Wyobraźnia i pojęcia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1WIP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Wyobraźnia i pojęcia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot zakłada ogólną wiedzę z zakresu logiki, filozofii języka, historii filozofii i filozofii współczesnej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest filozoficzna analiza pojęcia wyobraźni, które zostanie przedstawione w relacji do takich pojęć jak przekonania, nastawienia sądzeniowe, pojęcia, racjonalność. Zanalizowana zostanie metafizyka i epistemologia wyobraźni. Przedstawiony zostanie zjawisko tzw. oporu wyobraźni oraz możliwości wyobrażenia sobie obiektów niemożliwych. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia. Rok studiów/semestr - rok I/semestr I Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne - konwersatorium, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
Literatura: |
1. K. Twardowski, Wyobrażenia i pojęcia (#1-10) 2. K. Twardowski, Wyobrażenia i pojęcia (#11-17) 3. A. Kind, “Introduction: Exploring Imagination”, w: A. Kind (ed.): The Routledge Handbook on Philosophy of Imagination, 1-11. (2016) Literatura dodatkowa: Van Leeuwen, Neil, 2013, “The Meaning of ‘Imagine’ Part I: Constructive Imagination”, Philosophy Compass, 8(3): 220–230. Van Leeuwen, Neil, 2014, “The Meaning of ‘Imagine’ Part II: Attitude and Action,” Philosophy Compass, 9(11): 791–802. Arcangeli, Margherita: “The Two Faces of Mental Imagery”, Philosophy and Phenomenological Research, https://doi.org/10.1111/phpr.12589 4. Nichols, ‘Just the imagination: Why imagining doesn’t behave just like believing’ Literatura dodatkowa: Sinhababu, Neil, 2016, “Imagination and Belief”, in Kind, Amy (ed.): The Routledge Handbook of Philosophy of Imagination: 111–123. 5. Thomas, N. 1999. “Are Theories of Imagery Theories of Imagination? An Active Perception Approach to Conscious Mental Content?” Cognitive Science 23: 207–245 6. Kind, Amy. 2018. “How Imagination Gives Rise to Knowledge,” in Perceptual Imagination and Perceptual Memory, eds. Fiona Macpherson and Fabian Dorsch. Oxford: OUP Literatura dodatkowa: Balcerak Jackson, Magdalena. 2018. “Justification by Imagination,” in Fiona Macpherson & Fabian Dorsch (eds.) Perceptual Imagination and Perceptual Memory. Oxford: Oxford University Press. Berto, Francesco 2017. “Impossible Worlds and the Logic of Imagination.” Erkenntnis 82: 1277-1297 Williamson, Timothy. 2016. “Knowing by Imagining,” in Knowledge Through Imagination, eds. Amy Kind and Peter Kung. Oxford: OUP. 7. Yablo, ‘Is Conceivability a Guide to Possibility?’ Literatura dodatkowa: Chalmers, ‘Does Conceivability Entail Possibility?’ Byrne, ‘Possibility and Imagination’ 8. Gendler, ‘The Puzzle of Imaginative Resistance’ Literatura dodatkowa: Walton, “On the (so-called) puzzle of imaginative resistance” Szabó-Gendler, “Imaginative resistance revisited” 9. Salis, Fiora and Frigg, Roman. Forthcoming. “Capturing the scientific imagination,” in The Scientific Imagination, eds., Peter Godfrey-Smith & Arnon Levy. Oxford: Oxford University Press Literatura dodatkowa: Camp, Elizabeth. “Imaginative Frames for Scientific Inquiry: Metaphors, Telling Facts, and Just-So Stories,” in The Scientific Imagination, eds., Peter Godfrey-Smith & Arnon Levy. Oxford: Oxford University Press 10. Sorensen, “Art of the impossible” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KA7_WG1 ma pogłębioną znajomość metod filozoficznej interpretacji tekstu; KA7_WG3 zna i rozumie różne rodzaje argumentacji stosowanej w filozofii, w naukach i w życiu publicznym; KA7_WG4 zna ogólną terminologię dotyczącą wszystkich podstawowych działów filozofii w języku polskim; KA7_WG6 ma pogłębioną i szczegółową wiedzę dotyczącą wybranych autorów, szkół i kierunków filozoficznych Umiejętności: KA7_UW7 potrafi krytycznie porównywać różne teorie i perspektywy filozoficzne; KA7_UW8 potrafi wykrywać założenia leżące u podstaw różnych poglądów/stanowisk filozoficznych i moralnych; KA7_UK3 potrafi rekonstruować i formułować w mowie oraz na piśmie różne stanowiska/tezy filozoficzne; KA7_UK4 potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego Kompetencje: KA7_KK1 jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów; KA7_KO3 rozumie potrzebę zachowania dziedzictwa filozoficznego, uczestniczy w działaniach na jego rzecz oraz wykorzystuje je w rozumieniu wydarzeń społecznych, politycznych i kulturalnych Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, krótkie prace pisemne (tzw. wejściówki), praca zaliczeniowa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest esej na wybrany przez studenta temat z zakresu filozofii wyobraźni. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.