Językoznawstwo kognitywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 410-KS1-1JKO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.951
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo kognitywne |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia kognitywistyka - przedm. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Program przedmiotu obejmuje najważniejsze teorie, metody i zasady kognitywnej nauki o języku (semantyki i gramatyki), których przyswojenie pozwoli studentom dostrzegać i analizować związki między językiem a procesami poznawczymi i doświadczeniem społecznym oraz doskonalić własną kompetencję komunikacyjną |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć (wykładu i ćwiczeń) będą analizowane problemy natury znaków językowych, związku języka z innymi zdolnościami poznawczymi, zasad kategoryzacji językowej; mechanizmów tworzenia pojęć i ich kodowania w leksyce i gramatyce. Omawiane będą również kognitywne modele opisu semantycznego, rola metafory i metonimii jako narzędzi myślenia i mówienia oraz niektóre pragmatyczne aspekty ludzkich zdolności symbolicznych: spełnianie określonych intencji komunikacyjnych i kreatywnych. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Instytut Filozofii Nazwa kierunku studiów: Kognitywistyka i komunikacja Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Rok studiów /semestr: Rok I, semestr 2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Student powinien mieć ogólną wiedzę o języku wyniesioną ze szkoły średniej oraz świadomość związków ludzkich umiejętności komunikacyjnych z innymi zdolnościami poznawczymi i z kulturą danej społeczności Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład – 15 godz., ćwiczenia – 15 godz. Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: wykład (metoda podawcza); ćwiczenia (zadania zespołowe i indywidualne, prezentacje, dyskusje) egzamin pisemny Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach – 30 godz. przygotowanie do zajęć – 30 godz. samodzielne lektury – 20 godz. konsultacje i zaliczenia – 10 godz. Łącznie: 90 godz. Wskaźniki ilościowe - Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz., 1,5 pkt ECTS o charakterze praktycznym: 40 godz., 1,5 pkt ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1) Tabakowska E. /red./, 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków. 2) Taylor J.R., 2003, Gramatyka kognitywna, tłum. z ang. M. Buchta, Ł. Wiraszka, red. E. Tabakowska, Kraków. 3) Szczepankowska I., 2011, Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z zadaniami i literaturą przedmiotu, Białystok [wybrane hasła i zadania z zakresu semantyki kognitywnej]. 4) Evans V., 2009, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, tłum. M. Buchta i in., Kraków [wybrane hasła] 5) Bartmiński J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin [cz. I]. 6) Habrajska G., 1996, Kategoryzacja a klasyfikacja – potoczne i naukowe widzenie świata, [w:] Grzegorczykowa R., Pajdzińska A., /red./, Językowa kategoryzacja świata, Lublin, s. 221-241. 7) Wierzbicka A. 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa [rozdziały: Różne kultury, różne języki, różne akty mowy; Przypadki gramatyczne a natura człowieka). Wybór literatury uzupełniającej (dla zainteresowanych) Austin John L., 1996 [1962], Jak działać słowami, [w:] Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, tłum. z ang. i oprac. B. Chwedeńczuk, Warszawa, s. 545-691. Bartmiński J., Tokarski R. /red./ 1998, Profilowanie w języku i w tekście, Lublin. Dąbrowska E., Kubiński W., 2003, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków. Fauconnier G., Turner M., 2001, Tworzenie amalgamatów jako jeden z głównych procesów w gramatyce, tłum. z ang. W. Kubiński, D. Stanulewicz, [zob. w:] Językoznawstwo kognitywne II. Zjawiska pragmatyczne, Gdańsk, s. 173-211. Kardela H. /red./, 1994, Podstawy gramatyki kognitywnej, Warszawa. Kubiński W., Kalisz R., Modrzejewska E. /red./, 1998, Językoznawstwo kognitywne I. Wybór tekstów, Gdańsk. Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, tłum. T.P. Krzeszowski, Warszawa. Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. z ang. E. Tabakowska i in., Kraków. Miczka E., 2002, Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu, Katowice. Sokołowska O., Stanulewicz D., 2006, Językoznawstwo kognitywne III. Kognitywizm w świetle innych teorii, red. Gdańsk. Stockwell P., 2006, Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, tłum. z ang. A. Skucińska, Kraków. Szczepankowska I., 2007, Czym jest „pojęcie” we współczesnym językoznawstwie?, „Białostockie Archiwum Językowe”, nr7, s. 169-183. Tabakowska E. 1995, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków. Taylor J. R., 2001, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
W1 Student zna najważniejsze koncepcje teoretyczne i metodologie badań w zakresie językoznawstwa kognitywnego; przyswaja sobie podstawowy zasób pojęć z omawianej dyscypliny i rozumie treści zawarte w literaturze przedmiotu; K_W03, K_W04, K_W06 W2 ma wiedzę o roli języka jako narzędzia poznania i komunikacji; K_W13 U1 Student umie posługiwać się poznanymi pojęciami i metodami z zakresu lingwistyki kognitywnej w analizie złożonych jednostek językowych; K_U01 U2 potrafi dokonać interpretacji wypowiedzi pod względem logiczno-gramatycznym i semantyczno-pragmatycznym K_U09 K1 Student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia umiejętności komunikacyjnych jako podstawy rozwoju osobistego i głównego składnika kompetencji humanisty; K_K01, K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena aktywności studenta podczas zajęć oraz wykonania zadań domowych, końcowe kolokwium sprawdzające wiedzę teoretyczną i praktyczną, egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gorlewska, Irena Szczepankowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gorlewska, Irena Szczepankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.