Język i ideologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-FS2-2JID4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język i ideologia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filozofii-przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (lista przedmiotów): | Filozofia nowożytna 410-FS1-1FN |
Założenia (opisowo): | Znajomość głównych problemów nowożytnej i współczesnej filozofii społecznej. Elementarna orientacja w zakresie wpływu polityki na sposób myślenia ludzi o świecie. |
Skrócony opis: |
Zajęcia są poświęcone omówieniu wybranych koncepcji ideologii i historii problemu, ze szczególnym uwzględnieniem związków między współczesnymi koncepcjami ideologii a problematyką języka - i szerzej - filozofii kultury. |
Pełny opis: |
Studia stacjonarne, profil ogólnoakademicki, Dziedzina: filozofia, dyscyplina: Filozofia społeczna. Rok drugi, semestr czwarty. Wymagania wstępne: ogólna orientacja w historii myśli społecznej. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium - 30 h Punkty ECTS: 5 (do roku akademickiego 2021-2022); 3 (od roku akademickiego 2021-2022) 5 pkt. ECTS: Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS. 3 pkt. ECTS: Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 7.5 godz., przygotowanie do zajęć - 37.5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godzin, co odpowiada 1.5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godz., co odpowiada 1.5 pkt ECTS. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Etienne de la Boétie "Rozprawa o dobrowolnej niewoli"?”, przeł. Krzysztof Matuszewski, Wydawnictwo: Instytucja Kultury Ars, Katowice 2008 2. J.J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, w:tegoż, Trzy rozprawy z filozofii społecznej, przeł. H. Elzenberg, PWN, 1956 Warszawa. 3. K. Marks, F. Engels, Ideologia niemiecka. Krytyka najnowszej filozofii niemieckiej w osobach jej przedstawicieli – B. Bauera, Stirnera, tudzież niemieckiego socjalizmu w osobach różnych jego proroków, w: K. Marks, E. Engels, Dzieła, t. 3, Książka i Wiedza, Warszawa 1961 4. Karl, Mannheim, Ideologia i utopia, Wydawnictwo Test, Lublin 1992, przeł. Jan Miziński 5. R. Koselleck, Semantyka historyczna, przeł. W. Kunicki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012 6. Michał Wróblewski "Hegemonia i władza. Filozofia polityczna Antonia Gramsciego i jej współczesne kontynuacje" Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2016. 7. Roland Barthes "Mit dzisiaj" w: "Mitologie", wyd. Aletheia, Warszawa 2007l Literatura uzupełniająca: 1. Terry Eagleton "Ideology. An Introduction", Verso, London–New York 1991, 2. Jan Rehmann "Einführung in die Ideologietheorie", Argument Varlag, Hamburg 2008. |
Efekty uczenia się: |
Do roku akademickiego 2021/2022 student: 1. Ma pogłębioną znajomość metod filozoficznej interpretacji tekstu - KA7_WG1 2. Ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii właściwych problematyce ideologii KA7_WG5. 3.Rozumie w sposób pogłębiony związki filozofii z naukami społecznymi oraz jej znaczenie dla kształtowania i rozumienia życia społecznego, gospodarczego i politycznego - KA7_WG9. 4. Rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie - KA7_WK3. 5. Potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych, kulturalnych, religijnych - KA7_UW2. 6. Potrafi rozpoznawać różne funkcje, aspekty i poziomy języka oraz korzystać z nich w celach komunikacji ustnej i pisemnej - KA7_UK1 7. Jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany poglądów w świetle dostępnych danych i argumentów - KA7_KK1. Od roku akademickiego 2021/2022 student: 1. Ma podstawową wiedzę dotyczącą historii pojęcia ideologii i jego współczesnych interpretacji (KA7_WG6, KA7_WG7 KA7_WG9, KA7_WG3) KA7_WG1 KA7_UW2 2. Rozumie związki między współczesnymi teoriami ideologii a problematyką języka (KA7_WG2, KA7_UW2, KA7_UW8 KA7_WG1) 3. Potrafi lepiej identyfikować zjawiska ideologiczne i rozumieć je na tle historii cywilizacji w oczach myśli społecznej (KA7_KK1, KA7_KO2, KA7_KO2, KA7_WG3, K_U14) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie uczestnictwa w zajęciach, pisanie prac semestralnych lub - do wyboru - egzamin ustny poprzedzony konsultacją. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Pańków | |
Prowadzący grup: | Marcin Pańków | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.