Poznanie naukowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1PON |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Poznanie naukowe |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | znajomość podstaw logiki i epistemologii |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z wybranymi pojęciami, zagadnieniami i teoriami filozofii nauki. Zajęcia prowadzone w formie dyskusji nad zagadnieniami poruszanymi w zadanych lekturach. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy dyscyplina: filozofia I rok, 2 semestr wymagania wstępne: brak 30 godz. ćwiczeń Liczba punktów ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 30 godz. udział w konsultacjach 6 godz. przygotowanie do zajęć 64 godz. wskaźniki ilościowe: wymagające bezpośredniego udziału prowadzącego 2 ECTS |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Carnap, R. (2000), Język fizykalny jako uniwersalny język nauki, w: A. Koterski (red.), Spór o zdania protokolarne. "Erkenntnis" i "Analysis" 1932-1940, Warszawa: Fundacja Aletheia, ss. 7-36. Kuhn, T. (2001), Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: Fundacja Aletheia. Lakatos, I. (1995), Historia nauki a jej racjonalne rekonstrukcje, w: Pisma z filozofii nauk empirycznych, Warszawa: WN PWN, ss. 170-234. Popper, K.R. (1999), Granice między nauką a metafizyką, w: Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, Warszawa: WN PWN, ss. 425-493. Popper, K.R. (1999), Prawda, racjonalność i rozwój wiedzy naukowej, w: Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, Warszawa: WN PWN, ss. 363-419. Feyerabend, P. (1976), Ku pocieszeniu specjalisty, w: Jak być dobrym empirystą?, Warszawa: WN PWN, ss. 200-250. Laudan, L. (1977), Progress and Its Problems. Towards a Theory of Scientific Growth, Berkeley: University of California Press. Literatura uzupełniająca: Cackowski Z. i in. (red.) (1987), Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny, Ossolineum: Wrocław. Grobler, A. (2006), Metodologia nauk, Kraków: Wydawnictwo Aureus - Wydawnictwo Znak. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 ma pogłębioną wiedzę o różnych teoriach języka, jego funkcjach i aspektach KA7_WG3 zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym KA7_WK2 zna i rozumie zależności między filozofią i naukami na poziomie umożliwiającym współpracę interdyscyplinarną i multidyscyplinarną KA7_UW3 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w interpretowaniu kluczowych problemów współczesnej nauk KA7_UK2 umie posługiwać się różnymi argumentami i strategiami argumentacyjnymi w wypowiedziach ustnych i pisemnych KA7_UK3 umie identyfikować i porównywać oraz krytycznie analizować różne strategie argumentacyjne KA7_UK6 potrafi wykrywać błędy logiczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych KA7_KO4 jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go naukowa rzetelność oraz uczciwość w sytuacji sporu ideowego |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.