Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia nowych mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS2-1FNM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia nowych mediów
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać orientację w zakresie przemian kulturowych, do których doszło w okresie ostatnich stu lat. Dotyczy to zarówno zmian gospodarczych i społecznych, jak również koncepcji intelektualnych dotyczących nauk humanistycznych i społecznych. Szczególną wagę w kontekście przedmiotu "Filozofia nowych mediów" ma znajomość (przynajmniej ogólna) procesów, które doprowadziły do ukształtowania się społeczeństwa masowego i kultury masowej.

Niezbędna jest także ogólna wiedza na temat pojawienia się masowych mediów oraz sposobów ich funkcjonowania w kulturze.

Wskazana jest także wiedza o rewolucji technologicznej i pojawieniu się mediów cyfrowych, a także przemianach, które zaszły w mediach tradycyjnych (dotyczy to w szczególności ogólnie rozumianych mediów drukowanych) pod wpływem przemian technologicznych i częściowej cyfryzacji kultury.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot ma ukazać mechanizmy, które doprowadziły do pojawienia się kultury masowej w zachodnim kręgu kulturowym. To stanowi tło dla ukazania się masowych mediów (najpierw prasy i mediów drukowanych, później radia i telewizji) oraz ich roli w kształtowaniu treści kulturowych.

Zasadniczym zakresem problemowym przedmiotu jest rewolucja technologiczna prowadząca do pojawienia się mediów cyfrowych, a także wpływ owej przemiany cyfrowej na sposób funkcjonowania mediów tradycyjnych oraz rejestracja tych zmian w poszczególnych segmentach kultury, w tym w dziedzinie społecznej i politycznej.

Pełny opis:

Profil studiów – ogólnoakademicki.

Forma studiów – stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki humanistyczne i filozofia.

Rok studiów/semestr – rok I/semestr I (st. II st.)

Wymagania wstępne – brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin konwersatorium.

Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach – 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 7,5 godz., przygotowanie do zajęć – 37,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS.

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godziny, co odpowiada w przybliżeniu 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS.

Literatura:

Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków 2011.

P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa 2009.

B. Jarosz, M.Karwatowska (red.), Nowe media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, Lublin 2015.

A. Kłoskowska, Kultura masowa, Krytyka i obrona Warszawa 1983.

M. Lister, S. Giddings, I. Giant, K. Kelly, J. Dovey, Nowe media. Wprowadzenia. Kraków 2009.

B Poulet, Śmierć gazet i przyszłość informacji, Wołowiec 2011.

M. Sokołowski, Od realu do wirtualu, Warszawa 2014.

S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Poznań 2020.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student zna i rozumie:

- posiada znajomość różnorodnych metod filozoficznych i humanistycznych (KA7_WG1)

- rozumie typy argumentacji stosowanych w naukach i życiu publicznym (KA7_WG3)

- posiada orientację w zakresie filozofii i antropologii filozoficznej i kulturowej (KA7_WG8)

posiada znajomość koncepcji etycznych i problematyki moralnej (KA7_WG11).

Umiejętności. Student potrafi:

- zna i umie wykorzystać wiedzę filozoficzną do analizowania i diagnozowania zjawisk publicznych i kwestii intelektualnych (KA7_UW2)

- potrafi korzystać z wiedzy etycznej do analizy kwestii moralnych (KA7_UW5)

- umie dyskursywnie manifestować własny punkt widzenia (KA7_UK4).

Kompetencje społeczne:

- student jest krytyczny, ale i otwarty na nowe idee (KA7_KK1)

- potrafi elastycznie i racjonalnie reagować na argumentacje innych (KA7_KK1)

- uczestniczy w wydarzeniach społecznych i kulturalnych wykorzystując znajomość mechanizmów komunikacyjnych (KA7_KO1)

- inicjuje przedsięwzięcia badawcze i społeczne, wykorzystując ogólną wiedzę filozoficzną (KA7_KR3).

Sposoby weryfikacji efektów: ocena aktywności w trakcie zajęć, prezentacje, test kontrolny, rozmowa zaliczeniowa.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność studenta na zajęciach; udział w dyskusji; prezentacja przygotowanych referatów.

Ostateczna ocena zależna od ww. elementów oraz rozmowy zaliczeniowej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Raube
Prowadzący grup: Sławomir Raube
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)