Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Natura umysłu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 410-FS2-1NUM
Kod Erasmus / ISCED: 08.151 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Natura umysłu
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: 2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wiedza z zakresu studiów licencjackich ze szczególnym uwzględnieniem filozofii i podstaw kognitywistyki.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uzyskanie pogłębionej, interdyscyplinarnej wiedzy na temat natury umysłu i procesów poznawczych. Problemy podejmowane na wykładach i ćwiczeniach obejmują wybrane zagadnienia filozofii umysłu, neurofilozofii i filozofii sztucznej inteligencjii, a także nauk szczegółowych zainteresowanych badaniem procesów umysłowo-poznawczych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarna

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia

Rok studiów/semestr: I rok, II semestr

Wymagania wstępna: wiedza z zakresu studiów licencjackich

Liczba godzin:wykład (15), ćwiczenia (15)

Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji. Podczas ćwiczeń studenci przedstawiają prezentacje na podstawie wskazanych lektur, które są szczegółowo analizowane i dyskutowane przez wszystkich uczestników zajęć.

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (15), udział w ćwiczeniach (15), przygotowanie do egzaminu i zaliczenia ćwiczeń (55), przygotowanie prezentacji (15), konsultacje (20).

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 (2 ECTS); nakład pracy studenta, która nie wymaga udziału nauczyciela: 75 (3 ECTS).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Przewodnik po filozofii umysłu, pod red. R. Poczobuta i M. Miłkowskiego, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2012.

Przewodnik po kognitywistyce, pod red. J. Bremera, Kraków: WAM, 2016.

Analityczna metafizyka umysłu. Najnowsze kontrowersje, pod red. M. Miłkowskiego i R. Poczobuta, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2008.

D. Eagelman, Mózg opowieść o nas, Poznań: Zysk i S-ka, 2018.

M. Kaku, Przyszłość umysłu. Dążenie nauki do zrozumienia i udoskonalenia naszego umysłu, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2014.

Literatura uzupełniająca:

R. Piłat, Umysł jako model świata, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 1999.

P. Churchland, Mechanizm rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Warszawa: Fundacja Aletheia, 2002.

J. Kim, Umysł w świecie fizycznym, tłum. R. Poczobut, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2002.

Ph. Johnson-Laird, Komputer i umysł. Wstęp do nauk poznawczych, przeł. P. Jaśkowski, Poznań: Wyd. ProText, 1999.

M. Urchs, O procesorach i procesach poznawczych. Elementy kognitywistyki, Toruń: WN UMK, 2009.

P. Thagard, Mind. Introduction to Cognitive Science, Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005.

T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zagłębienie tajemnic umysłu, Gliwice: Wyd. Helion, 2006.

M. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi?, Sopot: Smak Słowa, 2011.

M. Hohol, Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Kraków: Copernicus Center Press, 2013.

Formy aktywności umysłu. Ujęcia Kognitywistyczne, t. 1-2, pod red. A. Klawitera, Warszawa: Wyd. naukowe PWN, 2008/9.

Ch. Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat? Warszawa: Wyd. UW, 2011.

Efekty uczenia się:

Student:

KA7_WG1 - ma pogłębioną znajomość metod filozoficznej interpretacji tekstu

KA7_WG3 - zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym

KA7_WG4 - zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich

podstawowych działów filozofii w języku polskim

KA7_WG10 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą logicznych i filozoficznych podstaw nauk przyrodniczych i ścisłych

KA7_WK1 - ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii

KA7_WK2 - zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym współpracę interdyscyplinarną i multidyscyplinarną

KA7_WK3 - rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie

KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu

tekstów filozoficznych i innych

KA7_UW3 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w interpretowaniu kluczowych

problemów współczesnej nauki

KA7_UW4 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w interpretowaniu problemów

związanych z nowoczesną technologią

KA7_UW6 - potrafi samodzielnie analizować i komentować tekst filozoficzny, zwłaszcza z zakresu interesującej go specjalistycznej problematyki

KA7_UW7 - potrafi krytycznie porównywać różne teorie i perspektywy filozoficzne

KA7_UK4 - potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne

KA7_UK5 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego

KA7_KK1 - est krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów

KA7_KK2 - jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go naukowa rzetelność oraz uczciwość w sytuacji sporu ideowego

KA7_ KO4 - jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go naukowa rzetelność oraz uczciwość w sytuacji sporu ideowego

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)