Współczesne problemy moralne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-1WSM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.151
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy moralne |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot zakłada ogólną wiedzę z zakresu historii etyki oraz głównych pojęć i problemów moralnych, ogólną orientację we współczesnej problematyce społecznej oraz podstawową wiedzę o osiągnięciach nowoczesnej nauki i techniki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Współczesna rzeczywistość rodzi lub zaostrza wiele problemów moralnych takich jak możliwość współistnienia różnych, nierzadko sprzecznych ze sobą systemów wartości w skali globalnej i regionalnej, w tym problem fundamentalizmu ideologicznego, kontrowersje dotyczące kwestii bioetycznych związanych z rozwojem medycyny i możliwościami bioinżynierii, kontrowersje związane z rozwojem technologicznym, zwłaszcza w zakresie technologii cyfrowych, zagrożenia ekologiczne i klimatyczne. Konwersatorium powinno obejmować możliwie wiele spośród tych problemów w hierarchii ważności ustalanej przez prowadzącego i uwzględniającej propozycje studentów.. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, filozofia. Rok studiów/semestr - rok I/semestr I Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godzin konwersatorium. Metody dydaktyczne - konwersatorium, konsultacje Punkty ECTS - 3 Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5 godz., przygotowanie do zajęć - 40 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 godzin, co odpowiada 1,5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura ogólna: 1. Jacek Hołówka, Etyka w działaniu, 2. Peter Singer, Etyka praktyczna, 3. Michael Walzer, Moralne maksimum, moralne minimum. Literatura szczegółowa: Zgodnie ze wskazaniami osoby prowadzącej (listą przedstawioną w części B sylabusa). Możliwe uwzględnianie propozycji lektur składanych przez uczestników kursu. Teksty przede wszystkim filozoficzne, ale dopuszczalne także z zakresu prawa, socjologii, politologii, psychologii, jeśli mają znaczenie filozoficzne. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy przede wszystkim KA7_WG11 (ma pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych teorii etycznych i problemów moralnych) i WK3 (rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie), w mniejszym stopniu od WG3 do WG6; W zakresie umiejętności przede wszystkim KA7_UW5 (potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną, zwłaszcza z zakresu etyki, do krytycznej analizy współczesnych problemów moralnych) i UW8 (potrafi wykrywać założenia leżące u podstaw różnych poglądów/stanowisk filozoficznych i moralnych) oraz UK5 (potrafi w sposób uargumentowany bronić w mowie i na piśmie własnego stanowiska filozoficznego i moralnego). Dodatkowo UW1, UW2, UW7, UW8, UK2, UK4, UK5. W zakresie kompetencji społecznych KA7_KK1 i KK2 (jest krytyczny, otwarty na argumenty, odpowiedzialny i rzetelny w dyskusji) . Sposoby weryfikacji efektów uczenia się: referaty i współreferaty, udział w dyskusji, ,"wejściówki" sprawdzające przeczytanie zadanych lektur, esej końcowy /zaliczeniowy lub kolokwium ustne. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Lektura i wspólna dyskusja zadawanych tekstów.moderowana przez osobę prowadzącą zajęcia - indywidualne referaty na podstawie wybranych tekstów - współreferaty przygotowane na podstawie dłuższego tekstu przez parę osób Ocena ciągła na podstawie aktywności na zajęciach (jeżeli świadczy o przeczytaniu lektury) - ok. 50% oceny końcowej - ocena referatów i współrefefatów. - ok. 50% oceny końcowej. Każdy student musi przygotować przynajmniej jeden referat lub koreferat trwający 20-30 minut. - kolokwium ustne lub pisemne w przypadku, gdy zdaniem prowadzącego aktywność na zajęciach nie stanowi wystarczającej podstawy do wystawienia określonej oceny. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kowalska | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.