Logika filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1LOF2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika filozoficzna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza i umiejętności nabyte w szkole średniej oraz podczas kursu podstaw logiki. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych pojęć z zakresu logiki w kontekście możliwych zastosowań narzędzi formalnych w filozofii. Przedstawione zostaną: klasyczny rachunek zdań, klasyczny rachunek predykatów, wybrane logiki nieklasyczne, podstawy teorii mnogości oraz metalogiki. Przedmiotem zajęć będzie także filozoficzna dyskusja niektórych pojęć technicznych. Kurs stanowi pogłębienie i poszerzenie podstawowego kursu logiki (np. „Podstaw logiki” dla studentów filozofii i etyki). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia. Rok studiów/semestr: rok I, semestr II. Wymagania wstępne: brak. Tryb prowadzenia zajęć i przeprowadzania zaliczeń: stacjonarny. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnej, wspólne rozwiązywanie zadań, indywidualne konsultacje z prowadzącym Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: a) uczestnictwo w zajęciach – 30 godz., b) przygotowanie do zajęć – 30 godz., c) przygotowanie do kolokwium końcowego – 7,5 godz., d) udział w konsultacjach z prowadzącym – 7,5 godz. Łącznie: 75 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godz., co odpowiada w przybliżeniu 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt. ECTS. |
Literatura: |
Borkowski L., Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości. Guzicki W., Zakrzewski P., Wykłady ze wstępu do matematyki. Omyła M., Zarys Logiki. Rasiowa H., Wstęp do matematyki współczesnej. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej: podręcznik dla humanistów. Stanosz B., Ćwiczenia z logiki. Świrydowicz K., Podstawy logiki modalnej. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent: – ma pogłębioną wiedzę o różnych teoriach języka, jego funkcjach i aspektach (KA7_WG2); – zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym (KA7_WG3); – ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii (KA7_WG5); – ma pogłębioną wiedzę dotyczącą logicznych i filozoficznych podstaw nauk przyrodniczych i ścisłych (KA7_WG10); – potrafi rozpoznawać różne funkcje, aspekty i poziomy języka oraz korzystać z nich w celach komunikacji ustnej i pisemnej (KA7_UK1); – potrafi wykrywać błędy logiczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych (KA7_UK5). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Ocena wystawiana będzie na podstawie wyniku kolokwium końcowego, wyników kartkówek oraz prac domowych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wójcik | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.