Teorie feminizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1TFE2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teorie feminizmu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie studiów pierwszego stopnia, w szczególności wiedza z zakresu historii filozofii oraz umiejętności analizy tekstu i dyskusji. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest refleksja nad teoriami feministycznymi w XX i XXI wieku, zapoznanie się z głównymi stanowiskami filozofii feministycznej, toczonymi debatami i stawianymi pytaniami. Będziemy zastanawiali się nad specyfiką myśli feministycznej w dialogu z takimi trendami filozofii współczesnej jak: fenomenologia, psychoanaliza, teoria queer, teoria postkolonialna, krytyczny posthumanizm, studia nad nauką i technologią czy nowe materializmy. Poznamy klasyczne teksty myślicielek feministycznych takich jak np. S. de Beauvoir, L. Irigaray, J. Butler, bell hooks, D. Haraway, E. Grosz czy R. Braidotti. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki. Forma studiów – stacjonarne. Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki humanistyczne i filozofia. Rok studiów/semestr – rok I/semestr I Wymagania wstępne – brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne – konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 3. Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach – 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 7,5 godz., przygotowanie do zajęć – 37,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godziny, co odpowiada w przybliżeniu 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela – 37,5 godziny, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS. Zajęcia podzielone są na siedem obszarów tematycznych: 1. Wprowadzenie do filozofii feministycznej - historia, problemy i stanowiska - 2h; 2. Feministyczna fenomenologia – stawanie się kobietą i doświadczenie kobiecości - 6h; 3. Upłciowione ciało w kulturze i filozofii zachodu - 2h; 4. Czym jest płeć? Czym jest różnica seksualna? I jakie znaczenie ma rozumienie płci dla codziennego doświadczenia, etyki oraz polityki? - 6h; 5. Inne kobiety – feminizm w świetle dyskusji o mniejszościach seksualnych i rasie - 4h; 6. Inni mężczyźni? - 2h; 7. Feministyczne studia nad nauką i technologią - 2h; 8. Feminizm i posthumanizm - 6h. Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem następujących metod nauczania: wykład wprowadzający z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, analiza tekstu, referat, dyskusja nad tekstem lub omawianym zagadnieniem. |
Literatura: |
1. Simon de Beauvoir, Druga płeć, różne wydania. Rozdziały 1. (Dzieciństwo) i 2. (Młoda dziewczyna) z tomu II Kształtowanie się kobiety, sytuacja, usprawiedliwienia i ku wyzwoleniu. 2. Bonnie Mann, Specyfika feministycznej fenomenologii. Przypadek wstydu, Avant, wol. XI, nr 3, http://avant.edu.pl/wp-content/uploads/B_Mann_Specyfika_feministycznej_fenomenologii.pdf. 3. Iris Marion Young, Rzucać jak dziewczyna. Fenomenologia kobiecej postawy ciała, motoryczności i przestrzenności, w: Główne problemy współczesnej fenomenologii, red. J.Migasiński, M. Pokropski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017, s. 633-653. 4. Luce Irigaray, Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010 (rozdziały: Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, „Mechanika” płynów, Pytania), s. 19-27, 89-142. 5. Rosi Braidotti, Różnica seksualna jako nomadyczny projekt polityczny, w: Rosi Braidotti, Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 178-210. 6. Susan Bordo, Anorexia Nervosa. Psychopathology as the Crystallization of Culture, w: Susan Bordo, Unbearable Weight. Feminism, Western Culture, and the Body, University of California Press, Berkeley 2003 [1993], s. 139-164. 7. Judith Butler, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, część I (Podmioty biologicznej płci/ kulturowej płci/ pragnienia), s. 43-95. 8. Joanna Mizielińska, Inne kobiety – problem wykluczenia mniejszości seksualnych w feminizmie, w: Joanna Mizielińska, (De)konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2004, s. 121-183. 9. bell hooks, Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013, rozdziały: 1. (Czarne kobiety. Tworzenie teorii feministycznej) i 4. (Siostrzeństwo. Polityczna solidarność między kobietami). S. 29-47, 81-110, wraz ze wstępem tłumaczki: Ewa Majewska, Marginesem w centrum. bell hooks i rewolucyjny ruch feministyczny, s. 7-16. 10. Elżbieta Turlej, F*ck, Fame & Game. Co faceci robią w sieci, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2022 (fragmenty). 11. Aleksandra Derra, Kobiety (w) nauce. Problem płci we współczesnej filozofii nauki i w praktyce badawczej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2013, rozdział 1. (Czego feminizm życzy sobie od nauki? Kobiety w nauce a nauka „kobieca”), s. 20-51. 12. Donna Haraway, Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/ częściowej perspektywy, przeł. A. Czarnacka, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf. 13. Elizabeth Grosz, Darwin i gatunek ludzki, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, nr 4(32), s. 47-64. 14. Rosi Braidotti, Posthumanizm: życie poza ja, w: Rosi Braidotti, Po człowieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014, s. 62-129. 15. Rick Dolphijn, Iris van der Tuin, Wywiad z Karen Barad, w: Rick Dolphijn, Iris van der Tuin, Nowy materializm Wywiady i kartografie, Fundacja Machina Myśli, Gdańsk-Poznań-Warszawa 2018, s. 41-58, http://machinamysli.org/wp-content/uploads/2019/01/Dolphijn-i-van-der-Tuin-Nowy-materializm.-Wywiady-i-kartografie.pdf. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, absolwent zna i rozumie: KA7_WG3 zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym; KA7_WG4 zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim; KA7_WG5 ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii; KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych; KA7_WG9 rozumie w sposób pogłębiony związki filozofii z naukami społecznych oraz jej znaczenie dla kształtowania i rozumienia życia społecznego, gospodarczego i politycznego; KA7_WK3 rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie. Umiejętności, absolwent potrafi: KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych; KA7_UW2 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych, kulturalnych, religijnych; KA7_UK3 potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne; KA7_UK4 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego; KA7_UO2 umie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do: KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów; KA7_KK2 jest odpowiedzialny za własne słowa i działania, cechuje go naukowa rzetelność oraz uczciwość w sytuacji sporu ideowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach: obecność, zabieranie głosu w dyskusjach, dzielenie się swoimi refleksjami i pytaniami do omawianych tekstów, prezentowanie i argumentowanie własnego stanowiska oraz przedstawienie referatu, w którym streszczony zostanie poddawany dyskusji tekst, zaprezentowane punkty sporne oraz zadane pytania do dyskusji. Obecność jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku więcej niż 2 nieusprawiedliwionych nieobecności student/ka ma obowiązek wykazać się znajomością lektur z opuszczonych zajęć w czasie indywidualnej konsultacji z prowadzącą. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rogowska-Stangret | |
Prowadzący grup: | Monika Rogowska-Stangret | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.