Natura umysłu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1NUM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Natura umysłu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu studiów licencjackich ze szczególnym uwzględnieniem filozofii i podstaw kognitywistyki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uzyskanie pogłębionej, interdyscyplinarnej wiedzy na temat natury umysłu i procesów poznawczych. Problemy podejmowane na wykładach i ćwiczeniach obejmują wybrane zagadnienia filozofii umysłu, neurofilozofii i filozofii sztucznej inteligencjii, a także nauk szczegółowych zainteresowanych badaniem procesów umysłowo-poznawczych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarna Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Wymagania wstępna: wiedza z zakresu studiów licencjackich Liczba godzin:wykład (15), ćwiczenia (15) Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji. Podczas ćwiczeń studenci przedstawiają prezentacje na podstawie wskazanych lektur, które są szczegółowo analizowane i dyskutowane przez wszystkich uczestników zajęć. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (15), udział w ćwiczeniach (15), przygotowanie do egzaminu i zaliczenia ćwiczeń (55), przygotowanie prezentacji (15), konsultacje (20). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 (2 ECTS); nakład pracy studenta, która nie wymaga udziału nauczyciela: 75 (3 ECTS). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Przewodnik po filozofii umysłu, pod red. R. Poczobuta i M. Miłkowskiego, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2012. Przewodnik po kognitywistyce, pod red. J. Bremera, Kraków: WAM, 2016. Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, pod red. M. Miłkowskiego i R. Poczobuta, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2008. D. Eagelman, Mózg opowieść o nas, Poznań: Zysk i S-ka, 2018. M. Kaku, Przyszłość umysłu. Dążenie nauki do zrozumienia i udoskonalenia naszego umysłu, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2014. Literatura uzupełniająca: R. Piłat, Umysł jako model świata, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 1999. P. Churchland, Mechanizm rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Warszawa: Fundacja Aletheia, 2002. J. Kim, Umysł w świecie fizycznym, tłum. R. Poczobut, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2002. Ph. Johnson-Laird, Komputer i umysł. Wstęp do nauk poznawczych, przeł. P. Jaśkowski, Poznań: Wyd. ProText, 1999. M. Urchs, O procesorach i procesach poznawczych. Elementy kognitywistyki, Toruń: WN UMK, 2009. P. Thagard, Mind. Introduction to Cognitive Science, Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005. T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zagłębienie tajemnic umysłu, Gliwice: Wyd. Helion, 2006. M. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi?, Sopot: Smak Słowa, 2011. M. Hohol, Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Kraków: Copernicus Center Press, 2013. Formy aktywności umysłu. Ujęcia Kognitywistyczne, t. 1-2, pod red. A. Klawitera, Warszawa: Wyd. naukowe PWN, 2008/9. Ch. Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat? Warszawa: Wyd. UW, 2011. |
Efekty uczenia się: |
Student: KA7_WG1 - ma pogłębioną znajomość metod filozoficznej interpretacji tekstu KA7_WG3 - zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym KA7_WG4 - zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim KA7_WG10 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą logicznych i filozoficznych podstaw nauk przyrodniczych i ścisłych KA7_WK1 - ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii KA7_WK2 - zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym współpracę interdyscyplinarną i multidyscyplinarną KA7_WK3 - rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych KA7_UW3 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w interpretowaniu kluczowych problemów współczesnej nauki KA7_UW4 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w interpretowaniu problemów związanych z nowoczesną technologią KA7_UW6 - potrafi samodzielnie analizować i komentować tekst filozoficzny, zwłaszcza z zakresu interesującej go specjalistycznej problematyki KA7_UW7 - potrafi krytycznie porównywać różne teorie i perspektywy filozoficzne KA7_UK4 - potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne KA7_UK5 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego KA7_KK1 - est krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów KA7_KK2 - jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go naukowa rzetelność oraz uczciwość w sytuacji sporu ideowego KA7_ KO4 - jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go naukowa rzetelność oraz uczciwość w sytuacji sporu ideowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.