Idee filozoficzno-religijne Wschodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-2FRW4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Idee filozoficzno-religijne Wschodu |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Prezentacja idei filozoficzno-religijnych, które powstały na starożytnym Bliskim Wschodzie (w Egipcie, Sumerze, Babilonii, Ugarycie, Iranie oraz innych państwach regionu) a następnie - w tej czy innej postaci - pojawiły się w Biblii. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Prezentacja idei filozoficzno-religijnych, które powstały na starożytnym Bliskim Wschodzie (w Egipcie, Sumerze, Babilonii, Ugarycie, Iranie oraz innych państwach regionu) a następnie – w tej czy innej postaci – pojawiły się w Biblii. Bliskowschodnie idee filozoficzno-religijne zostaną podzielone na grupy tematyczne. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia. Rok studiów/semestr - rok II/semestr II Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje. Punkty ECTS - 5. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. |
Literatura: |
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2009 Pyramid Texts, https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_Texts Szarzyńska K. (tł.), Mity sumeryjskie, Wydawnictwo Agade, Warszawa 2000 Toboła Ł., Cykl Baala z Ugarit, Enigma Press, Kraków 2008 Beyerlin W. (red.), Near Eastern Religious Texts Relating to the Old Testament, SCM Press, London 1978 Hallo W.W., Lawson Younger K. (red.), The Context of Scripture: Canonical Compositions, Monumental Inscriptions, and Archival Documents from the Biblical World, Vol. 1-3, Brill, Leiden 2003 Parrot A., Biblia i starożytny świat, IW PAX, Warszawa 1968 Tyloch W., Odkrycia w Ugarit a Stary Testament, PWN, Warszawa 1980 Carcenac Pujol C.-B., Pujol L., Jezus 3000 lat przed Chrystusem, Amber, Warszawa 2002 Kramer S.N., Historia zaczyna się w Sumerze, PWN, Warszawa 1961 Lipiński E., Studia z dziejów i kultury starożytnego Bliskiego Wschodu, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2012 Sieradzan J., Wokół interpretacji mitu raju, „Przegląd Religioznawczy”, 2006, nr 3, 3-28 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: KA7_WG5 ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych wybranym dyscyplinom filozofii KA7_WG7 Rozumie w sposób pogłębiony znaczenie filozofii dla kształtowania i rozumienia kultury, w tym religii, sztuki i literatury pięknej Umiejętności: KA7_UW2 potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych, kulturalnych, religijnych Kompetencje: KA7_KO2 rozumie różnice kulturowe, religijne, polityczne itd. i potrafi negocjować w sytuacjach konfliktowych spowodowanych istnieniem tych różnic, w szczególności moderować funkcjonowanie społeczności internetowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca semestralna na 5-10 stron związana z tematyką zajęć, dostarczona do końca semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.