 W07 W09 zna ogólną terminologię dotyczącą związków etyki i filozofii z polityką K_W05 W02 ma pogłębioną wiedzę o znaczeniu filozofii i etyki dla kształtowania i rozumienia kultury, w tym polityki K_W08 W05 W07 W10 rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych i etycznych a ewolucją wybranych aspektów teorii polityki K_W16 W09 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną, etyczną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i politycznych K_U01 U02 potrafi wykrywać założenia leżące u podstaw różnych poglądów/stanowisk filozoficznych i moralnych, następnie odnieść je do wybranych problemów politycznych K_U14 U02 U07 samodzielnie podejmuje i inicjuje zadania badawcze, a także przedsięwzięcia o charakterze społecznym i kulturalnym rozumie różnice kulturowe, religijne, etyczne, polityczne itd. i potrafi negocjować w sytuacjach konfliktowych spowodowanych istnieniem tych różnic, w szczególności moderować funkcjonowanie społeczności internetowych K03 K05 K02 K05 K_K06 K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
- referaty - samodzielna lektura wskazanych tekstów źródłowych i opracowań - dyskusja w grupie, moderowana przez prowadzącego, na podstawie czytanych tekstów - indywidualne konsultacje Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.