Teorie racjonalności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1TRA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Teorie racjonalności |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza, umiejętności i kompetencje zdobyte podczas pierwszego semestru studiów |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z róznymi teoriami racjonalności, takimi jak klasyczne teorie racjonalności oparte o prawdopodobieństwo Bayesa, teorie racjonalności ograniczonej Simona, teorii heurystyk Kahnemana i Tverskyego, Gigerenzera, teoria racjonalności komunikacyjnej Habermasa oraz zbadanie ich filozoifcznych podstaw. W ramach zajęć student zapoznaje się z zastosowaniem wymienionych teorii i problemów racjonalności w niektórych dziedzinach takich nauk jak psychologia, kognitywistyka czy socjologia. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obligatoryjny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia Rok studiów/semestr: rok 1, semestr 2 Wymagania wstępne: wiedza umiejętności wyniesione z dowolnych studiów I stopnia oraz z pierwszego semestru zajęć I roku na II stopniu studiów Liczba godzin z podziałem na formy zajęć: wykład (15 godzin), ćwiczenia (15 godzin) [do roku akademickiego 2021/2022]; konwersatorium (30 godzin) [od roku akademickiego 2021/2022] Punkty ECTS: 5 (do roku akademickiego 2021/2022); 3 (od roku akademickiego 2021/2022) 5 pkt. ECTS: Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i ćwiczeniach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. 3 pkt. ECTS: Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach i wykładach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 7.5 godz., przygotowanie do zajęć - 37.5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godzin, co odpowiada 1.5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godz., co odpowiada 1.5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Bayesian rationality. The probabilistic approach to human reasoning, M. Oksford, N. Chater, Oxford University Press, 2007 Działanie administracji: proces podejmowania decyzji w organizacjach administracyjnych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1976 Hegel i filozofia, M.Siemek, Oficyna Naukowa, 2020 Przewodnik po filozofii umysłu, red. Marcin Miłkowski, Robert Poczobut, wyd.WAM Przewodnik po epistemologii, red. Renata Ziemińska, wyd. WAM Umysł. Krótkie wprowadzenie, J. Searle, wyd. Rebis Pułapki myślenia,D. Kahneman i A.H. Simon Samolubny gen, R. Dawkins, Prószyński i S-ka, 2012 Zagadki heurystyk decyzyjnych, G. Gigerenzer, M.Todd, wyd.CeDeWu, 2018 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (do roku akademickiego 2021/2022): KA7_WG2 ma pogłębioną wiedzę o różnych teoriach języka, jego funkcjach i aspektach KA7_WG3 zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym KA7_WG4 zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim KA7_WG5 ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych KA7_WK1 ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii KA7_UW1 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w krytycznym interpretowaniu tekstów filozoficznych i innych KA7_UK1 potrafi rozpoznawać różne funkcje, aspekty i poziomy języka oraz korzystać z nich w celach komunikacji ustnej i pisemnej KA7_UK2 umie posługiwać się różnymi argumentami i strategiami argumentacyjnymi w wypowiedziach ustnych i pisemnych KA7_UK5 potrafi wykrywać błędy logiczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów Efekty uczenia się (od roku akademickiego 2021/2022): KA7_WG2 ma pogłębioną wiedzę o różnych teoriach języka, jego funkcjach i aspektach KA7_WG3 zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym KA7_WG5 ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii KA7_UW3 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w interpretowaniu kluczowych problemów współczesnej nauki KA7_UW7 potrafi krytycznie porównywać różne teorie i perspektywy filozoficzne KA7_UK1 potrafi rozpoznawać różne funkcje, aspekty i poziomy języka oraz korzystać z nich w celach komunikacji ustnej i pisemnej KA7_UK6 potrafi wykrywać błędy logiczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Bielecka | |
Prowadzący grup: | Krystyna Bielecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.